دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون وزیر نیرو: 60 درصد برق کشور را خصوصی‌ها تولید می‌کنند/ افزایش بدهی صنعت برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه اکنون 60 درصد برق کشور را خصوصی‌ها تولید می‌کنند، گفت: بر اساسی پیش‌بینی‌ها سهم تولید برق نیروگاه‌های خصوصی تا افق 1400‌ به 80 درصد می‌رسد.
کد خبر : 59300

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، هوشنگ فلاحتیان در نشست مدیران ستادی وزارت نیرو با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه اکنون 41 نیروگاه خصوصی با ظرفیت 32 هزار مگاوات و 35 نیروگاه دولتی وجود دارد، افزود: در برنامه ششم توسعه هم باید 26 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در کشور ایجاد شود که سهم نیروگاه‌های دولتی 7 هزار مگاوات و سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی 19 هزار مگاوات است.


وی با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه کشور تامین برق پایدار را به عنوان هدف قرار داده‌ایم، تصریح کرد: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور باید در افق 1400 از 37 درصد به 42 درصد برسد.


فلاحتیان درباره میزان بدهی‌های صنعت برق تا پایان سال 93 نیز ادامه داد: مجموع بدهی‌های صنعت برق در پایان سال گذشته 25 هزار میلیارد تومان بود که از این مسزان 16 هزار میلیارد تومان مربوط به شبکه بانکی، 8 هزار و 100 میلیارد تومان مربوط به بدهی بخش خصوصی در نیروگاه‌های برق‌آبی و 630 میلیارد تومان مربوط به سایر پیمانکاران بوده است. البته بدهی صنعت برق به بخش نیروگاه‌های برق‌آبی امسال به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسیده است.


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بیان کرد: اکنون 25 درصد کل ظرفیت نیروگاه‌های کشور مربوط به بخش سیکل ترکیبی و 35 درصد هم مربوط به نیروگاه‌های گازی است که باید به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تبدیل شوند. همچنین 21 درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور را نیروگاه‌های بخار به خود اختصاص داده‌اند.


وی با بیان اینکه اکنون بیش از 32 میلیون مشترک صنعت برق در کشور وجود دارد، ادامه داد: سالانه باید حدود یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار مشترک جدید را در این صنعت بپذریم که بر این اساس باید طول پست‌های برق همواره در حال افزایش باشد.


فلاحتیان به اقدامات دولت یازدهم در صنعت برق اشاره کرد و گفت: در طول آغاز به کار دولت یازدهم تا کنون 4 هزار و 866 مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در کشور ایجاد شد. همچنین 3 میلیون و 849 هزار مشترک جدید برق‌دار و یک هزار و 248 روستا هم به شبکه برق متصل شدند.


وی با تاکید بر اینکه 8 هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: قرارداد لازم در این زمینه منعقد شده است اما به علت نامشخص بودن ارگان تامین کننده هزینه سوخت، موضوع بلاتکلیف مانده است.


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطر نشان کرد: میزان تلفات برق در سال 91 حدود 15.126 درصد بود که این میزان اکنون به کم‌تر از 11 درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تلفات شبکه تا پایان دولت یازدهم به کم‌تر از 10 درصد برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته