دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ورود به بازارهای شرقی از راه تشکیل منطقه آزاد سیستان

یک کارشناس اقتصادی درباره علاقه هیات‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران گفت: نداشتن بروکراسی اضافی و قوانین متفاوت مناطق آزاد با سرزمین اصلی این علاقه‌مندی را بوجود آورده است.
کد خبر : 59137

رضا امیدوار تجریشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه قوانین اضافی باعث جلوگیری از رشد تولید و سرمایه‌گذاری می‌شود، افزود: بخشی از دلایل علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد می‌تواند قوانین آسان باشد.


وی به ورود آسان کالا و عدم نیاز به روادید در این مناطق اشاره و اظهار کرد: دلیل دیگر برای علاقه سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند دسترسی به راه‌های ترانزیتی جهت تبادلات بین‌المللی باشد.


امیدوار تجریشی ادامه داد: همچنین آغاز سرمایه‌گذاری تنها با مذاکره با یک نهاد و دسترسی آسان به دستگاه‌های تصمیم‌گیری نیز می‌تواند از دیگر موضوعات مورد علاقه این افراد باشد.


وی به تبصره 13 لایحه برنامه توسعه ششم اشاره و عنوان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درباره توسعه مناطق، استان‌ها، نواحی ساحلی، جزایر کشور و مناطق آزاد، مدیریت نقش بسزایی دارد و ایجاد مناطق آزاد جدید می‌تواند در توسعه این مناطق موثر باشد.


این فعال اقتصادی تصریح کرد: همچنین در زمان اجرای این قوانین نیز باید به حداقل زمان با بیشترین بهره‌برداری و ایجاد ساختار سرمایه‌گذاری با بهترین خدمات برای توسعه این مناطق توجه داشت.


وی درباره تاکید نمایندگان به افزایش مناطق آزاد نیز گفت: هر یک از نمایندگان مجلس با توجه به حوزه انتخاباتی خود به دنبال سرمایه‌گذاری جهت بهبود و ایجاد اشتغال در این مناطق هستند.


امیدوار تجریشی به نگاه ویژه دستگاه‌های مختلف به این مناطق اشاره و تاکید کرد: قوانین منطقه آزاد و ویژه اقتصادی با قوانین سرزمین اصلی متفاوت بوده و زمینه زندگی مدرن و ورود کالاها را به راحتی فراهم می‌کند.


وی ضمن تاکید بر سخنان ریاست جمهوری مبنی بر اینکه مناطق آزاد یکی از فرصت‌های مناسب اجرای اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: در این راستا نمایندگان مجلس نیز با توجه به اینکه مناطق آزاد می‌توانند فرصت مناسبی برای تولید و تجارت بهینه باشد، این فرصت را مغتنم می‌دانند.


این کارشناس اقتصادی افزود: شاید در خصوص مناطق آزاد جدید مصوب‌شده مانند سیستان که شامل پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال زاهدان می‌شود و همچنین هم مرز بودن آن با کشور افغانستان شرایط مناسبی درباره توسعه تجارت با کشورهای همسایه به‌وجود آید.


وی تاکید کرد: از طریق منطقه آزاد سیستان می‌توان به بازارهای شرقی کشور دسترسی پیدا کرد.


امیدوار تجریشی تصریح کرد: امیدواریم با اتصال راه‌آهن منطقه آزاد چابهار، خط آهن شمال ایران بخصوص به اینچه برون و تشکیل کریدور شمال به جنوب جهت تبادلات تجاری از سواحل مکران به افغانستان و از طرف دیگر به کشورهای همسایه شمالی شاهد توسعه هر چه سریع‌تر اقتصادی کشور باشیم.


وی با بیان اینکه ظرفیت‌های تولیدی با ارزشی در منطقه آزاد سیستان وجود داد، افزود: با ساماندهی این منطقه می‌توان رشد اقتصادی قابل توجهی داشت.


این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: یکی از موارد که باید مورد توجه قرار گیرد، طبیعت بکر این منطقه جهت جذاب گردشگر و توسعه این صنعت است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته