دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1400 - 09:32
دفتر وکالت آنا/۱۱۹

فضای مجازی جزء حریم خصوصی محسوب می‌شود؟

در دسترس قرار داشتن فضای مجازی برای عموم مردم، یکی از دستاوردهای عصر ارتباطات محسوب می‌شود با این حال و با گسترش استفاده از فضای مجازی، این پرسش مطرح می‌شود که آیا فضای مجازی جزء حریم خصوصی محسوب می‌شود؟
کد خبر : 592454
حریم خصوصی
به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، حریم خصوصی از جمله مواردی است که با حق تعیین سرنوشت، استقلال و آزادی افراد ارتباط مستقیم دارد چراکه فضای لازم برای رشد و تکامل شخصی افراد را فراهم می‌سازد و به همین خاطر لزوم حمایت از حریم خصوصی و عدم مداخله در امور خصوصی دیگران یکی از آموزه‌های مهم اسلام محسوب می‌شود و پیشینه حمایت از حریم خصوصی در حقوق اسلامی بسیار بیشتر از سایر نظام‌های حقوقی و مقوله‌هایی مختلف این حق با مبانی مستحکمی مورد حمایت قرار گرفته است.


به عبارت دیگر حریم خصوصی ترسیم خط و مرزی بین فضای شخصی با جامعه است است.حریم خصوصی، قلمروی از زندگی شخصی محسوب می‌شود که انسان نوعی و متعارف با درک نیازهای جامعه در هیچ وضعیتی تجاوز به آن را مجاز نمی‌داند. همچنین مالکیت افراد به شرافت و حیثیت خود مهمترین هدف حریم خصوصی است.


یکی از مواردی که در دایره شمول حریم خصوصی قرار می‌گیرد، فضای مجازی است که تعریف حریم خصوصی در فضای مجازی در کشورهای مختلف متفاوت است. اما موردی که محل اشتراک همگان است شامل این مورد می‌شود که آیکون «لایک» یکی از گزینه‌های حریم خصوصی است که برخی گفته‌اند میزان لایک فرد، میزان ضریب هوشی، نگرش سیاسی و حتی تمایل جنسی او را نشان می‌دهد.


علاوه بر این در خصوص قوانین حمایت از داده، اغلب کشورها دارای این قانون هستند. همچنانکه در سطح جهانی و منطقه‌ای، کنوانسیون اروپایی حمایت از داده و پروتکل آن و نیز دو رهنمود کمیسیون اروپا مهمترین اسناد محسوب می‌شوند.


در ایران نیز مطابق ماده ۳۵ قانون شهروندی، حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند.


انتهای پیام/۴۱۵۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته