دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1393 - 15:06
در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی؛

رئیس سابق موساد: اسرائیل در ترور دانشمندان اتمی ایران و تصویب تحریم‌ها نقش داشت/ سفر نتانیاهو به آمریکا شکست‌خورده است

رئیس سابق موساد از سیاست «بنیامین نتانیاهو» درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت کسی نخست‌وزیر ماست که به خاطر شیوه‌اش در مدیریت تهدید اتمی ایران، بیشترین آسیب استراتژیک را به اسرائیل وارد کرده است.
کد خبر : 5940

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در آستانه سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن و سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا، «مئیر داگان» رئیس سابق موساد که از منتقدان جدی عملکرد «نتانیاهو» است در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گفت: سفر «نتانیاهو» از هم اکنون شکست‌خورده است.


«داگان» افزود: سفر به واشنگتن آن هم بر خلاف میل کاخ سفید اقدامی بی معنی است که نتیجه معکوس خواهد داشت.


قرار است «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل روز سوم مارس (۱۲ اسفند) به دعوت کنگره درباره خطر برنامه هسته‌ای ایران سخنرانی کند. دعوت از «نتانیاهو» واکنش نمایندگان کنگره به تصمیم «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور است که گفته بود مصوبات کنگره برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران را وتو خواهد کرد.


رئیس سابق موساد گفت: «نتانیاهو» با پذیرش دعوت کنگره خود را در مقابل رئیس‌جمهوری آمریکا قرار داد و موقعیت اسرائیل را به خطر انداخته است.


داگان در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ ریاست موساد را بر عهده داشت. در دوران وی بود که به برخی از دانشمندان هسته‌‌ای ایران حمله شد و شهید شدند. از اسرائیل به عنوان مظنون عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی نام برده می‌شود.








در دوران ریاست «داگان»، به برخی از دانشمندان هسته‌‌ای ایران حمله شد و شهید شدند.

وی که در دوران «آریل شارون»، «ایهود اولمرت» و «بنیامین نتانیاهو» ریاست موساد را بر عهده داشت، درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید: «ایران هسته‌ای» واقعیتی است که اسرائیل نمی‌تواند آن را بپذیرد. ولی شیوه‌ نادرست «نتانیاهو» در برخورد با این موضوع باعث شده است که اسرائیل به بن‌بست دشواری برخورد کند.


«داگان» خاطرنشان کرد: سال ۱۹۸۸ ما نخستین نشانه‌های تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را دیدیم ولی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ و در زمان نخست‌وزیری «شارون» تازه متوجه عمق فاجعه شدیم. در همان زمان با نخست‌وزیر جلسه گذاشتیم و متخصصان سازمان امنیت اسرائیل به «شارون» گفتند که این فقط مشکل اسرائیل نیست بلکه مشکلی جهانی است.


رئیس سابق موساد گفت که در جلسه با «شارون» تصمیم گرفتیم در این باره پرسر و صدا عمل نکنیم و چراغ خاموش حرکت کنیم.


به‌گفته «داگان»، تا امروز اسرائیل نشانه‌ای از این‌که برنامه هسته‌ای‌اش تهدید آمیز است بروز نداده است. اسرائیل نمی‌پذیرد که برنامه هسته‌ای‌اش تحت نظارت بین‌المللی قرار بگیرد، برای همین بهتر است در موضوع هسته‌ای خیلی جلودار نباشد.


وی افزود: ما از تلاش‌های اطلاعاتی و دولتی برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردیم اما خودمان جلو نرفتیم. البته این‌طور نیست که بیکار نشسته‌ باشیم.


«داگان» مدعی شد که تصویب نخستین تحریم‌هایی که در سال ۲۰۰۳ به ایران تحمیل شد نتیجه نفوذ اسرائیل بود.








تصویب نخستین تحریم‌هایی که در سال ۲۰۰۳ به ایران تحمیل شد نتیجه نفوذ اسرائیل بود

رئیس سابق موساد در ادامه ادعاهای خود گفت: وقتی من در سال ۲۰۱۱ موساد را ترک کردم، گفتم که تا سال ۲۰۱۵ ایران به طور قطع سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. ما توانستیم بسیاری از کشورها را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران با خودمان همراه کنیم. از آلمان و بلژیک شروع کردیم و به خاور دور رسیدیم. ما کشورها را متقاعد کردیم از فروش تجهیزاتی که کاربری دوگانه دارند و می‌توانند در برنامه هسته‌ای ایران هم استفاده شوند، خودداری کنند که تعداد آن‌ها بیشتر از ۲۰ هزار مورد بود. همچنین ما موفق شدیم سازمان ملل متحد را وادار کنیم علیه ایران قطعنامه صادر کند و کمک کردیم که تحریم‌ها افزایش یابد.


وی سپس ادعای دیگری را مطرح کرد و گفت: ما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که جامعه اقتصادی جهان از معامله با ایران می‌ترسد. شرکت‌های بزرگ ایران را ترک کرده‌اند چون می‌ترسیدند جای دیگری به دردسر بیفتند و ضرر کنند. موضوع فقط این نبود که قانون را زیر پا بگذارند یا نه، آن‌ها فهمیدند اگر مقررات تحریم را زیر پا بگذارند هزینه آن را می‌پردازند.


رئیس سابق موساد در پاسخ به این سوال که چرا اسرائیل گزینه نظامی را از مقابل ایران کنار گذاشت تصریح کرد:‌ همه کارشناسان با حمله نظامی به ایران مخالف بودند و «نتانیاهو» اگر می‌خواست دست به چنین کاری بزند باید همه مسئولیت‌های این تصمیم را به عهده می‌گرفت و وی نمی‌خواست این مسئولیت را بپذیرد. ما مخالف سیاست‌های «نتانیاهو» بودیم ولی نمی‌خواستیم علیه‌ او شورش کنیم. هیچ‌کدام‌ قدرت تصمیم‌گیری نخست‌وزیر را زیر سوال نبردیم فقط نظر کارشناسی خودمان را گفتیم.








همه کارشناسان با حمله نظامی به ایران مخالف بودند و «نتانیاهو» اگر می‌خواست دست به چنین کاری بزند باید همه مسئولیت‌های این تصمیم را به عهده می‌گرفت.

«داگان» می‌گوید من با نتانیاهو بر سر این موضوع توافق دارم که برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی علیه موجودیت اسرا‍ئیل است ولی وی این سوال را مطرحمی‌کند که اگر ایران تصمیم بگیرد توافق را نقض کند و سلاح اتمی تولید کند، قدرت‌های جهانی به چه اقدامی دست خواهند زد؟


به‌گفته رئیس سابق موساد، اسرائیل می‌توانست از آمریکا تضمین بگیرد اگر ایران توافق را نقض کند علیه این کشور دست به عملیات خواهد زد اما با اوضاعی که در رابطه اسرائیل و آمریکا به وجود آمده است چنین احتمالی وجود ندارد.


در ادامه «یدیعوت آحارانوت» از «داگان» می‌پرسد، آیا این موضوع که کاخ سفید گفته است اطلاعات محرمانه‌ مربوط به مذاکره با ایران را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد، می‌تواند کل رابطه اسرائیل با دولت آمریکا را فرو بریزد؟ وی گفت: پاسخ مثبت است و چنین اتفاقی خیلی زود می‌افتد.


رئیس سابق موساد گفت: به دلیل عملکرد نتانیاهو، موقعیت اسرائیل به خطر افتاده است. ما الان موقعیت مستحکمی در جهان نداریم. مشروعیت اسرائیل زیر سوال است و نباید با مهم‌ترین دوست‌مان وارد رابطه فرسایشی می‌شدیم. دست‌کم در ملا عام نباید چنین کاری می‌کردیم. نباید درگیر مسائل سیاسی داخلی آمریکا می‌شدیم. این رفتار مناسبی برای یک نخست‌وزیر نیست.


وی درباره این‌که ایران و آمریکا بی‌خبر از اسرائیل در عمان مذاکره کردند، گفت: آمریکایی‌ها احمق نیستند، می‌دانند وقتی در عمان مذاکره می‌کنند، سعودی‌ها و اردنی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌دانند جریان چیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب