تبیین نظامنامه آموزش فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از یزد، معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد یزد در نخستین جلسه با نمایندگان جامعه اصناف یزد درباره اهدف تشکیل کمیته گسترش و تبیین نظامنامه آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: صدور بخشنامه، نظامنامه آموزش فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی آینده بسیار خوب و مطلوب در زمینههای آموزشی، اشتغال و مهارتآموزی برای دانشآموختگان این دانشگاه در صنعت استان را رقم میزند.
وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با رویکرد جدید خود در مسیر آموزش مهارتی با تشکیل دانشکده مهارتآموزی و کارآفرین میتواند نیروهای جوان و متخصص برای نیاز بازار صنعت کسب و کار استان تربیت کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد بیان کرد: راهاندازی مدارس عالی مهارتی براساس شیوهنامه ابلاغی، تقویت و ایجاد این مدارس، ارتباط مؤثر با آموزش و پرورش و ایجاد آموزشهای کاربردی برای ورود به بازار کار متناسب با درخواست اتاق اصناف استان باید مورد توجه کمیته گسترش آموزش فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان قرار گیرد.
تعیین مسیر آموزشهای مهارتی با نظامنامه آموزشهای فنیوحرفهای
محمدرضا رحیمی زارچی معاون و مسئول پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز اظهار کرد: نظامنامه آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تعیینکننده مسیر آموزشهای مهارتی در این راستا است.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یزد و دانشکده مهارت و کارآفرینی این واحد دانشگاهی با وجود امکانات و شرایط مناسب میتواند اقدامات مؤثری را برای تحقق رویکردها و مأموریتهای تعریف شده انجام دهد.
مشکل صنعت نبود نیروی ماهر است
مصطفی نجاتی نماینده سازمان صنعت و معدن و تجارت استان یزد هم در این جلسه اظهار کرد: مشکل اصلی صنعت نبودن افراد ماهر است؛ صنعتکار دنبال نیروی کاربلد بوده که متأسفانه این امر میسر نشده است.
وی گفت: استان اصفهان که به عنوان پایلوت طرح پویش در کشور است برای الگوبرداری و پیشبرد اهداف طرح یک نمونه صنعت و صنف را برای این کمیته معرفی کند تا الگوبرداری شود.
سعید دهقان رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش در اصناف استان و اتحادیه مکانیک خودرو گفت: از یک دهه گذشته تعامل خوبی با اتاق اصناف استان صورت گرفته شده است.
وی افزود: با اجرای تخصصی این طرح در حوزه خودرو و با دعوت از استادان دانشگاهی و اهلفن کشوری و با صدور مدرک معتبر دانشگاهی مشکلات برطرف میشود؛ کما اینکه مشکلاتی از قبیل نبودن تجهیزات و امکانات لازم در این صنف گریبانگیر برگزارکنندگان و مجریان دورههای آموزشی مهارتی استان بوده و هست.
بیکاران تحصیلکرده کاربلد نیستند
در ادامه عماد تشکری نماینده تعاون و کار و رفاه استان یزد بیان کرد: متأسفانه بیکاران جامعه از قشر تحصیلکرده هستند و مشکلات صنعتکاران در تأمین نیروی متخصص و کاربلد متناسب با رشته تحصیلی حل نشده است.
وی نبود کارگر متخصص و ماهر صنعتکار را معضل صنعتکاران استان دانست و خواستار هماهنگی موارد مصوب این کمیته -که متشکل از اعضای منتخب اصناف استان هستند - برای پیشبرد اهداف عالی طرح پویش شد.
مهدی روشن نماینده سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست بومیسازی و غربالگری افراد مورد نیاز اتاق بازرگانی و صنف صنعتکاران توسط این وزارت را مطرح کرد و گفت: صنعت بیش از گذشته به دانش نیاز دارد.
روشن خواستار ایجاد انگیزه در عرصه صنعت با صدور گواهی معتبر فنی دانشگاهی و ایجاد بسترمناسب مورد نیاز صنعتکاران شد.
کم شدن فاصله دانشگاه و اصناف با اجرای طرح پویش
حسن میرجلیلی نماینده اتاق صنف استان یزد هم در این جلسه درباره اجرای کلیات طرح پویش که نشئت گرفته از نظامنامهمدون است، ابراز کرد: با اجرای طرح پویش فاصله میان اتاق اصناف با دانشگاههای استان کم شود.
وی با انتقاد از این موضوع که چرا تاکنون صدور مدرکگرایی بدون تجربه کاری در دانشگاههای ما صورت گرفته است؟ پیشنهاد کرد که طرح پویش در قالب این نظامنامه با بررسی کارشناسانه انجام شود.
نماینده اتاق صنف استان یزد در این جلسه مشکل دانشگاهها و اتاق اصناف را تکرو بودن سازمانها در اجرای این طرحها عنوان کرد و تعامل در قالب کمیته اجرایی استانی را شرط بقای طرح پویش دانست.
عوامل اصلی آموزش مد نظر قرار گیرد
سمیه تاجآبی مسئول آموزشهای پیشنیاز صدور مجوز و پروانه کسب اتاق اصناف یزد نیز در این جلسه تأکید کرد: یادگیری و ارتقای رشد و دگرگونی همیشه سه عامل اصلی در یادگیری آموزشهای مهارتی بوده که باید مد نظر قرار گیرد.
تاجآبی مطرح کرد: اعتمادسازی در افرادی که به دنبال کسب و کار مناسب در صنعت هستند با همکاری استادان و با هدایت دانشجویان فارغالتحصیل به سمت شغل متناسب با رشته تحصیلی دانشگاهی امکانپذیر است.
مسئول آموزشهای پیشنیاز صدور مجوز و پروانه کسب اتاق اصناف استان یزد بیان کرد: مهارتآموزی را مساوی با مدرکگرایی قرار ندهیم.
این مسئول گفت: در دانشگاهها امکانات و تجهیزات فراوان موجود است؛ اما هیچ بهرهوری برای یادگیری عملی و کاربردی دانشجویان در این راستا صورت نگرفته است و باید برای تشویق افراد جویای کار متناسب با رشته تحصیلی تلاش مضاعف شود.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/