دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1394 - 11:36
درحالی‌که میزبان نامعلوم است

نشست چهارجانبه صلح افغانستان هفته آینده برگزار می‌شود

در حالی که وزارت خارجه افغانستان از برگزاری نشست چهارجانبه گفت‌وگوهای صلح افغانستان، هفته آینده در کابل خبر داده است، مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی پاکستان اعلام کرد که این نشست در اسلام‌آباد برگزار می‌شود.
کد خبر : 58969

به گزارش گروه بین‌الملل آنا به نقل از ایرنا، پس از سفر راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان به افغانستان و گفت‌وگو با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله، رئیس اجرایی دولت این کشور، طرفین توافق کردند برای تهیه نقشه جامع صلح یک نشست چهارجانبه با حضور کشورهای افغانستان، پاکستان، امریکا و چین برگزار کنند.


منابع افغان می‌گویند این نشست هفته آینده در کابل برگزار خواهد شد، اما پاکستان از میزبانی این نشست چهارجانبه خبر داده است.


این نشست مقدمه‌ای برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و افغانستان است.


قرار است نمایندگان این چهار کشور، نقشه جامع صلح در افغانستان و روند گفت‌وگوها میان طالبان و دولت افغانستان را تهیه و تدوین کنند.


گفت‌وگوهای صلح افغانستان در حالی قرار است ازسر گرفته شود که طالبان بر شدت حملات خود در افغانستان افزوده و جبهه‌های جدیدی در چهارسوی این کشور با نظامیان و نیروهای امنیتی افغان گشوده است.


مرکز ثقل جنگ در یک سال اخیر از مناطق جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق افغانستان، به مناطق شمالی و مرکزی که در 14 سال گذشته از امنیت نسبتاً خوبی برخوردار بودند، گسترش پیداکرده و طالبان در مناطقی که اصلاً حضور نداشتند، پس از کاهش نیروهای خارجی و روی کار آمدن دولت وحدت ملی توانستند شهرستان‌هایی را در این مناطق به تصرف خود درآورند.


آگاهان سیاسی می‌گویند، شدت حملات طالبان، ناشی از دست بالا داشتن در گفت‌وگوهای صلح و سهم گیری از اجرای خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هندوستان از مسیر افغانستان، موسوم به طرح تاپی است.


نخستین دور مذاکرات طالبان و افغانستان 16 تیرماه امسال در شهر مری پاکستان واقع در 60 کیلومتری اسلام‌آباد برگزار شد و دور دوم آن قرار بود هشتم مرداد برگزار شود، اما یک روز قبل از برگزاری دور دوم این مذاکرات، وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گفت‌وگوهای صلح به دلیل انتشار خبر مرگ ملأ محمد عمر رهبر پیشین طالبان به تعویق افتاده است.


برخی از تحلیل گران سیاسی در افغانستان نسبت به آینده مذاکرات صلح طالبان و افغانستان تا زمان سرد بودن روابط کابل - اسلام‌آباد، خوش‌بین نیستند و می‌گویند کابل ابتدا باید با پاکستان به صلح دست یابد.


رییس جمهوری افغانستان تأیید کرده است که مهم‌ترین بعد ایجاد صلح در افغانستان، صلح با پاکستان است و همکاری منطقه‌ای کشورها می‌تواند کشور را به صلح، ثبات و امنیت برساند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پاکستان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب