دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1400 - 18:20
یک وکیل دادگستری در گفت‌وگو با آنا:

دادیار وضعیت سلامتی زندانی‌ها را ارزیابی می‌کنند/بعید است که حال زندانی بد شود و مسئولین مربوطه مطلع نشوند/////مصاحبه

یک وکیل دادگستری می‌گوید، بعید است که حال فردی در زندان بد شود و مسئولین مربوطه مطلع نشوند.
کد خبر : 591027
زندان بحرین

رضا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا درباره در صورت وخامت حال زندانی‎‌ها آیا مسئولین زندان در جریان قرار می‌گیرند؟ گفت: قطعا زندان هم قوانین خاص خود را دارد که براساس همین مقررات پزشک، دادیار و ناظر برای بازرسی از حال زندانی‌ها در زندان حضور دارند. به این ترتیب که دادیار برای ارزیابی وضعیت سلامتی زندانی‌ها به زندان سرکشی می‌کند، بنابراین اگر حال یک زندانی مساعد نباشد، مسئول مربوطه زندان از این قضیه مطلع می‌شود و رسیدگی می‌کند.


این وکیل دادگستری افزود: نکته حائز اهمیت این است که در هیچ کشوری قوانین به صورت صد در صد اجرا نمی‌شوند اما اینکه گفته شود حال زندانی نامناسب است و کسی به آن اهمیت نمی‌دهد، صحت ندارد. در حقیقت برخی مواقع اخباری از زندانی‌ها منتشر می‌‎شود که صحت ندارد و منجر به تشویش اذهان عمومی و شکل‌گیری فضای منفی می‌شود.  لذا در مواجه با اخبار در مورد احوالات زندانی‌های امنیتی ابتدا باید صحت و سقم آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.


قربانی با تاکید بر اینکه به دلیل کرونا رفتارهای خوبی با متهمین می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر موکلی دارم که بنا بر گفته‌های خود او وقتی حالش نامساعد بود بلافاصله مسئولین حاضر در زندان رسیدگی کردند. حتی وقتی از متهم در مورد نحوه برخورد مامورین پرسیدم، گفت برخوردها مناسب است.


وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قوه قضائیه به دلیل تحول در این قوه اظهار کرد: از زمان حضور آیت‎الله رئیسی در قوه قضائیه و بحث تحول در این قوه مباحثی در مورد باز کردن و استفاده نکردن از پابند مطرح شد. همچنین در خرداد ماه ۹۹، طرح کاهش بعضی از مجازات‌های تعزیری در مجلس تصویب و اجرا شد. حتی آرایی که قبل از این قانون صادر شده بود را هم درخواست می‌دادند، براساس این قانون تغییر کنند و به این ترتیب عطف به ماسبب و شامل آرایی گذشته هم شد.


این حقوقدان با تاکید بر نظارت مسئولین زندان بر وضعیت زندانی‌ها خاطرنشان کرد: علاوه بر حضور ناظر و دادیار در زندان، مددکاران نیز در زندان‌ها حضور دارند که کار این افراد هم مدد رساندن به زندانی‌ها است. مددکاران از طریق تشکیل پرونده‌های شخصیتی برای زندانی‌ها تلاش می‎کنند که به آنها کمک کنند. البته در حال حاضر واحدهای مددکاری در دادسراها مستقر هستند که از متهم برای حضور در این واحدها دعوت می‌شود و پرونده شخصیتی برای آنها تشکیل می‌شود.


قربانی در پایان یادآور شد:  لذا با توجه به موارد مذکور بعید است که حال فردی در زندان بد شود و مسئولین مربوطه مطلع نشوند.


انتهای پیام/۴۱۵۸/


انتهای پیام/

برچسب ها: رضا قربانی زندان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب