دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1400 - 10:34
معاون محیط زیست استان آذربایجان شرقی:

منطقه ارسباران معدن فعال ندارد

معاون محیط زیست استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که تاکنون مجوزی برای فعالیت معدنی در منطقه حفاظت شده ارسباران صادر نشده است گفت: در داخل منطقه حفاظت شده ارسباران معدن فعال وجود ندارد.
کد خبر : 590620
ارسباران

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، داود غنی‌پور معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اصلاحات صورت گرفته در ماده ۲۴ قانون معادن سازمان حفاظت محیط زیست صرفاً مجاز به اعلام نظر به استعلامات معادنی که در داخل مناطق تحت مدیریت هستند، که معمولا با استناد به ممنوعیت های قانونی امکان فعالیت های معدنی در این مناطق میسر نمی‌شود.


وی افزود: در منطقه حفاظت شده ارسباران یا هر منطقه تحت مدیریت دیگر اولین موردی که در بررسی استعلامات صورت می گیرد سوابق فعالیت معدن قبل از تصویب منطقه است که در صورت عدم وجود سوابق از معدنکاری جلوگیری می‌شود.


غنی پور عنوان کرد: خوشبختانه در داخل منطقه حفاظت شده ارسباران معدن فعال وجود ندارد، قوانین و محدودیت های مربوط به فعالیت معادن در مناطق جنگلی از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تدوین ابلاغ و اجرا می‌شود و با توجه به فعالیت ها و همکاری‌های مشترک خوشبختانه تاکنون مجوزی برای فعالیت معدنی در منطقه حفاظت شده ارسباران صادر نشده است.
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی، معدنی و حتی اقتصادی می تواند بر پوشش جانوری، گیاهی و نباتی مناطق پیرامونی از طریق تخریب زیستگاه، آلودگی منابع و قطع کریدورهای مهاجرتی گونه ها تاثیر منفی گذاشته و یا موجب تغییرات اکوسیستمی در منطقه شود که با توجه به نوع فعالیت، حجم عملیات و نوع مواد آلاینده میزان و دامنه اثرات آن متفاوت بوده و نیازمند مطالعات جامع با لحاظ سناریوهای محتمل است.


وی افزود: طیف و دامنه اثر آلودگی های مربوط به فعالیت های معدنی بسیار متفاوت است که راه حل های مختلفی بر اساس نوع تعارضات می توان در نظر گرفت که از آن جمله استفاده از روش های نوین معدنکاری و فرآوری ماده معدنی با حداقل تخریب، عدم برداشت ماده معدنی به طریق چال مدار و روباز برای کاهش باطله برداری و حجم مواد باطله، فراوری ماده معدنی در خارج از محدوده مناطق با لحاظ حدود اثرات بلافصل و غیرمستقیم و سایر روش‌های پیشگیرانه و بازدارنده است.


انتهای پیام/۴۱۶۱


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته