چمران: مسئولان در خصوص آلودگی هوا کاری نکردند/ ایستگاه مترو ساخته شده اما قطار موجود نیست
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی چمران در نشست خبری خود با موضوع ارائه گزارش عملکرد سه ماهه شورای شهر تهران اظهار کرد: شاهدیم که در 20 روز گذشته نفس کشیدن برای مردم شهر سخت شده است و مسئولان هم کاری از دستشان بر نمیآید و امیدواریم در ادامه فعالیتهای گستردهای جهت کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.
وی در خصوص حسابرسی شرکتها، سازمانها، معاونتها و مناطق شهرداری تهران توضیح داد: حسابرسیها براساس اصول حسابرسی صورت میگیرد و فراتر از آن انجام نمیگیرد و در صورتی که در طول حسابرسی شرکت یا سازمانی موضوع خاصی مشخص شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
چمران با اشاره به اینکه در چند ماهه گذشته حسابرسی شرکتها به پایان رسیده و هماکنون حسابرسی سازمانها در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفته است که پس از آن نوبت حسابرسی مناطق و معاونتهای شهرداری خواهد بود، ادامه داد: در صورتی که مواردی از سوی حسابدار اعلام شود آن موارد به شهرداری ارجاع خواهد داده شد و شهرداری نیز پاسخ لازم را خواهد داد به طوریکه در برخی از حسابرسیها با نبود اسناد و پاسخهای بانکها همراه بودهایم.
وی همچنین در خصوص فروش اراضی تپه عباسآباد نیز گفت: این موارد هیچ ربطی به شرکت عباس آباد ندارد و در واقع از طریق اداره املاک و سایر جاها بوده که توافق صورت گرفته است.
تاکید شورا بر عدم افزایش طبقات ساختمان میدان سپاه
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت ساخت و ساز در میدان سپاه تصریح کرد: در این خصوص حق با خبرنگاران است چرا که ما نیز تاکید ویژهای بر عدم افزایش طبقات این ساختمانها داشتهایم و در این زمینه نیز نامهنگاری به شهردار تهران انجام شده است که امیدواریم در آینده پاسخ خوبی از سوی شهردار داشته باشیم.
وی در ادامه در خصوص حسابرس مشترک شورا و شهرداری توضیح داد: این پیشنهادی بود که چندی پیش ارائه شد و به نظر بنده کار پسندیدهای است اما برخی از دوستان تردید داشتند و به همین جهت این موضوع به کمیسیونها ارجاع داده شده تا نظر خود را اعلام کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد مزیت حسابرس مشترک شورا و شهرداری تصریح کرد: به طبع هر حسابرسی یک سلیقه خاصی دارد اما در نتیجه همه آنها به یک شکل هستند و به همین جهت ما پیشنهاد دادیم برای کاهش هزینهها یک حسابرس مشترک از سوی شورا و شهرداری تعیین شود که این کار علاوه بر کاهش هزینه بر کاهش زمان نیز موثر خواهد بود و نتیجه بهتری خواهد داشت.
چمران در خصوص حقالزحمه حسابرس مشترک شورا و شهرداری تصریح کرد: بخشی از این حقالزحمه توسط شورا و بخش دیگر توسط شهرداری تهران تامین خواهد شد.
وی درباره آلودگی هوای شهر تهران گفت: کسی قادر نیست با حرکت فوری فوتی آلودگی هوا را از بین ببرد و حتی در کشورهای دیگر هم مثل لندن نمیتوان با سرعت آلودگی هوا را از بین برد چرا که برای این امر نیاز به برنامه چندینساله داریم.
وی با بیان اینکه در دولت گذشته و در دولت فعلی نیز مصوبات خوبی برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده است، اضافه کرد: علیرغم تمامی این مصوبات اما هیچ یک از آنها اجرا نشده است به طوریکه دولت یازدهم نیز مصوبات دولت قبل را اصلاح و بازنگری کرد اما باز هم اجرا نکرده است.
تعداد اتوبوسها در شهر باید به 11 هزار عدد برسد
چمران با تاکید بر اجرای مصوبات دولت عنوان کرد: مهمترین اولویت در این بخش توسعه حمل و نقل عمومی (مترو-اتوبوس) است به طوریکه ما هماکنون نزدیک به 6 هزار اتوبوس در شهر داریم که براساس طرح جامع تعداد آن باید به 11 هزار دستگاه اتوبوس برسد.
وی همچنین به توسعه خطوط متروی شهر تهران اشاره کرد و گفت: 6 خط مترو در تهران باید سالهای گذشته به اتمام میرسید و در واقع راهاندازی این خطوط برای جمعیت قبل از انقلاب بوده است و هماکنون نیز باید 4 خطوط دیگر به شهر تهران اضافه کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه برای خروج از آلودگی هوا باید به موضوعات مختلف از جمله کیفیت بنزین و خروج خودروهای فرسوده اعم از اتوبوس، تاکسی توجه شود، گفت: در دوره سوم شورای شهر تهران مصوبهای در خصوص آلودگی هوا داشتیم که دولت گذشته آن را بازنگری و اصلاحاتی در آن وارد کرد اما مجدداً اجرا نشد و دولت فعلی نیز علیرغم بازنگری و اصلاحات مجدد آن را اجرا نکرده است.
سهم موتورسیکلتها در آلودگی هوا 20 تا 22 درصد
وی با بیان اینکه سهم آلودگی هوا 20 تا 22 درصد برای موتور سیکلتها و 12 درصد نیز به دلیل نبود معاینه فنیها است، گفت: حتی باید اتومبیلهای جدید و خارجی نیز دارای معاینه فنی باشند چرا که اتومبیلهای خارجی برای شرایط آب و هوایی کشور ما ساخته نشده است.
چمران در ادامه نشست خبری خود با اشاره به حضور اعضای شورای شهر تهران در جلسات بیان کرد: هماکنون اعضای شورای شهر تهران بیش از 70 ساعت در هفته کار میکنند و در واقع حضور موثری را در جلسات داریم که البته انتظار داریم در جلسات به طور منظم حضور داشته باشند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اجرای طرح برج باغها اظهار کرد: طرحی به عنوان برج باغها مطرح نیست بلکه باغ مسکونی است. اصلاح این طرح مورد نیاز است و در صورت تصویب شورا اجرایی میشود و اینکه عنوان میکند طرح برج مسکونی شکست خورده بیانصافی است.
چمران گفت: در این طرح 30 درصد از فضای باغها ساخت و ساز و 70 درصد مابقی درختکاری میشود تا بتواند پایان کار بگیرد و در صورتی که 70 درصد از این فضا تبدیل به باغ نشود تخلف کرده و صاحب ملک باید جریمه بپردازد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران برای خرید باغات شهر 500 میلیارد تومان اختصاص داده است ولی تنها بخشی از این باغات را می تواند خریداری و در اختیار آحاد مردم قرار دهد، اضافه کرد: ما در مناطق 1،2،3 شهر تهران باغهای بسیاری داریم که باید حفظ شوند.
اگر درختان باغی خشک شود صاحب ملک تخلف کرده است
وی افزود: اگر درختان باغی خشک شود صاحب ملک تخلف کرده است و باید براساس قانون محاکمه شود.
چمران درباره شناسنامهدار کردن درختان تهران نیز اظهار کرد: از سال 58 نیز این موضوع مطرح شده است و حتی اینکه اگر باغی را از بین ببرند زمین آن به نفع مردم مصادره میشود. اخیرا نیز نامهنگاری با قوه قضائیه در این خصوص شده است و پروندههایی نیز موجود است که باید رسیدگی شود.
وی در ادامه درباره اظهارات یکی از اعضای هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر حسابرسی از شرکتهای رفاه، بانک شهر و جهان توضیح داد: حسابرسی از شرکتهایی صورت میگیرد که زیر مجموعه شهرداری تهران باشد.
چمران گفت: درخصوص حسابرسی از بانک شهر نیز به دلیل اینکه 9 درصد از سهام این بانک در اختیار شهرداری قرار دارد، عنوان شده است که حسابرسی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره برنامه ششم در مدیریت شهری توضیح داد: در بند 39 این برنامه از مدیریت واحد شهری نام برده شده است و شورای عالی استانها نیز در تدوین این برنامه حضور دارد.
اخذ عوارض در تونلها در حال بررسی است
وی درباره اخذ عوارض در تونلها گفت: این موضوع در کمیسیونهای مربوطه در حال بررسی است و پس از بررسیهای لازم در دستور کار قرار میگیرد البته هنوز به سرانجام نرسیده است.
طرح تفصیلی منطقه 22 بازنگری میشود
چمران در مورد ساخت و سازهای منطقه 22 شهر تهران اضافه کرد: در صحن شورا مطرح شد طرح تفصیلی این منطقه مورد بازنگری قرار گیرد و از هرگونه بلندمرتبهسازی در منطقه 22 جلوگیری به عمل آید.
وی گفت: تمامی نقاط تهران نمیتواند بلندمرتبهسازی باشد و باید مناطق خاصی را برای آن معین کنیم و به بلندمرتبهسازی و تراکم منطقه اضافه نکنیم.
وی با تاکید بر اینکه تراکم 300 درصد باید حفظ شود، گفت: بعضی از بلندمرتبهسازیها به خاطر جمعیتپذیری است. شهرداری تهران در زمینه بلندمرتبهسازی مطالعاتی داشته است.
تعطیلی همیشگی معادن شهر تهران هنر است
چمران درباره تعطیلی معادن شن و ماسه در آلودگی هوای شهر تهران توضیح داد: قوانین کوتاه مدت از جمله تعطیلی چند روزه معادن شن و ماسه در آلودگی هوا تاثیری ندارد و هنر این است که این معادن برای همیشه تعطیل شوند که بعضی از آنها بر خلاف قانون عمل میکنند و پروانه کار بعضی از معادن شن و ماسه 15 سال است که تمام شده ولی به فعالیت خود ادامه می دهند.
وی گفت: تجارت صنایع در زمینه معادن شن و ماسه کوتاهی میکند باید جلوی فعالیت معادنی که پروانه آن ابطال شده است را بگیرد و در این خصوص به استاندار تهران نیز نامه نوشته شده ولی اقدامی هنوز صورت نگرفته است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه برنامههای کوتاه مدت در کاهش آلودگی هوای تهران تاثیری ندارد، گفت: آلودگی هوا در انسان و نسلهای آینده تاثیر بسیار جدی دارد و باید به این موضوع به صورت ویژه پرداخته شود و در اولویت نخست قرار گیرد.
کاهش 20 هزار طرح ترافیک
چمران با بیان اینکه درخصوص اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و دیگر اقدامات کمیته اضطرار هوا تصمیمگیری میکند که البته طرح زوج و فرد از در منازل به صورت قطعی اجرایی نمیشود، اضافه کرد: پیشنهاد دادهایم 20 هزار طرح ترافیک کاسته شود و به صورت روزانه فروخته شود و به تعداد اصلی کارتهای طرح ترافیک اضافه نشود.
چمران درباره پرداخت مطالبات پیمانکاران در شهرداری تهران اظهار کرد: بدهی پیمانکاران را هیچ وقت نمیتوان به صورت دقیق محاسبه کرد چرا که هر روز لیستهای جدیدی به شهرداری ارائه میشود که ما به معاونت مالی شهرداری اعلام کردهایم که نسبت به پرداخت بدهی پیمانکاران اقدام کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز گفت: امسال درآمد شهرداری صد درصد تحقق نیافته است و در 6 ماه 45 درصد بودجه ارائه شده و گزارش آن نیز در صحن شورا مطرح شده است.
وی گفت: مصوبات شورای شهر در روزنامه رسمی درج میشود و تلاش شده در روزنامه همشهری این مصوبات درج شود.
از درآمدهای شهرداری کاسته شده است
چمران با بیان اینکه از درآمدهای شهرداری کاسته شده است، گفت: قطعا بودجه سال آینده شهرداری تهران انقباضی است و سال آینده از نظر ساخت و ساز نیز دچار رکود هستیم و وصولیهای ما در سال آینده کمتر خواهد بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: پروانههای ساخت نسبت به سال گذشته کمتر شده است و در بودجه سال آینده این موضوع قطعا پیشبینی خواهد شد.
وی گفت: شورای عالی شهرسازی افزایش تراکم در مناطق مسکونی را افزایش داد که در این خصوص نماینده شهرداری و شورا مخالف آن بودند.
شورا موافق افزایش تراکم نیست
چمران گفت: شورای عالی شهرسازی مطرح کرده است افزایش تراکم در کل شهر را برای اینکه ارزش ملک گران نشود، مطرح کردند در صورتی که اگر ساختمان بیشتری ساخته شود قیمت ملک افزایش کمتری پیدا خواهد کرد.
به گفته چمران ما موافق افزایش تراکم نبوده و نیستم و باید بافت فرسوده نیز در شهر تهران از بین برود.
وی درباره ساخت فروشگاههای بزرگ در شهر تهران توضیح داد: ساخت این فروشگاهها در هر نقطهای از تهران باید بر اساس طرح ترافیک باشد و از سازمان حمل و نقل و ترافیک مجوزهای لازم را بگیرد.
افزایش رامهای قطار نیاز به منابع مالی دارد
چمران درخصوص ساخت و توسعه مترو نیز اظهار کرد: مجلس 250 میلیارد تومان برای پرداخت شهرداری مصوب کرده بود که از این مبلغ تنها 50 میلیارد آن تصویب شد که با این مبلغ تنها 300متر میتوان مترو ساخت ولی شهرداری این برنامه را دارد که در طول سال 300 کیلومتر مترو بسازد. در حال حاضر نیز ما ریل و ایستگاه آماده داریم ولی قطار نداریم بلکه با افزایش خرید قطارها میتوانیم زمان انتظار در هر ایستگاه را به 3 دقیقه برسانیم.
وی گفت: اگر تعداد رامهای قطار اضافه شود میزان حمل مسافر نیز دو برابر میشود و این اقدام نیاز به منابع مالی دارد.
چمران درباره ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران عنوان کرد: 11 هزار دستگاه اتوبوس برای شهر تهران نیاز است که در حال حاضر 6 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تردد میکنند و حدود 6 سال است که دولت اتوبوس جدیدی را به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه نکرده و شهرداری هزینههای کامل آن را پرداخت میکند.
وی گفت: با توجه به آلودگیهای صوتی و هوای شهر تهران که توسط موتورسیکلتها ایجاد میشود لذا این شهر نیاز به موتورسیکلتهای برقی دارد که باید در این خصوص نظارت صنایع همکاری بیشتری داشته باشد و سرمایهگذاران اطمینان از خرید موتورسیکلتهای برقی داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بودجه سال 95 شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری در سال آینده پروژه جدیدی را آغاز نخواهد کرد مگر اینکه خیلی مهم باشد. البته پروژههایی که 50 درصد به بالا پیشرفت داشته باشند در اولویت قرار میگیرند.
وضعیت نامشخص پایان کار هتل اسپیناس
وی درباره بهرهبرداری از هتل اسپیناس2 توضیح داد: پرونده هتل اسپیناس2 در کمیسیونهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات این هتل براساس پروانه ساخت بوده است البته آشپزخانه کوچکی نیز در طبقه آخر این هتل ساخته شده و یک برکه آب 70سانتی نیز برای آن پیشبینی شده است و اگر احتمال تخلفی وجود داشته باشد در کمیسیون ماده 100 جریمه خواهد شد و در حال حاضر نمیدانم که این هتل پایان کار دارد یا خیر. البته سازمان میراث فرهنگی در این خصوص و برای افتتاح هر چه سریعتر این هتل تلاش زیادی را کرد و قطعا اگر تخلفی صورت گرفته باشد با پرداخت جریمه و یا تخریب دنبال خواهد شد.
وی درباره پاساژ علاءالدین گفت: طبقه هفتم پاساژ علاءالدین نیز بر اساس حکم کمیسیون ماده 100 باید تخریب شود.
چمران در خصوص حسابرسی از شرکتها و سازمانهای تابعه شهر تهران تصریح کرد: حسابرسیها همچنان ادامه دارد و هنوز به مناطق و معاونتها برای حسابرسی نرسیدایم.
انتهای پیام/