آموزش و پرورش هویت افراد را میسازد/ دستگاههای دخیل همکاری کنند
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی در افتتاحیه «سومین همایش دو روزه هویتیابی دوره پیشدبستانی» با موضوع «تربیت هویت محور کودکان ایران اسلامی»، که به صورت ویدئو کنفرانس بر بستر فضای مجازی و به میزبانی استان فارس، برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مفاهیم کلیدی در زندگی انسانها مفهوم هویت است، هویت مجموعهای از بینشها و نگرشهای انحصاری هر فرد است که وی را از دیگران متمایز میکند و بر اساس همین نگرشها، کیفیت زندگی هر شخص تعیین میشود.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه انسانها براساس هویت خود، زندگی میکنند، تصریح کرد: آنچه انسانها را از هم متمایز خواهد کرد، چگونگی انجام اعمال آنهاست و عمل انسان از هویت او سرچشمه میگیرد، بنابراین مفهوم هویت خیلی عمیق و حساس است.
حاجی میرزایی ادامه داد: این سؤال مطرح است که مفهوم هویت چگونه شکل میگیرد؟، هویت، محصول نظام یادگیری است و ما در پرتو یادگیری، هویت پیدا میکنیم. نظام یادگیری چه به صورت رسمی و یا غیررسمی، تحت تأثیر سه ابزار «دیدن»، «شنیدن» و «اندیشیدن» است که در پرتو تعاملات انسانی، غنا و ارتقا مییابد و دریچههای ورود یادگیری انسان، تحتتأثیر تعاملات انسانی قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه هر شخص در پرتو تعاملات با محیط و اشخاص دیگر، به تدریج هویت خود را پیدا میکند، گفت: اولین ارتباط انسان در زمان تولد، با خودش است که با گذشت زمان و ارتباط انسان با اعضای خانواده، دوستان و اجتماع، دایره تعاملات انسانی وی، گستردهتر و عمیقتر میشود. هویت هر فرد بسته به نوع تعاملات انسانی که برقرار میکند، شکل میگیرد و انسان در تعاملات اجتماعی به درک از خود میرسد. بنابراین مفهوم شکلگیری هویت، یک مفهومی است که در پرتو تعاملات اجتماعی شکل میگیرد ولی منحصر به تعاملات اجتماعی نیست.
حاجی میرزایی ادامه داد: مجموع ارتباط افراد باهم، نهادهای اجتماعی را میسازد. مجموع نهادهایی که به زندگی ما نظم و نسق داده و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و دینی ما را مدیریت میکنند، محصول تعاملات انسانها با یکدیگر است و در پرتو همین تعاملات بین افراد مختلف با نگرشهای متفاوت، هویت فردی، اجتماعی و ملی شکل میگیرد.
وزیر آموزشوپرورش افزود: چهار پیوند اصلی انسان با خود، با خدا، با خلق و با خلقت، تنظیمکننده هویت اصلی افراد و تعیینکننده هویت جمعی و ملی است.
وی گفت: بخشی از تعاملات انسان با محیط است. محصول تعاملات انسان با محیط طبیعی، فناوریها را ایجاد میکند و کیفیت جامعه تحت تأثیر نوع ارتباط انسانها با طبیعت و با یکدیگر است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه هر رفتار و کارکردی که در جامعه تجلی پیدا میکند، منبعث از نظام یادگیری است، بیان کرد: نظام یادگیری هر فرد به دو شاخه رسمی و غیررسمی تقسیم میشود. تفاوت نظام یادگیری رسمی با غیررسمی این است که در نظام یادگیری رسمی، اندیشه و تفکر حاکم است و ما اراده میکنیم که امروز فرزندانمان چه چیزی را بیاموزند و به چه شکلی هویت پیدا کنند. نظام یادگیری رسمی کشور، مبتنی بر طراحی، فهم و اندیشه است و بنابراین تا حد زیادی شکلگیری هویت فرزندان جامعه، تحت تأثیر نظام یادگیری رسمی در کشور خواهد بود.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: اگر بر این باور باشیم که هویت، محصول نظام یادگیری است و نظام یادگیری است که، تعیینکننده هویت اصلی هر شخص است. نباید یادگیری را محدود به دوران تحصیلکرده و آن را از دوره ابتدایی آغاز کنیم.
وی افزود: قبل از دوران ابتدایی، سالهای حساسی از نظر یادگیری در زندگی هر شخص وجود دارد که لازم است کودکان در آن سالها تحت تأثیر برنامههای هوشمندانه یادگیری، قرار گیرند و همین ضرورت باعث شد که ما برای دوره پیشدبستانی، برنامهریزی کنیم و موفق به دریافت مجوز تأسیس «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»، شویم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برای شکلگیری صحیح هویت فرزندانمان، لازم است برای آنها از اوان کودکی، تحت تأثیر نظام یادگیری، چارچوبهایی را تعیین و به آنها آموزش دهیم، گفت: این موضوع که با تصمیم شورای عالی آموزش کودکان پیش از دبستان به آموزشوپرورش واگذارشده است، بسیار جدی و مهم است و برای موفقیت در این مهم، باید روابط تعاملی صحیح بین نظام آموزشی، خانواده و جامعه برقرار شود.
وی گفت: وظیفه مهمی بر عهده آموزشوپرورش نهاده شده است که بر اساس آن ما خشتهای شکلگیری هویت افراد آینده این سرزمین را میسازیم که تعیینکننده کیفیت زندگی افراد و آینده جامعه خواهد بود. بنابراین لازم است تمام افراد دخیل در این کار بایکدیگر همسو باشند تا تعارض در نظام یادگیری به وجود نیاید و افراد یادگیرنده را دچار آشفتگی ذهنی نکند.
وزیر آموزشوپرورش در پایان باتشکر از تمام دستاندرکاران برگزارکننده «سومین همایش هویتیابی دوره پیشدبستانی»، گفت: باید برای رسیدن به هدف تلاش کنیم با برگزاری اینگونه همایشها، دیدگاههای خود را به هم نزدیک کنیم تا بتوانیم به این شکلگیری صحیح هویت آیندهسازان کشورمان، دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/۴۰۷۶/
انتهای پیام/