فیلترهای جذب دوده روی اتوبوسهای پایتخت نصب میشود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پیمان سنندجی افزود: نصب فیلترهایDPF از اولویتهای زیست محیطی شرکت واحد اتوبوسرانی است.
وی با بیان اینکه تستهای لازم در حوزه آلایندههای زیست محیطی روی این فیلترها انجام شده است، ادامه داد: از آنجا که یکی از آلودگیهای هوا ناشی از تردد ناوگان دیزلی در شهر تهران است، براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران بهکار گیری فیلترهای DPF در جهت کاهش میزان آلودگی هوا الزامی بوده و طبق برنامهریزیهای مقرر شده است این فیلترها با اولویت اتوبوسهای تک کابین فرسوده دیزلی با عمر بیش از ۸ سال که درناوگان فعال هستند، نصب شوند.
سنندجی بیان کرد: اتوبوس های دوکابین و سه کابین فعال در شهر تهران استانداردهای یورو۴ را دارند بنابراین اولویتی در نصب این فیلترها ندارند.
وی با بیان اینکه طبق برآوردها، مشخص شد ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس تککابین فعال در ناوگان نیاز به نصب فیلتر جذب دوده دارند، یادآور شد: مناقصهای برگزار و شرکت خریدار فیلترهای(DPF) مشخص شد که بعد از تامین اعتبارات مورد نیاز از سوی شهرداری تهران خرید فیلترها انجام شد.
به گفته سنندجی، با توجه به ضرورت تطابق کامل فیلتر مورد نیاز با موتور اتوبوس و تاثیرات سوء هرگونه ناهماهنگی در این زمینه، در ابتدا اطلاعات فنی اولیه موتور اتوبوسهای ناوگان اعم از توان، گشتاور، نوع روغن مصرفی، دورههای سرویس فنی و ... توسط شرکت کنترل کیفیت هوا ارائه و همزمان با توجه به نقش کیفیت سوخت در کارکرد صحیح فیلترها در بازههای زمانی مختلف اقدام به نمونه گیری از سوخت مصرفی و آزمایش آن در آزمایشگاه های معتبر خارجی شده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه نصب فیلترهای جذب دوده از جمله برنامههای اولویت دار سازمان اتوبوسرانی در حوزه زیست شهری و کاهش آلایندگی هاست، تاکید کرد: طبق برنامهریزیهای انجام شده تا انتهای سال بر روی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فیلترهای جذب دوده نصب خواهد شد و مابقی نیز سال آینده مجهز به فیلتر خواهند شد.
وی با اشاره به اتوبوسهای تک کابین زیر مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران که به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: طبق تدابیر شهردار تهران نصب این فیلترها روی اتوبوسهای تککابین برای بخش خصوصی رایگان خواهد بود و تمامی هزینههای مربوط به این بخش را سازمان اتوبوسرانی میپردازد.
به گفته پیمان سنندجی، نصب هر یک دستگاه فیلتر جذب دوده برای سازمان اتوبوسرانی شهر تهران ۴۰ میلیون تومان هزینه در بردارد.
فلیترهای جذب دوده DPF در کاهش پی.ام حدود ۹۰ درصد، در کاهش اچ.سی ۸۵درصد و در کاهش سی.او نیز ۷۵ درصد تاثیرگذار است.
انتهای پیام/