دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1400 - 12:10

باشگاه پژوهشگران سردشت

خالد اسماعیل‌زاده
کد خبر : 589432
خالد اسماعیل‌زاده

1- ضمن بیان بیوگرافی کوتاه از حضرت عالی، خلاصه‌ای از روند راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران واحد دانشگاهی متبوع خود و روسای قبلی باشگاه بیان بفرمایید.
اینجانب خالد اسماعیل‌زاده عضو کوچک بنیاد ملی نخبگان کشور و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی سردشت به مدت 11 سال، افتخار راه‌اندازی و هدایت باشگاه را در این دوران داشته‌ام. بنده مطالعات و تحقیقاتی فراوانی روی مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور انجام داده‌ام که حاصل تحقیقات و فعالیت‌های اینجانب موارد زیر بوده است:
فارغ‌التحصیل نمونه با رتبه اول در دوران کارشناسی در دانشگاه مازندران
فارغ‌التحصیل نمونه در دوران کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران و جزء استعدادهای درخشان
انتخاب به‌عنوان دانشجوی نخبه از طرف بنیاد ملی نخبگان کشور
رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد
عضو رسمی بنیاد ملی نخبگان کشور
بالغ‌بر 60 مقاله چاپ‌شده در فصلنامه‌ها و مجلات مختلف علمی و پژوهشی
تألیف 4 کتاب در حوزه جامعه‌شناسی
انجام 35 طرح پژوهشی ملی
ارائه بیش از 30 مقاله در همایش‌های علمی


در خصوص راه‌اندازی و آغاز به کار باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد می‌توان گفت کلاً دانشگاه آزاد اسلامی سردشت در سال 1386 تأسیس گردید و دو سال بعد از آن با استخدام اینجانب در دانشگاه، بنده به‌عنوان اولین مسئول باشگاه به ستاد مرکزی معرفی شدم که با کسب مجوز از ستاد مرکزی جلسه راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی سردشت روز شنبه مورخ 18/2/89 مصادف با هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم با حضور فرماندار شهرستان، امام‌جمعه، رئیس وقت دانشگاه، رئیس اداره آموزش‌وپرورش، رئیس مجامع امور صنفی، رئیس اداره منابع طبیعی، بخشدار مرکزی، رئیس اداره مخابرات، سرپرست دانشگاه پیام نور، مسئولان شورای شهر فرماندهان انتظامی، عده‌ای از معلمان بازنشسته، اعضای هیئت مؤسس و تنی چند از دانش آموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار شد که در نهایت باشگاه پژوهشگران جوان واحد به دست مبارک فرماندار وقت و امام‌جمعه شهرستان افتتاح گردید.
در این جلسه، بنده به‌عنوان رئیس منتخب باشگاه ضمن ابراز خوشحالی از کسب مجوز راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران جوان به تشریح اهداف و وظایف باشگاه پرداختم و به نقش آن در رشد و توسعه علمی و پژوهشی دانشگاه و شهرستان اشاره نمودم. در همان لحظات آغاز به کار باشگاه با این امید که بتوانیم نخبگان و استعدادهای برتر شهرستان را شناسایی و گامی در تحقق توسعه علمی برداریم، باشگاه واحد سردشت فعالیت‌های خود را شروع کرد و بحمد الله تاکنون کارهای ارزشمندی در این باشگاه صورت پذیرفته است.
 در ادامه با پیشنهاد رئیس دانشگاه، حکم انتصاب رئیس باشگاه توسط امام‌جمعه تقدیم اینجانب شد و بعد از آن حاضرین در مراسم به بازدید از اتاق باشگاه و فضای آن پرداختند و از نزدیک با چند طرح انجام شده در طول عمر اندک باشگاه و در آستانه راه‌اندازی آن آشنا شدند.
 2- مهم‌ترین فعالیت‌های شاخص و موفقیت‌های اثرگذار باشگاه پژوهشگران جوان واحد متبوع شما در گذشته و حال حاضر چه بوده است؟
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد سردشت با جذب پژوهشگران و نخبگان جوان، دارای فعالیت‌های درخشان پژوهشی است. برگزاری چندین کارگاه پژوهشی و فرهنگی با عناوین مورد نیاز پژوهشگران و با حمایت همه‌جانبه رئیس واحد، ساخت ربات هوشمند مین‌یاب دستی با قابلیت حمل 20 مین در هر نوبت، ثبت اختراع تحت عنوان "دستگاه شمارشگر کلنی به روش پردازش تصویر" حمایت و تشویق بیش از 140 مقاله ISC, Scopus،ISI و مقالات منتشرشده اعضای باشگاه در مجلات علمی پژوهشی معتبر، تصویب و انجام چندین طرح پژوهشی، برگزاری چندین میزگرد تخصصی در حوزه‌های مختلف، برگزاری مسابقات آنلاین کتاب‌خوانی، خریداری 2 جلد کتاب چاپ‌شده از سوی اعضای، ساماندهی و حمایت از چندین کارگروه تخصصی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نقد و مناظره، تنها بخشی از فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران واحد سردشت است.
بخش دیگری از اقداماتی که باشگاه واحد سردشت در این مدت انجام داده است شامل موارد زیر است:
1-    برگزاری همایش بین‌المللی علامه بیتوشی
2-     برگزاری همایش سراسری فرهنگی- اجتماعی بانوان و کسب رتبه اول کشوری توسط رئیس باشگاه
 
3-     برگزاری سمینار نقش روانشناسی و مشاوره در حل مشکلات روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه و افراد
4-     برگزاری همایش شکست عاطفی
5-     برگزاری کارگاه آسیب‌های اجتماعی (فضای مجازی)
6-     برگزاری کارگاه آسیب‌های اجتماعی ماهواره
7-     برگزاری نشست تخصصی گام دوم انقلاب
8-    ساخت مثلث سرپینسکی: طرح ریاضی که با تغییر واحد در قسمت اعداد، شکل آن نیز دگرگون می‌شود.
9-    برگزاری چندین کارگاه آموزشی آگاهی‌ها و مهارت‌های قبل و بعد از ازدواج
10-    برگزاری همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت مقابله با تفکر خودکشی گرایانه



12-    برگزاری همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت طلاق و راهکارهای مقابله با آن
13-    برگزاری نشست شورای اقتصاد باشگاه و دعوت از اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره منابع طبیعی و انعقاد قرارداد در زمینه طرح درآمدزایی: بررسی کشت گلخانه‌ای توت‌فرنگی (قول مساعدت اهدای 2000 متر زمین از جانب منابع طبیعی) طرح درآمدزایی پایگاه خورشیدی سولار.
14-    راه‌اندازی دو مجله علمی توسط اعضای باشگاه
15-    انجام بازدیدهای متعدد علمی- پژوهشی
16-     برگزاری نمایشگاه‌های علمی- تخصصی
17-    تصویب و انجام دو طرح پژوهشی
18-    انجام فعالیت‌های متعدد در حوزه روابط عمومی
19-    تألیف دو جلد کتاب توسط عضو باشگاه و چاپ و انتشار آن
20-    برگزاری کارگاه‌های آموزشی با عنوان روش تحقیق و مقاله‌نویسی به زبان فارسی
21-    برگزاری کارگاه‌های آموزشی با عنوان مقاله‌نویسی ISI, ISC
22-    برگزاری 4 کرسی آزاداندیشی و صعود به مرحله کشوری در سال 1400



3-مهم‌ترین فعالیت‌های حال حاضر باشگاه چیست و چه سیاست‌گذاری‌هایی را در پیش گرفته‌اید؟
سیاست فعلی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سردشت فعال کردن انجمن‌ها و افزایش کمّی و کیفی آنها، کمک به تولید و اختراع در ایده‌های ارائه‌شده به باشگاه و ارتباط اعضای دارای ایده به مراکز رشد، مشاوره پژوهشی به اعضای باشگاه در راستای هدفمندسازی ایده‌های پژوهشی برای رفع مشکلات کشور، حمایت از انجمن‌های علمی و برگرداندن اختیارات آنها طبق اساسنامه انجمن‌های علمی و حذف مسیرهای اداری بیهوده، ایجاد شبکه‌های اجتماعی و مسیرهای ارتباطی نزدیک بین اعضای باشگاه و انجمن‌های علمی همچنین جذب نخبگان جوان در بخش دانشجویی، ارتباط با مراکز مهم فرهنگی و صنعتی، همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و اعتلای اعضای باشگاه، پیگیری راه‌اندازی کارگاه مهارتی در زمینه‌های مختلف و پاسخگویی سریع به درخواست‌های اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و اعضای انجمن‌های علمی در دستور کار باشگاه قرار دارد.


4- چه پیشنهادها و خواسته‌هایی برای ارتقا و توانمندسازی باشگاه برای همکاران ستادی دارید تا باشگاه بتواند بهتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.
طی سالیان اخیر که بنده افتخار خدمت در باشگاه را داشته‌ام، ستاد مرکزی باشگاه در رأس هرم این مجموعه، در سیاست‌گذاری‌های کلان و راهبردی باشگاه و نظارت و پیگیری اجرای آنها در کل کشور موفق عمل کرده است و شاهد یک ارتباط مستمر و چابک بین ستاد مرکزی و واحدهای دانشگاهی در مجموعه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان هستیم و قطعاً این شبکه مویرگیِ چابک که به جرئت می‌توان گفت در بین مجموعه‌های دانشگاهی در کشور منحصربه‌فرد است، به حمایت و پشتوانه قوی مدیریت کلان دانشگاه بیش‌ازپیش نیازمند است و دید مسئولان به باشگاه باید به‌عنوان یک بازوی کارآمد در حوزه پژوهشی باشد.
همچنین تقویت ارتباط مؤثر و همکاری بین باشگاه‌های کشور ازجمله موارد مورد توجه در پیشبرد فعالیت‌های باشگاه است؛ زیرا این ارتباط منجر به بازدهی بیشتر فعالیت‌ها و ایجاد یک شبکه ارتباطی علمی وسیعی بین باشگاه‌های کشور می‌شود.
چراکه اخیراً برگزاری وبینارهای علمی که به اهتمام واحدهای دانشگاهی و حمایت ستاد مرکزی باشگاه صورت گرفت، توانست به‌عنوان یک فرصت خوب در دوران کرونا تا حد زیادی استعدادهای باشگاه‌ها را شکوفا کند. از سوی دیگر به دلیل اینکه در یک وبینار علمی افراد زیادی از جاهای مختلف می‌توانستند از این فضا استفاده کنند و نیاز به رفت‌وآمد و صرف هزینه‌های هنگفت نبود، خیلی زود با اقبال مواجه شد. ادامه این روند و آوردن ایده‌های نو در این فضا می‌تواند به انجام فعالیت‌های موفق از سوی باشگاه کمک کند.
به‌علاوه به نظر می‌رسد در راستای حفظ و حمایت بیشتر از اعضای مستعد با اصلاح آیین‌نامه می‌توان تشویق‌های بیشتری را برای جذب دانشجویان مستعد و علاقه‌مند برای تحقیق، پژوهش و نوآوری در زیر پرچم باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در نظر گرفت.
همچنین افزایش بودجه اختصاص یافته شده به باشگاه و انجمن‌های علمی برای ترغیب نخبگان و جذب آنان، برگزاری نشست‌های منظم و تبادل اندیشه برای ارائه برنامه‌های راهبردی به‌صورت هفتگی و یا ماهانه بین رؤسای باشگاه‌ها و مسئولان ستادی باشگاه از دیگر پیشنهادهاست.


5- افتخارات و جوایز ملی و بین‌المللی باشگاه در عرصه اختراعات و تولیدات علمی چگونه بوده است؟
راه‌یابی به مرحله کشوری تیم روبوکاپ دانشگاه، کسب سه دوره رتبه اول همایش‌های ملی توسط رئیس این باشگاه، راه‌یابی به مرحله کشوری اعضای باشگاه در کرسی‌های آزاداندیشی نقد و مناظره، کسب چهار دوره رتبه برتر استانی در مسابقات کتبی و شفاهی قرآن و عترت و همچنین چندین دوره تقدیر امام‌جمعه و فرماندار شهرستان از باشگاه این واحد از افتخارات باشگاه طی سالیان اخیر بوده است.


6- آیا باشگاه متبوع شما دستاورد و محصول شاخصی دارد؟ و برنامه و دستور کاری جدیدی دارید که منجر به تولید محصول شود.؟
بله، یک محصول گیاهان دارویی به‌صورت صابون ضد جوش، ضد لک صورت و جوان‌سازی پوست که به تجاری‌سازی و تولید انبوه رسیده است توسط یکی از اعضای باشگاه تولید شده است که هم اکنون در اکثر داروخانه‌های منطقه موجود است و همچنین در مرکز گیاهان دارویی شهرستان نیز به فروش می‌رسد.
   
همچنین ثبت اختراع تحت عنوان "دستگاه شمارشگر کلنی به روش پردازش تصویر" توسط اعضای باشگاه انجام گرفته است.
 


7- در دوره کرونا چه عملکردی داشته و آیا موفق به تولید محصولات ضدکرونا هم شده‌اید؟
کلاً در دوران کرونا دانشگاه آزاد اسلامی سردشت در راستای ایفای رسالت و مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک دانشگاه جامعه‌محور اقدام به اقدامات خیرخواهانه نمود که در همین راستا و در راستای پویش دانشجویی مبارزه با کرونا به یاری تعدادی از اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و همکاری مرکز فنی- حرفه‌ای شهرستان بیش از 4000 ماسک به‌صورت رایگان تولید و توزیع شد.
همچنین دانشگاه آزاد اسلامی سردشت از اوایل شیوع این ویروس و به‌خصوص از نیمه اسفندماه در پی شیوع ویروس کرونا و در تلاش‌های بسیاری در راستای مقابله با این ویروس انجام داده است که تهیه 100 لیتر مایع ضدعفونی‌کننده و تهیه و توزیع 30 بسته معیشتی و کمک 20،000،000 ریالی پویش همدلی و کمک مؤمنانه نیز ازجمله دیگر اقدامات این دانشگاه بوده است که توسط اعضای باشگاه صورت گرفته است.
همچنین تولید و انتشار 2 مقاله پژوهشی نیز از دیگر اقدامات اعضای باشگاه در این دوران بوده است.
لازم به ذکر است که رئیس باشگاه سردشت عضو ثابت ستاد کرونای شهرستان بوده است که در اجرای کلیه طرح‌ها و برنامه‌ها با این ستاد همکاری داشته است.


8- در راستای آخرین سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی از ستاد مرکزی چه برنامه‌هایی پیش‌رو دارید و دستور کارها چیست؟
 از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی به سوی فعالیت‌های دانش‌بنیان در حرکت است، باشگاه این واحد در نظر دارد با انجام کارگاه‌های مهارتی و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با ارگان‌های مربوطه، اعضای باشگاه را در این راستا تقویت و سوق دهد زیرا به نظر من تقویت روحیه خلاقانه و فراهم نمودن زمینه برای ایجاد و نوآوری توسط جوانان وظیفه همه مسئولین است و باید تلاش کنیم تا جوانان خلاق از این فرصت‌ها استفاده نمایند.
همچنین برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های مهارت‌افزایی در راستای سیاست‌های باشگاه، برگزاری مسابقات علمی- مهارتی مختلف، حفظ پویایی انجمن‌های علمی با برگزاری برنامه‌های منسجم و مدون مانند کارگاه‌های آموزشی، تشکیل و حفظ کارگروه‌های تخصصی با محور حل مشکلات و چالش‌های کشور به‌خصوص شهرستان سردشت در زمینه‌های مختلف بخشی از سیاست‌گذاری‌های باشگاه هستند.


9- با توجه به قرار گرفتن انجمن‌های علمی زیر نظر باشگاه، بفرمایید از چه تعداد انجمن علمی و در چه زمینه و گروه‌هایی برخوردارید. ارزیابی شما از کارکردهایشان چیست و آیا برنامه‌ای برای پیشرفت آنها دارید؟
انجمن‌ها قلب تپنده دانشگاه هستند و قطعاً توسعه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی یکی از اهداف مهم باشگاه این واحد است. از آنجا که هدف از تشکیل انجمن‌های علمی دانشجویی گسترش و ارتقای علمی و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود وضعیت آموزشی و پژوهشی در زمینه فعالیت هر انجمن است، بهره‌گیری از عقل جمعی برای توسعه علم و فناوری در جهت توسعه کشور که به‌صورت تخصصی در بین رشته‌ها امکان‌پذیر می‌گردد، یکی از رسالت‌های مهم انجمن‌های علمی در این دانشگاه به شمار می‌رود.
اما متأسفانه در کشور ما، با وجود تأکیدات فراوان در بخش‌های متعدد علمی و دانشگاهی، پیرامون توجه به نهادهای علمی، مطالعه آنها بسیار کمتر از عرصه‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته و از این منظر، به نظر می‌رسد مطالعه سازمان‌ها و انجمن‌های علمی، به قدر کافی جدی تلقی نشده است در حالی که انجمن‌های علمی، یکی از نهادهایی به حساب می‌آیند که از خاصیت و توانایی بالقوه تولید علم و دانش برخوردارند.
باشگاه پژوهشگران جوان واحد سردشت نیز مثل سایر دانشگاه‌ها، دارای انجمن‌های علمی دانشجویی است که همواره به‌عنوان یکی از اهداف مهم توسعه آموزشی محسوب شده و فعالیت آن‌ها مورد توجه بوده است. لازمه حضور مداوم و مؤثر چنین کارکردی، افزایش مشارکت دانشجویان دانشگاه‌ها در انجمن‌های علمی دانشجویی است و بدون مشارکت آن‌ها تأثیرگذاری انجمن‌ها زیر سؤال خواهد رفت. در سایه مشارکت دانشجویان به‌مثابه هسته اصلی دانشگاه‌ها و نهادها و انجمن‌های دانشجویی است که می‌توان تأثیری مثبت از آن را بر محیط دانشگاهی متصور شد. توجه به امر مشارکت دانشجویان در کنار پرورش و توسعه انجمن‌های علمی و نهادهای دانشجویی دانشگاهی ضرورتی است که غفلت از آن پیامدهای منفی خواهد داشت که باشگاه این واحد به‌عنوان به انجمن‌ها از بدو آغاز فعالیتشان، به‌عنوان مرکزی برای پرورش استعدادهای علمی، مدیریتی، تقویت نشاط علمی و اجرای برنامه‌های علمی همسو با آموزش‌های دانشگاهی نگریسته است.


10- چنانچه مطلبی هست که در پرسش‌های مطرح‌شده به آن پرداخته نشده است، تشریح فرمایید.
با توجه به اینکه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی دقیقاً همان سیاست‌های بنیاد ملی نخبگان را در سطح کشور دنبال می‌کند، به نظر می‌رسد مهم‌ترین راه حمایت از نخبگان باشگاه، استفاده از آنان در سطوح مختلف کشور است و پیشنهاد می‌گردد که با رایزنی با سازمان امور اداری و استخدامی کشور، سالیانه سهمی برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم. زیرا نخبگان به‌عنوان نیروی انسانی خاص و توانمند، سرمایه‌هایی ارزشمند برای کشور هستند و حفظ و نگهداشت نیروهای انسانی نخبه و حفاظت از این سرمایه‌ها امری ضروری است بنابراین باید شرایط را برای نگهداری نخبگان و بهره‌مندی کشور از توانمندی‌های آنها مهیا کنیم.
لذا توجه به سه رکن دانشگاه به‌عنوان جایگاه زایش علم، باشگاه پژوهشگران جوان به‌عنوان جایگاه حمایت، حفاظت و نگهداری از نخبگان و پارک علم و فناوری به‌عنوان جایگاه کاربردی شدن دانش از مهم‌ترین گام‌های مورد نیاز در مسیر توسعه یک جامعه است که دانشگاه آزاد اسلامی جا دارد با داشتن باشگاه پژوهشگران جوان که متشکل از مجموعه نخبگان است، به خود ببالد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب