دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1398 - 12:04
آنا گزارش می‌دهد؛

سلامت مردم در اولویت کاری مدیریت شهری قرار ندارد/ رفتار نمایشی شهرداری با نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها

اقدامات نمادین مدیریت شهری در نصب فیلتر جاذب دوده آن هم روزانه برای 3 دستگاه اتوبوس و همچنین مخالفت شورای شهر تهران با تخصیص بخشی از اوراق مشارکت به خرید فیلتر دوده بیانگر آن است سلامت مردم چندان جزو اولویت‌های مدیری شهری نیست.
کد خبر : 417106
اتوبوس+دودزا.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، هجوم ریزگردها و آلودگی هوا به شهر تهران همچنان ادامه دارد و شدت این آلودگی به حدی است که امروز شنبه 9 آذرماه به علاوه مدارس، دانشگاه‌ها را نیز به تعطیلی کشاند.


براساس نظر کارشناسان سازمان هواشناسی، اوج آلودگی کلانشهرها از جمله تهران با توجه به پدیده وارونگی هوا بیشتر در آذر و دی ماه رخ می‌دهد.


با توجه به این‌که پدیده وارونگی هوا هر ساله در کلانشهرها تکرار می‌شود به‌طور مداوم یکسری مسئولیت‌هایی بر دوش سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول از جمله مدیریت شهری وجود دارد.


از طرفی علاوه بر ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، مدیریت شهری نیز موظف است در حمل و نقل خود نیز از خودروهای کمتر آلاینده استفاده کند، این درحالی‌ است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس‌ها خود فرسوده هستند.


با توجه به این‌که نوسازی این ناوگان در شرایط تحریمی امکان‌پذیر نیست یکی از راه‌های کاهش آلایندگی اتوبوس‌ها نصب فیلتر جاذب دوده است.


پنجشنبه گذشته سازمان اتوبوسرانی در خبری عنوان کرد که این سازمان در حال نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوس‌های دوکابین خود است.


براساس این خبر از 700 دستگاه اتوبوس دوکابین در پایتخت در مرحله نخست تنها این فیلتر برروی 50 دستگاه اتوبوس نصب شده و مرکزی که به ارائه این خدمت می‌پردازد در روز تنها سه دستگاه از اتوبوس‌ها را مجهز به این فیلتر می‌کند.


از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلترها جذب ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است. نکته دیگر در ارتباط با این فیلترهای جاذب دوده قیمت بالای آن است که هرکدام حدود 100 میلیون تومان قیمت دارد و در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال کلیه اتوبوس‌های دوکابین مجهز به این نوع از فیلترها خواهند شد.


نکته قابل توجه این‌که مدیریت شهری از آغاز سال نسبت به وضعیت امروز دارای آگاهی کافی بوده است و در این مدت می‌توانسته اقدام شایسته‌ای را برای جلوگیری از رسیدن وضعیت هوای پایتخت به چنین شرایطی انجام دهد.


با وجودی‌که تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچون آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر بر این باور هستند که اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودروی دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجدداً وارد شرایط ناسالم خواهد شد و در واقع عدم الزام نصب فیلتر دوده، یک عقبگرد آشکار و در تضاد روشن با حق‌الناس، منافع عمومی و مصالح مردم است.


لازم به ذکر است که سیاست‌گذاران پایتخت در دی‌ماه سال گذشته زمانی‌که لایحه انتشار 3 هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت به‌منظور توسعه حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری به شورا آمد در یکی از بندهایش در مورد تخصیص بخشی از اوراق مشارکت به خرید فیلتر دوده مطرح شده بود که با واکنش شورا مواجه و با آن مخالفت شد.


با وجود اصرار سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر مخالفت با حذف فیلتر خودروی دیزلی، محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران اثربخشی آن را زیرسؤال برده و مخالفت با تخصیص این اعتبار در شورای اسلامی شهر تهران مورد تأیید قرار گرفت.


ادعای محمد علیخانی ضمن اذعان به عدم کارآیی فیلتر جاذب دوده این بود که باید اتوبوس نو خریداری شود و این در حالی است که بنابر اذعان محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با وجود مصوبات مثبت شورای اقتصاد و هیئت وزیران درباره افزایش حمل و نقل عمومی در طول 6 سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس از سوی دولت تحویل شرکت واحد نشده است.


شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تقریباً حدود 6 هزار اتوبوس دارد که حدود یک هزار و 300 تای آن دوکابین و بقیه تک‌کابین هستند.


به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری در بخش سیاست‌گذاری بدون توجه به شرایط کشور و سلامت مردم امسال نیز اقدام شایسته‌ای را در جریان پدیده وارونگی هوا بر نداشت البته این بی‌توجهی به خواسته‌ها و نیازهای مردم موضوع جدیدی نیست چون همین غافلگیری مدیران شهری در دو هفته گذشته شهر را به تعطیلی کشاند و موجبات زحمت و مشقت شهروندان را در بارش اولین برف پاییزی به بار آورد.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته