دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از نکات مهم مطرح‌شده در یک برنامه تلویزیونی گزارش می‌دهد؛

۱۰ اشتباه مهلک در کارآفرینی

چرا صاحبان کسب و کار و کارآفرینان شکست می‌خورند؟محمدهادی ربانی، از مدرسان کارآفرینی در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما به ۱۰ اشتباه مهلک و خطرناک در عرصه کارآفرینی اشاره و آنها را تشریح کرد.
کد خبر : 590403
کارآفرینی

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، محمدمهدی ربانی، مدرس کارآفرینی در برنامه صبح‌گاهی «سلام تهران» که ۳ تیر از شبکه پنج سیما پخش شد، درباره اشتباهات معمول در کارآفرینی که باعث منحل شدن ۶۰ درصد کارها از همان ابتدا می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.


وی اینگونه توضیح داد: طی تحقیقات انجام‌شده ۱۰ عامل عمده در شکست کسب‌وکارهای نوپا مؤثر است که می‌توانیم با آگاهی از این مشکلات و توجه به آن‌ها، موفق شویم. این یک قانون نیست که اکثر افراد باید شکست بخورند.


هزینه کردن بی حساب و کتاب اشتباه اول


محمدمهدی ربانی در «میز کارآفرینی» برنامه «سلام تهران» اولین اشتباه رایج در کارآفرینی را سرمایه‌گذاری کم یا زیاد دانست و گفت: اگر دانه‌ای در زمین کاشته شود و تغذیه مناسبی نداشته باشد؛ نمی‌تواند خوب رشد کند و یا برعکس؛ اگر زیاد به آن آب برسد، منجر به پوسیدن دانه می‌شود. سرمایه‌گذاری در کار هم اینگونه است. نباید با هزینه‌های عجیب و غریب و یا کم در ابتدای کار، آن را به خطر انداخت. امروز دنیای اقتصاد اشتراکی‌ است. قرار نیست ما همه چیز داشته باشیم، بلکه قرار است از خیلی امکانات به صورت اشتراکی استفاده کنیم. حتی لازم نیست دفتر کار بزرگی داشته باشیم. شاید یک میز برای شروع کار کافی باشد. ویترین و ظاهر کار مهم است اما هزینه کردن بی حساب و کتاب اشتباه است.


او در ادامه افزود: اشتباه دوم نداشتن حساب و کتاب در کار است. باید به‌طور دقیق، میزان خرید و فروش خود را مشخص کنیم. برای این کار، یک دفتر هم کفایت می‌کند و لزوماً نیاز به خرید نرم‌افزار نیست. در قدیم کسب‌وکارهای میلیاردی تنها با ثبت در دفتر اداره می‌شد و در عین حال موفق بود.


اشتباه پنجم تمرکز روی محصول به جای تمرکز روی مشتری است. کارآفرینان باید روی بازاریابی تمرکز کنند. اشتباه ششم استخدام افراد نادرست است. ارزان بودن و دم دستن بودن افراد را کنار بگذاریم. افراد کاربلد اما با تعداد کم را استخدام کنیم.


کار انفرادی و بی‌توجهی به رقبا قدم‌های اشتباه دیگر


وی در ادامه به سومین و چهارمین اشتباه بخشی از کارآفرینان، اشاره کرد: کسب و کار، یک بازی تیمی است و نباید تک‌نفره کار کرد. اگر می‌خواهیم موفق شویم، باید تیم داشته باشیم و این ذهنیت غلط که ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم کار تیمی بکنیم را از خود دور کنیم. کار کردن تیمی نیاز به کسب مهارت دارد نه اینکه از ابتدا بنا را بر این بگذاریم که به صورت تیمی نمی‌شود کار کرد. اشتباه چهارم توجه نکردن به رقبا است. باید قبل از شروع کار به رقیب‌ها فکر کنیم و نسبت به آنان، مزیت رقابتی ایجاد کنیم. هر کاری را که امروز شروع کنید، یک رقیب مستقیم یا غیر مستقیم دارید. اگر به آن فکر کنید، موفق می‌شوید.


ربانی با اشاره اشتباه پنجم و ششم در حوزه کارآفرینی گفت: اشتباه پنجم تمرکز روی محصول به جای تمرکز روی مشتری است. کارآفرینان باید روی بازاریابی تمرکز کنند. اشتباه ششم استخدام افراد نادرست است. ارزان بودن و دم دستن بودن افراد را کنار بگذاریم. افراد کاربلد اما با تعداد کم را استخدام کنیم. موفقیت برآیند افراد تیم است. به دنبال افراد مکمل خود برویم. این افراد باعث رشد در کسب و کارها می‌شوند.


هدف‌گذاری باید جوری تعریف شود که در دسترس باشد


مشکل بعدی، شراکت اشتباه است. بدترین مسئله در کسب و کار، شریک بد است و بیشتر کارآفرینی‌ها به علت فشار و مشکلات درونی از بین می‌روند. اشتباهات بیرونی و سیاست‌های اقتصادی در شکست کسب‌وکارها تأثیر کمی دارند. او در ادامه سایر اشتباهات کارآفرینان را اینگونه بیان کرد: یکی از مشکلات که اکثراً باعث شکست در کارآفرینی می‌شود؛ هدف‌گذاری نادرست و غیر واقعی است. باید طوری برنامه‌ریزی کرد که قابل دسترس باشد و باعث نشود که انرژی درونی و احساسی ما در شروع کار از بین رود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تا کسب‌وکاری جوانه بزند و رشد کند؛ شش ماه تا یک سال باید سختی کشید، نیاز بازار و مشتری را پیدا کرد و نگاه به جای محصول به مشتری باشد. اگر در طول شش ماه تا یک سال از محصول شما استقبال نشد باید محصول‌تان را تغییر دهید. اگر در ماه دو میلیون فروش داشته باشید؛ نشان می‌دهد که کسب‌وکار شما پتانسیل فروش تا ۲۰ میلیون را هم دارد. ربانی در خصوص اشتباه هفتم و هشتم کارآفرینان گفت: اگر شما کسب‌وکاری را راه بیندازید و سود کمی از آن دریافت کنید که حتی جوابگوی هزینه‌های سربار نباشد، نمی‌توانید روی آن کار زیاد حساب کنید. باید حساب کنید چه میزان هزینه برای تولید محصول داشتید و چه مقدار سود کسب کردید. مشکل بعدی، شراکت اشتباه است. بدترین مسئله در کسب و کار، شریک بد است و بیشتر کارآفرینی‌ها به علت فشار و مشکلات درونی از بین می‌روند. اشتباهات بیرونی و سیاست‌های اقتصادی در شکست کسب‌وکارها تأثیر کمی دارند.


این مدرس کارآفرینی در پایان خاطرنشان کرد: صرف وقت و هزینه زیاد روی شروع کار، اشتباهی بزرگ است و نباید برای شروع کار زمان را هدر داد. رفتار مشتری مدام تغییر می‌کند و فرصت طلایی امروز، چند ماه بعد، یک فرصت سوخته است. نباید به شروع ایده‌آل فکر کرد. باید با وجود ایرادات و سرمایه کم و ... شروع کرد. سپس به مرور در مسیر، عالی خواهید شد. از شروع نترسید و بدانید با رعایت این نکات، شکست نخواهید خورد.


انتهای پیام/۴۱۳۹/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب