دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1400 - 11:29
اسماعیلی تشریح کرد؛

مدلی آموزشی برای پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر

رئیس پژوهشکده اعتیاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، مدل آموزشی مناسب برای پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر را ترکیبی از آگاهی‌بخشی، توانمندسازی و افزایش مهارت‌های مقابله‌ای مانند «نه در پاسخ به مواد مخدر» برشمرد.
کد خبر : 592493
کارگاه آموزش اعتیاد



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اصفهان، کارگاه بررسی علمی و آموزشی با عنوان کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد به همت اداره کل ورزش جوانان استان اصفهان و سازمان‌های مردم‌نهاد و پژوهشکده اعتیاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در سالن کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.


در این کارگاه آموزشی، رضا اسماعیلی عضو هیئت‌ علمی و رئیس پژوهشکده اعتیاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با ارائه پژوهشی تحقیقاتی، میدانی به بیان الگوی مطلوب پیشگیری از اعتیاد بر اساس مطالعه انجام‌شده با روش فراتحلیل در پژوهشکده این واحد دانشگاهی پرداخت.


وی مدل آموزشی مناسب را ترکیبی از ارکان شناختی، آگاهی‌بخشی، توانمندسازی، بهسازی مهارت‌های اجتماعی و افزایش مهارت‌های مقابله‌ای مانند «نه در پاسخ به مواد مخدر» برشمرد و گفت: بر اساس این مدل آموزشی، نخست نوجوانان و جوانان با مواد مخدر و چگونگی تأثیرگذاری و عوارض آنان آشنا شده و با ذکر تجارب مبتلایان به مواد مخدر در شبکه فامیلی با روش بحث و گفت‌وگوی گروهی به تبادل اطلاعات می‌پردازند.


مدلی آموزشی برای پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر


رئیس پژوهشکده اعتیاد واحد اصفهان افزود: آگاهی و شناخت بیشتر و کسب حساسیت دقیق‌تری در مورد انواع مواد مخدر و چگونگی اثرگذاری آنها جزء اهداف اولیه بوده و در این مدل، دانش‌آموزان با مشارکت خانواده‌های خود، اطلاعات و حساسیت بیشتری نسبت به این موارد پیداکرده و خانواده‌های خود را با آن آشنا می‌کنند.


اسماعیلی بیان کرد: در این فرآیند، مخاطبان، مهارت‌های اجتماعی و مهارت نه گفتن و مقاومت در برابر مواد مخدر و نیز مهارت‌های زندگی مثل مهارت حل‌مسئله، مقابله با خشم، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و سایر مهارت‌ها را با دریافت جزوات آموزشی و با هدف خود کارآمدی و بهسازی مدیریت خود آموزش می‌بینند.


وی اضافه کرد: مدل پیشگیری ارائه‌شده در این کارگاه بر اساس فعالیت‌های یاددهی و یادگیری به‌صورت مستمر و فعال نوجوانان و جوانان و آموزش همسالان و فعالیت‌های مبتنی بر شواهد و آموزش خانواده‌ها و والدین و ارزشیابی اثرات آنان استوار شده است.


عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با تأکید بر اینکه نوجوانان و دانش‌آموزان، ۶ ماه پس از پایان مداخله آموزشی، مجدداً با مدد از آموزش‌های ارائه‌شده، خود را در مقابله با سوءمصرف مواد مخدر محک می‌زنند، اظهار کرد: مدل ارائه‌شده برای پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر بر اساس تکنیک فراتحلیلی و به زبان ساده تحقیقی، اما با پیچیدگی‌های فنی و با هدف تجمیع نتایج تحقیقات پژوهشگران در زمان‌ها و مکان‌های مختلف درباره مواد مخدر و پیشگیری از آن با روش آزمایشی و شبه آزمایشی انجام‌شده است.


اسماعیلی تأکید کرد: این مدل می‌تواند برای مراکز علمی و آموزشی ازجمله آموزش‌وپرورش و مراکز آموزش عالی اثربخش واقع‌شده و سهم مؤثری در کارایی و اثربخشی برنامه‌های پیشگیری از سوء‌مصرف مواد مخدر در جامعه داشته باشد.


به گزارش آنا، پژوهشکده اعتیاد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) در کنار سایر پژوهشکده‌های دانشگاه به توسعه علم و کاربست یافته‌های علمی در حل مشکلات صنعتی و درمانی، کشاورزی، اقتصادی، گردشگری، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی فعال است.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب