دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1400 - 12:50

گران قیمت‌ترین خودروهای ملی ایران خودرو در بازار (قیمت روز خودرو)

اگر بخواهید یک دستگاه خودرو بخرید که هم جادار باشد و هم قیمت مناسبی داشته باشد، اولین گزینه‌هایی که پیشنهاد می‌شود، خودروهای خانواده سمند است. اولین سری اتومبیل‌های ملی سمند در ابتدای دهه ۸۰ عرضه شد و خیلی زود توانست جای خود را در بازار ایران میان مشتریان داخلی پیدا کند.
کد خبر : 588317
خودروهای ملی ایران



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، هر چند به دلیل استفاده از نیروی داخلی و تکنولوژی قدیمی‌تر، خودروهای ملی ایران خودرو قیمت پایین‌تری نسب به رقبای خارجی و حتی مونتاژی خود دارند، اما در مقایسه با محصولات ملی دیگر خودروسازان داخلی، گران هستند.


هر سه خودرو سمند LX، سورن و دنا پلاس بخشی از خانواده سمند هستند و در تعیین قیمت روز خودروهای ایران خودرو در بازار کشور قرار دارند.


سمند ال ایکس، بهتر از سمند معمولی


هر چند تولید پیکان به مدت ۴ دهه در کارخانه ایران ناسیونال و بعدها ایران خودرو باعث شده بود تا ایرانی‌ها به آن به چشم یک خودرو ملی نگاه کنند و بخشی از فرهنگ مردم این مرز و بوم شود اما اولین خودرو ملی ایران به معنای واقعی در ابتدای دهه ۸۰ عرضه شد.


سمند در سال ۱۳۸۰ به بازار خودرو کشور معرفی شد و خانواده خودرویی بزرگی را بنیان گذاشت که شامل انواع مختلف سمند، سورن، سورن پلاس، دنا و دنا پلاس می‌شود.


سمند ال ایکس


سمند ال ایکس یکی از اعضای خانواده سمند است که در سال ۱۳۸۳ به بازار آمد ضعف‌ها و ایرادات سمند معمولی را جبران کند. LX فیس لیفت سمند معمولی یا X7 و دومین سری از این خودرو بود که همراه با مدل SE عرضه شد.


تغییرات کوچکی در ظاهر سمند ال ایکس مثل تغییر چراغ‌های عقب و جلوپنجره اعمال شد تا ظاهر بهتری نسب به مدل قبلی پیدا کند و همچنین امکانات و تجهیزات بیشتری روی این خودرو نصب شد.


اولین سری سمند LX مثل بقیه مدل‌های سمند با پیشرانه XU7 و جعبه دنده پنج سرعته دستی به بازار آمد. این پیشرانه ۱.۸ لیتری، ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر است.


پنج سال بعد از ورود سمند LX، پیشرانه جدید گازسوز EF7 زیر کاپوت این خودرو قرار گرفت. با استفاده از این موتور، رانندگان می‌توانند پول کمتری را خرج بنزین کنند. اما به دلیل اینکه مخزن گاز در صندوق عقب نصب می‌شود، بخشی از فضای بار از بین می‌رود.


در سال ۱۳۹۰، سمند LX این بار با موتور EF7 بنزینی به بازار آمد. این پیشرانه قدرت بیشتری نسبت به موتور XU7 دارد و حدود یک لیتر بنزین کمتری مصرف می‌کند. حداکثر قدرت سمند LX با پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 بنزینی ۱۱۳ اسب بخار است.


سمند LX روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده و خودروی مناسبی برای خانواده‌های ۴ – ۵ نفره است و حجم صندوق عقب ۵۰۰ لیتری می‌تواند وسایل لازم برای مسافرت خانوادگی را در خود جا دهد.


قیمت سمند ال ایکس ساده مدل ۱۴۰۰ در بازار ایران ۱۹۰ میلیون تومان است. برای خرید مدل دوگانه‌سوز این سدان خانوادگی باید ۲۳۶ میلیون تومان هزینه کرد و سمند LX با موتور EF7 بنزینی هم ۲۱۴ میلیون تومان قیمت خورده است.


سمند سورن شیک


سمند سورن پلاس و سمند سورن، یکی دیگر از خودروهای گران قیمت ملی است. این خودرو در سال ۱۳۸۵ با فاصله کمی از سمند معمولی و LX معرفی و به بازار عرضه شد. سورن هم مثل LX فیس لیفت سمند معمولی است، با این تفاوت که از نظر ظاهری تفاوت زیادی با دو مدل قبل از خود دارد و جذاب‌تر و شیک‌تر از مدل‌های X7 و LX است.


جلوی خودرو کاملا تغییر پیدا کرده و چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر از نو طراحی شده است. زه مشکی رنگ روی سپر و بدنه مدل‌های قبلی در سمند سورن دیده نمی‌شود. هر چند ظاهر سورن از سمندهای اولیه بهتر است اما طراحی داخلی همانی است که قبلا بود.


سمند سورن هم در ابتدا مثل سمند X7 و LX با پیشرانه XU7 عرضه می‌شد که بعد از معرفی پیشرانه EF7 در اواخر دهه ۸۰، هم‌زمان با دیگر اعضای خانواده سمند، از موتور جدید استفاده کرد. این پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از طریق جعبه دنده دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلو متصل است.


در سال ۱۳۹۰، مدل جدیدی از سورن با نام ELX به بازار آمد که زیر کاپوتش پیشرانه EF7 قرار داشت اما به آپشن‌های بیشتری مثل آینه بغل برقی دارای گرم‌کن، بالابر برقی شیشه عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو و... مجهز شد.


سمند سورن ELX توربو، اولین خودرو ایرانی است که به موتور توربوشارژ مجهز شده. این خودرو در سال ۹۵ ارائه شد. پیشرانه توربوشارژ سورن، ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان را به ۱۰ ثانیه کاهش داده است.


سمند سورن پلاس، آخرین تیپی است که از این خودرو به بازار آمده و از سال ۹۹ در فهرست محصولات ایران خودرو قرار دارد. گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، باله روی در صندوق عقب، سنسور پارک عقب، فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی، شیشه دودی عقب و جلوپنجره مشکی از به‌روزرسانی‌های سورن پلاس است. پیشرانه این خودرو نیز به یورو ۵ ارتقا پیدا کرده و به کروز کنترل مجهز شده است.


قیمت سورن ELX صفر در بازار ۲۴۰ میلیون تومان است و سورن پلاس ۱۴۰۰ نیز ۲۸۰ میلیون تومان قیمت خورده است.


دنا پلاس، سمند اسپرت ایران خودرو


دنا پلاس محصول ایران خودرو


در سال ۱۳۹۳، گروه خودروسازی ایران خودرو، عضو جدیدی از خانواده سمند را با نام «دنا» روانه بازار کرد که تفاوت زیادی با سمند معمولی، LX و سورن داشت. حدود دو سال بعد، فیس لیفت خودرو جدید با نام دنا پلاس معرفی شد.


خطوط جانبی جدید روی درها، گرافیک جدید چراغ‌ها جلو و عقب و جلوپنجره بزرگ‌تر و اسپرت از تغییرات ظاهری دنا پلاس نسبت به دنا معمولی است. اما از نظر پیشرانه و موتور فرقی با مدل قبلی ندارد و دارای پیشرانه EF7 با حجم ۱.۷ لیتر، چهار سیلندر، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و جعبه دنده پنج سرعته دستی است.


موتوری که روی دنا پلاس معمولی استفاده می‌شد، جوابگوی این خودرو نبود و با ظاهر اسپرت آن تناسب نداشت. به همین دلیل در سال ۹۷، دنا پلاس توربو به بازار آمد. موتور این خودرو همان EF7 است که به توربوشارژ مجهز شده و قدرت و سرعت و شتاب دنا پلاس را افزایش داده.


حداکثر قدرت دنا پلاس به ۱۵۰ اسب بخار رسیده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان ۱۰ ثانیه شده و حداکثر سرعتش نیز ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت است.


دنا پلاس توربو در سال ۹۹ مجهز به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته شد و وزنش ۷۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرد. اما از نظر مشخصات فنی تغییری نداشته است.


دنا پلاس گران‌ترین خودرو ملی است که مدل دنده‌ای آن با پیشرانه EF7 در بازار ۳۲۲ میلیون تومان قیمت دارد. دنا پلاس توربو مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۳۶۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و برای خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک باید ۴۳۰ میلیون تومان هزینه کرد.


انتهای پیام/ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته