دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1400 - 11:49

احتمال تبادل سفیر بین ایران و اردن

پیام تبریک شاه اردن به رئیس‌جمهور منتخب ایران گمانه‌زنی‌ها در خصوص تبادل سفیر بین دو کشور و از سر گرفتن روابط دیپلماتیک بین تهران و امان را تقویت کرده است.
کد خبر : 592497
ایران اردن

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از پایگاه اینترنتی رأی الیوم، به شکل ناگهانی و تنها چند روز پس از اجلاس سه‌جانبه بغداد با اردن و مصر، عبدالله دوم، پادشاه اردن با ارسال تلگرافی پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به ایشان تبریک گفته و با تأکید بر تقویت روابط میان دو کشور برادر، آرزوی پیشرفت و شکوفایی روزافزون برای ملت ایران کرد.


این پیام تلگرافی که بعدازظهر شنبه ارسال شد می‌تواند شرایط را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و اردن که از سال‌های طولانی متوقف‌شده، فراهم کند.


منابع آگاه از پرونده روابط اردن با عراق و ایران در این زمینه اعلام کردند، معادلات منطقه‌ای به این صورت است که اردن قصد دارد سفیر خود را به دمشق بفرستد و ممکن است سفیر جدیدی در ایران در چارچوب مقابله با وضعیت جدید منطقه و در سایه رویکرد واضح امان برای حمایت از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق انتخاب کند.


همچنین منابع گزارش می‌دهند که وزارت امور خارجه اردن در حال بررسی مرحله‌ای است که چندین سال به تأخیر افتاده و آن چیزی نیست جز انتخاب سفیر جدید اردن در تهران. به نظر می‌رسد که هیئتی از وزارت خارجه اردن هم‌زمان بر تنظیم مجدد روابط دیپلماتیک میان امان و دمشق نظارت داشته باشد؛ چراکه بیش از دو سال است سفیری در سفارتخانه اردن در پایتخت سوریه وجود ندارد.


همچنین در چارچوب سیاسی این احتمال وجود دارد که روابط اردن با کشورهای عضو محور مقاومت هرچند کم و به شکل کُند و تدریجی بهبود یابد و به سمت بهتر شدن پیش برود؛ به‌ویژه در شرایطی که تماس‌های سطح بالا در روابط اردن و عربستان دیده نمی‌شود. ممکن است این امر به‌گونه‌ای موجب ازسرگیری روابط دیپلماتیک و سیاسی اردن با سوریه و عراق گردد به‌ویژه اینکه منافع تجاری و اقتصادی اردن با عراق ضرورت انتخاب سفیر جدید اردن در ایران را ایجاب می‌کند.


این موضوعی است که می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگوهای پر سروصدا در اردن تحت عنوان امکان اعلام یا استقرار و یا حرکت به سمت برنامه‌ای برای گردشگری مذهبی در جنوب اردن در مکان‌هایی که مورد احترام شیعیان ایران و عراق است به وجود بیاورد.


هم‌زمان با آن پادشاه اردن در جلساتی پشت درهای بسته درباره قصد خود برای افزایش حمایت ویژه از عراق و سوریه در مذاکراتی که دو هفته بعد با جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواهد داشت صحبت کرده است. عبدالله دوم در دیدار با جو بایدن قصد دارد درباره شماری از پرونده‌ها و مسائل منطقه با دولت آمریکا گفتگو کند.


منابع آگاه در این زمینه فاش کردند که پادشاه اردن درباره ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و ضرورت افزایش حمایت از دولت مصطفی الکاظمی در عراق صحبت کرده است.


پادشاه اردن برای یک سفر سه‌هفته‌ای به آمریکا سفر کرد و قرار است با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند.


همچنین تلگراف عبدالله دوم برای رئیس‌جمهور جدید ایران در حالی ارسال می‌شود که امان درگیر بحث درباره برنامه فعال‌سازی گردشگری مذهبی و شیعی است.


انتهای پیام/۴۱۵۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته