هدف از رتبهبندی معلمها، ارتقای صلاحیتها و توسعه شایستگیهای آنها است
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی، در تشریح طرح رتبهبندی معلمان گفت: یکی از مهمترین وظایف و مسئولیتهای آموزشوپرورش، تلاش جهت ایجاد شرایط بهتر برای فرهنگیان، در راستای افزایش معیشت و ارتقای منزلت معلمان است که این تلاش به صورت همیشگی است و ما در تمامی روزهای کاری، پیگیر این مسئله هستیم.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه فرهنگیان به اطلاعات و اخبار نادرست و یا بعضاً اشتباه، توجه نکنند، افزود: این روزها بحث «رتبهبندی» به عنوان مطالبه بسیار مهم فرهنگیان، در دستور کار آموزشوپرورش است.در دو نوبتی که «رتبهبندی» اجرا شد، از ظرفیت امتیازات«قانون مدیریت خدمات کشوری» استفاده شد که این ظرفیت بعداً برای عموم کارکنان دولت تعمیم پیدا کرد و عملاً ارزش رتبهبندی را تضعیف کرد، بنابراین نیازمند طراحی امتیاز ویژه و متمایزی برای فرهنگیان بودیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: امتیازاتی که برای کلیه کارکنان دولت طراحی شده است، طبیعی است که فرهنگیان نیز مانند سایر کارمندان دولت، باید از آن بهرهمند باشند. «رتبهبندی» امتیاز جداگانهای است و هدف آن ارتقای صلاحیتهای حرفهای و توسعه شایستگیهای شغلی معلمان است.
وی گفت: «رتبهبندی» درصدد است که به معلمان خلاق، تلاشگر و مسئولیتپذیر، موقعیتهای بهتری ببخشد، منزلت آنان را ارتقا دهد و انگیزه آنان را برای افزایش توانمندیهایشان، افزایش دهد. معلمان (با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، دارای صلاحیتها و تواناییهای یکسان نیستند و رتبهبندی میخواهد معلمان را «متناسب با ظرفیتها و تحرک علمیشان»، شبیه قوانین دانشگاهها، رتبهبندی کند. در دانشگاه، مراحل مختلفی که یک استاد از مرحله مربی تا استادی طی میکند، متناسب با فعالیتهایی است که انجام میدهد و امتیازاتی است که کسب میکند.
حاجی میرزایی گفت: با موافقت هیئت دولت، لایحه رتبهبندی فرهنگیان تهیه شد؛ این لایحه بر اساس «تعیین صلاحیتهای معلمان» است که در این صورت، معلمان دارای امتیازات مختلفی خواهند شد؛ اما هدف رتبهبندی امتیازبندی نیست، بلکه «ارتقای صلاحیتها و توسعه شایستگیهای معلمان» است.
وی ادامه داد: در دولت به دلیل اهمیت موضوع رتبهبندی و به دلیل اینکه در طی سالهای گذشته این کار به نحو کامل انجام نشده بود، «لایحه رتبهبندی» خارج از مراحل در دستور کار قرار گرفت و در سال گذشته آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. این لایحه به دلیل توجه ویژه نمایندگان به جامعه فرهنگیان، بلافاصله درخواست اولویت شد و در دستور کار مجلس، قرار گرفت و کلیات آن با رأی کمنظیر و قاطع نمایندگان مجلس، تصویب شد و اکنون در اختیار «کمیسیون آموزش» است تا اجزای آن مورد بررسی قرار گیرد و در شور دوم و تصویب نهایی، تقدیم صحن مجلس شورای اسلامی شود.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به «زمان اجرای لایحه رتبهبندی» گفت: اجرای رتبهبندی از ابتدای فروردین ۱۴۰۰پیشبینی و منابع مورد نیاز بر اساس این لایحه در بودجه ۱۴۰۰اختصاص داده شده است؛ بنابراین پس از تصویب و ابلاغ این قانون به آموزشوپرورش، بلافاصله دستورالعمل اجرایی آن را به دولت تقدیم خواهیم کرد و امیدواریم سریعتر بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
وی در مورد مطالباتی که پس از سخنان دکتر نوبخت، در بین فرهنگیان و در مورد فوقالعاده ویژه، شکل گرفت، گفت: «فوقالعاده ویژه» در ۸سال دولت تدبیر و امید، به صورت امتیاز ویژهای که ۵۰درصد آن به کارکنان دولت پرداخت شود، انجام نشده است و در سال گذشته به طور ویژه برای کارکنان بخش درمان؛ به دلیل مسئولیت سنگینی که در شرایط کرونا داشتند و همچنین به دلیل اینکه صورت هیئت امنایی اداره میشوند، با این شرط سازمان برنامه که منابع مالی ناشی از اجرای فوقالعاده ویژه را خودشان تهیه کنند، موافقت شده است؛ برای مابقی کارکنان دولت پیشنهادی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی به دولت تقدیم شده و در دستور کار است و در صورت تصویب در شورای حقوق و دستمزد و دولت، اجرایی خواهد شد.
حاجی میرزایی، در پایان گفت: با تمام وجود پیگیر این مهم هستیم و تلاش میکنیم تا این اقدام، اجرایی شود. همکاران ما مطمئن باشند که در این راه از هیچ کوششی، دریغ نخواهیم کرد.
انتهای پیام/۴۱۵۸/
انتهای پیام/