دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانستنی‌های خانواده؛

چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

کودکان در سن ۳ تا ۴ سالگی متوجه اندام جنسی و تفاوت‌های جنسیتی می‌شود، از این رو خانواده‌ها موظف هستند با حفظ خونسردی موضوع تفاوت جنسی را به صورت سطحی برای او توضیح دهند تا از بروز آسیب‌های کشف چنین سوالاتی در بیرون از خانه جلوگیری شود.
کد خبر : 590860
کودک



به گزارش خبرنگار خانواده گروه جامعه خبرگزاری آنا، آموزش تفاوت جنسیت باید در زمان و بیان مناسب به کودکان داده شود و این وظیفه بر عهده خانواده است.


کودک در سن ۳ تا ۴ سالگی متوجه اندام جنسی خود می‌شوند و اندکی بعد کنجکاوی‌های او راجع به اندام جنسی دیگران و تفاوت او با جنس مخالف شروع می‌شود.


علت کنجکاوی کودکان در مورد مسائل جنسی


زمانی‌که کودکان به راه رفتن و صحبت کردن مسلط شده‌اند در جریان کشف محیط اطراف دیر یا زود متوجه تفاوت‌های جنسیتی می‌شوند و در نتیجه از نظر او پرس‌وجو راجع به اندام تناسلی و تفاوت میان دو جنس نیز، موضوع ممنوعه‌ای نیست.


به نظر روانشناسان کنجکاوی در مورد تفاوت‌های جنسیتی یک مرحله عادی در جریان رشد همه کودکان است که پس از مدتی کنار گذاشته می‌شود.


آموزش صحیح اندام خصوصی


کودک قبل از این‌که تفاوت‌های جنسیتی را یاد بگیرد باید با هویت و جنسیت خودش آشنا شود. بهترین زمان برای آموزش اندام‌های مختلف بدن زمانی‌است که کودک توان درک کلام را دارد. درصورتی‌که آموزش به موقع باشد موجب این می‌شود که موضوع اندام جنسی در ذهن کودک به جای تبدیل شدن به یک پدیده پیچیده بسیار عادی به نظر برسد.


زمانی‌که کودک در مورد تفاوت در اندام‌های تناسلی سوال کرد لزومی ندارد از این سوال مضطرب شوید و توضیحات کاملی به او دهید؛ می‌توانید به ذکر چند نمونه از تفاوت‌های میان دو جنس مخالف مثل نوع اسباب‌بازی و علاقه‌مندی‌های میان دو جنس مخالف اشاره کنید


برای پاسخگویی به هر سوال جنسی در کودک خود، ابتدا از او بپرسید خودش راجع به این مسئله چه فکری می‌کند و سپس با توجه به سطح اطلاعات کودکتان برای وی توضیح دهید.


بهتر است در بیان علت تفاوت اندام جنسی برای کودک، به این موضوع اشاره‌ کنید که این مسئله مثل تفاوت‌های ظاهری دیگر میان دختران و پسران است و همچنین در پاسخگویی به این سؤالات این نکته را به خاطر داشته باشید که هرچقدر موضوع را ساده‌تر توضیح دهید، کنجکاوی کودک شما در این مسائل کمتر خواهد شد


پرهیز از برخورد تند و نامناسب


مهم‌ترین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که کنجکاوی‌های کودک خود را هرگز با رفتارهای تند یا دعوا کردن او پاسخ ندهید. حتی ممکن است فرزند خود و دوستانش را در شرایطی ببینید که برهنه شده‌اند و اندام خصوصی خود را به هم نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که کودک شما هنوز به مرحله‌ای از رشد نرسیده است که از انجام این کار انگیزه جنسی یا کسب لذت داشته باشد. بلکه آن‌ها صرفاً به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای کشف سؤالات ذهنی خود هستند. در این شرایط بهتر است با آرامش از فرزندتان و دوستانش بخواهید که لباس‌های خود را بپوشند و به آن‌ها تأکید کنید اندام تناسلی یک عضو خصوصی بوده و هیچ‌کس نباید اندام خصوصی خود را به دیگران نشان دهد.


از مشاور کمک بگیرید


تربیت کودک بسیار پیچیده‌ است که باید برای تمام ابعاد آن برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر احساس می‌کنید در زمینه‌های مختلف جنسی نمی‌توانید از پس سؤالات کودک خود بربیایید یا نمی‌دانید چه جواب‌هایی مناسب‌تر هستند، می‌توانید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.


در پایان لازم به ذکر است هنگامی‌که کودک دچار کنجکاوی مخصوصا در مورد مسائل جنسی می‌شود ضروری است خانواده‌ها نسبت به بیان بهترین پاسخ با در نظر گرفتن سن کودک رسیدگی کنند.


چراکه عدم پاسخ قانع‌کننده به کودک می‌تواند منجر به آشفتگی ذهن او شود و خارج از محیط خانواده به دنبال چرایی سوالاتش برود. در صورتی‌که نظارتی روی شاکله ذهنی کودک نباشد در آینده عوارض جبران ناپذیری داشته باد.


انتهای پیام/ ۴۱۶۱



انتهای پیام/

برچسب ها: جنسیت کودک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته