دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1400 - 12:00
گزارش آنا از روزهای منتهی به کنکور؛

کنکور ۱۴۰۰ چگونه برگزار می‌شود؟ / پیشتازی دختران در ماراتن بزرگ کشور

بزرگ‌ترین آزمون سراسری ملی در روزهای ۹ تا ۱۲ تیرماه در بیش از ۳ هزار حوزه امتحانی برگزار می‌شود.
کد خبر : 590909
کنکور

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بزرگ‌ترین آزمون متمرکز کشوری در روزهای ۹ تا ۱۲ تیرماه در ۵ گروه آزمایشی و در ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی داخل کشور و ۱۱ حوزه امتحانی خارجی برگزار می‌شود.


در این آزمون یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که با احتساب ثبت‌نام داوطلبان در ۲ تا ۳ گروه آزمایشی تعداد کل شرکت‌کنندگان در کنکور به یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ نفر می‌رسد که از این تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد هستند. بر این اساس همچنان دختران پیشتاز ورود به دانشگاه‌ها هستند و به عبارت دیگر ۶۰ درصد داوطلبان کنکور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.


آزمون گروه آزمایشی هنر صبح چهارشنبه ۹ تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح پنج‌شنبه ۱۰ تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح پنج‌شنبه ۱۰ تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه ۱۱ تیرماه و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی صبح شنبه ۱۲ تیرماه برگزار می‌شود.


سهمیه‌های کنکور ۱۴۰۰


پذیرش داوطلبان کنکور بر اساس سهمیه‌های ایثارگران، مناطق و بهیاران صورت می‌گیرد. جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه می‌توانند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند. بر این اساس ۲۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. همچنین ۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.


درصورتی‌که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط متقاضیان مشمول تکمیل نشود، باقیمانده ظرفیت به مشمولان سهمیه ۵ درصدی ایثارگران اختصاص می‌یابد و اگر باز هم ظرفیت تکمیل نشود به متقاضیان آزاد اختصاص خواهد یافت.


حدنصاب سهمیه ایثارگران در کنکور


برای داوطلبانی که می‌خواهند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند، نمره حدنصاب در نظر گرفته شده است. بر این اساس داوطلبان مشمول سهمیه ایثارگران باید ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد و داوطلبان مشمول سهمیه رزمندگان باید ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد را کسب کنند.


نوع دیگر سهمیه‌ها، سهمیه مناطق است. بر مبنای سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۰ نیز کل کشور به ۳ منطقه یک، و دو و سه تقسیم می‌شود. هر یک از داوطلبان باید سه سال آخر تحصیلی خود را این مناطق سپری کرده باشند تا بتوانند از این سهمیه‌ها استفاده کنند.


سهمیه بهیاران یکی دیگر از سهمیه‌های کنکور است که در کنکور ۱۴۰۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سهمیه اخیراً به سهمیه آزمون سراسری اضافه شده است. طبق این سهمیه بهیاران می‌توانند به مدت ۵ سال و به میزان ۵ درصد از ظرفیت هر رشته محل در دوره روزانه مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری پذیرش شوند.


پس از برگزاری آزمون در روزهای تعیین شده، نتایج اولیه به‌صورت کارنامه به اطلاع می‌رسد و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شدند می‌توانند در دانشگاه‌ها و رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند.


علاقه مندان به دانشگاه آزاد اسلامی پس از حضور در آزمون سراسری در صورت مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی شوند می‌توانند از طریق سایت دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کنند.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته