توضیحات جدید سازمان سنجش آموزش کشور درباره سؤالات آزمون سراسری سال ۱۴۰۰
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سازمان سنجش آموزش کشور، ضمن آرزوی موفقیت برای همه داوطلبان عزیز، ضروری میداند با توجه به مباحث مطرحشده در رسانهها در خصوص سختی و دشواری آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، توضیحات زیر را به استحضار داوطلبان عزیز برساند:
۱ـ فراوانی زیاد متقاضیان ورود به آموزش عالی و محدودیت در ظرفیتهای با آزمونی و مورد اقبال در آموزش عالی از نظر رشته و دانشگاههای دارای مطلوبیت از نظر متقاضیان و تفاوت اهداف آموزش عالی با اهداف آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه)، چه از حیث ماهیت و چه از نظر قانون و مصوبات، سازمان سنجش آموزش کشور را در جهت تحقق هدف اصلی آزمون، یعنی تمیز متقاضیان بر اساس دانش و توانمندی آنها، مجبور به طراحی آزمونی رقابتی کرده است و این دسته از آزمونها از بحثبرانگیزترین و پرچالشترین آزمونها هستند. صاحبنظران نظام آموزشی و بهصورت خاص زیر نظام اندازهگیری و سنجش بهخوبی میدانند بین آزمونهای ارتقای پایه آموزشوپرورش و آزمونهای رقابتی تفاوت ماهوی وجود دارد و به همین دلیل، آزمونهای رقابتی حاوی سؤالهایی هستند که ضریب دشواری آنها نسبت به آزمونهای مدارس زیاد است؛ چون در آزمونهای سراسری و کنکور، هدف جداسازی ۵ درصد بالای جامعه شرکتکنندگان است و نه ارتقای پایه.
۲ـ در کنکور سراسری ۱۴۰۰، حدود ۷۱ عنوان درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که بر اساس برآورد اولیه این سازمان، بهغیراز درس ریاضی، بقیه دروس ۱۰ تا ۱۵ درصد آسانتر بوده است. برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسانتر شده است. لازم به توضیح است دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به علت سیستممحور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردی نبوده است. کما اینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤالها حل خواهد شد.
۳ـ اکثر مباحث مطرحشده در ارتباط با کنکور سراسری ۱۴۰۰، صرفاً مرتبط به درس ریاضی است و داوطلبان عزیز میدانند در آزمونهای رقابتی، اصولاً نمره خام مبنای رتبه متقاضیان نیست. همانطوری که اطلاع دارید نمرات خام هر متقاضی در هر ماده درسی با استفاده از روشهای اندازهگیری و سنجش تراز میشوند و کم شدن نمره خام، لزوماً به معنی کم شدن نمره تراز نیست. سازمان سنجش با استفاده از اصول اندازهگیری و سنجش، بر اساس روش تراز که هر ساله در ویژهنامه راهنمای انتخاب رشته نیز توضیح داده میشود، بهترین تصمیمها را به نفع داوطلبان عزیز گرفته و خواهد گرفت. این مسیر همیشگی سازمان سنجش بوده، هست و خواهد بود.
۴ـ بر اساس برآوردهای اولیه این سازمان، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و در درس ریاضی، تعداد محدودی سؤال از بین ۵۵ سؤال چالشی بوده است و تقریباً میتوان گفت در کل فضای مجازی، تمامی بحثها در رابطه با سختی درس ریاضی مربوط به همین تعداد سؤال است. سازمان سنجش آموزش کشور، این اطمینان را به داوطلبان عزیز میدهد که با بررسی مجدد و در نظر گرفتن اینکه اگر مطالب سؤال خارج از سرفصلهای کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سؤال بهصورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروههای آزمایشی علوم تجربی و علوم انسانی هم صدق میکند.
۵ـ مطلب پایانی این است که دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سؤال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامهها انجام میگیرد و با حدس و گمان و صحبتهای کلی محقق نمیشود. سازمان سنجش آموزش کشور هر سال بعد از تصحیح پاسخنامهها، سؤالات تمامی گروههای آزمایشی را در گروههای تخصصی سازمان که وظیفه آنها تجزیهوتحلیل سؤالات از ابعاد مؤلفههای اندازهگیری و سنجش، ازجمله محاسبه ضریب تمیز، ضریب دشواری و ... است، مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن را به گروههای تخصصی طراح جهت بهبود روند فعالیت خود ارائه میدهد؛ که در این خصوص نیز گزارش تحلیلی از آن به تناوب در نشریه پیک سنجش سازمان جهت استحضار متقاضیان چاپ و انتشار مییابد.
در پایان، آنچه که باید مورد تأکید قرار گیرد و انتظار سازمان، خصوصاً از والدین عزیز و اصحاب رسانه است، تدارک فضایی برای آرامش خاطر همه متقاضیان عزیزی است که در آزمون سراسری تمام تلاش خود را صرف کرده و شرکت کردهاند و یادآوری مکرر این نکته به متقاضیان گرامی است که عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در تمامی ابعاد به نفع متقاضیان است و سازمان فارغ از هیاهوی ایجادشده در فضای مجازی و برخی افراد خاص، بهترین تصمیم را بر اساس اصول علمی و به نفع متقاضیان عزیز اتخاذ میکند.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/