آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی تدوین شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه ۳۵۷ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با موضوع ارائه و بررسی گزارش رویکردها و پیشنهادهای مطرح شده در خصوص «آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی» در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در این جلسه سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه آییننامه مستقلی برای هیچ دانشگاهی نداریم و همه ارکان آموزش عالی کشور با یک آییننامه اداره میشود، گفت: مصوبه ۸۲۵ ماده واحدهای بود که به وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد ابلاغ شد و معنای این امر این بود که ملاحظات هر یک از این سه نهاد در آییننامه مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: ماده واحدهای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، هدفمند شدن آییننامه ارتقا برای پیشرفت کشور و علم و فناوری کشور بود با این رویکرد مقرر شد که آییننامه بازنگری و پیشنهادها بررسی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مشکلی که وجود داشت، مسئله وتویی بودن مقالات Web Of Sciences بود، برخی بر این نظر بودند که اگر این وتو برداشته شود، ارتقای آموزش عالی کشور لطمه میخورد، اما اینگونه نیست. باید وزن پیشرفت اعضای هیأت علمی متناسب با پیشرفت کشور تنظیم شود و جایگاه پیدا کردن در سطح بین المللی یکی از مؤلفههای زنجیره توانمندی علمی است. آئیننامه جدید متناسب با این رویکرد اصلاح شده است. آئین نامه جدید با مشورت با دانشگاههای کشور و تشکیل ده کارگروه تدوین شد و تلاش شده توانمندیهای آموزشی و پژوهشی و رابطه دانشگاه با صنعت را مورد توجه قرار دهد.
به گفته استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران؛ این آییننامه چند پیوست دارد که یک پیوست مختص دانشگاه آزاد و پیوست دیگر مربوط به ملاحظات دانشگاههای علوم پزشکی خواهد بود. همچنین بخشی از علوم انسانی و اجتماعی که مورد توجه قرار نگرفته است، مدنظر قرار خواهد گرفت. نهاد رهبری در دانشگاهها هم ملاحظاتی در مورد مؤلفههای ماده ۱ که اختصاص به فعالیتهای فرهنگی دارد، مورد نظر دارد که لازم است به آنها توجه شود.
عاملی بیان کرد: در اهداف گام دوم، مقام معظم رهبری تمدن نوین اسلامی که از مسیر استقرار جامعه اسلامی محقق میشود را مورد توجه قرار دادهاند. در این مسیر، دانشگاه عامل استقرار جامعه اسلامی است و بنیان این حرکت دانش و دانایی است. لذا شاخصهای پویایی متناسب با استقرار عدالت، توسعه سلامت و کاهش درد مردم در آییننامه میتواند مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در واقع نظام امتیاز دهی دانشی میتواند با خلق ارزشهای تمدنی گره بخورد. شاخصهای فناوری و نوآوری که در ماده ۴ تعریف شده لزوماً اختصاص به رشتههای مهندسی ندارد. فناوری یک تعریف خاص ابزاری اعم از ابزار سخت و نرم دارد و یک تعریف عام که در واقع خلق تواناییهای متنوع برای حل مسئله است که بسیار از مفاهیم و دانشهای فهم اجتماعی نیز از جنس فناوری و زیرساختهای اصلی فناوری است که تبدیل به صنعت و صنایع سخت و نرم میشود.
در پایان جلسه، عاملی تاکید کرد سه کارگروه برای جمع بندی نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین نظرات مرتبط با ماده ۱ و پیوست آییننامه در خصوص مؤلفههای مرتبط با ارتقا اساتید حوزههای علمی کار تکمیل و تدوین آییننامه ارتقا را دنبال کنند و در جلسه بعدی نتیجه کار مجدداً ارائه شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/