دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حبیب اسماعیلی در گفت‌وگو با آنا:

حرکت چرخ‌ زنگ‌زده اکران به فداکاری سینماگران نیاز دارد/ دولت بخشی از فروش چند فیلم‌ را تضمین کند تا سینما جان بگیرد

یک تهیه‌کننده سینما با اشاره به این که حرکت چرخ‌ زنگ‌زده اکران به فداکاری سینماگران نیاز دارد راهکاری را برای رونق‌گرفتن سالن‌های سینما ارائه داد.
کد خبر : 588025
حبیب اسماعیلی



به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، جلسه دیروز شورای صنفی نمایش در حالی به پایان رسید که باز هم تقاضایی برای نمایش فیلم‌های جدید از سوی صاحبان آثار در آن مطرح نشده و در نتیجه فیلم جدیدی نیز به چرخه اکران اضافه نشد. به این ترتیب فیلم‌هایی که حدود سه ماه است در قالب اکران نوروزی روی پرده هستند، به نمایش خود ادامه می‌دهند. آن هم در شرایطی که میزان فروش این آثار حتی با درنظر گرفتن شرایط کرونایی کمتر از حد انتظار بوده است.


سینمایی که رو به احتضار است


در یک سال و چند ماهی که از آغاز شیوع کرونا و تعطیلات گاه و بیگاه سالن‌های سینما گذشته است، برخی از سینماداران به‌ویژه در بخش خصوصی، یا به کلی قید سینماداری را زده و تغییر کاربری داده‌اند و یا با ترفندهای مختلف از جمله پخش مسابقات فوتبال و والیبال و ارائه تسهیلات و تخفیف‌ها به دنیال جذب مخاطب رفته‌اند.


این شرایط چندی پیش جدی تر شد. آن هم زمانی که سینماداران در سازمان سینمایی جلسه ای تشکیل داده و اعلام کردند در صورت عدم ارائه فیلم جدید، سالن‌ها را تعطیل خواهند کرد.


حرکت چرخ‌ زنگ‌زده اکران به فداکاری سینماگران نیاز دارد/ دولت بخشی از فروش چند فیلم‌ را تضمین کند تا سینما جان بگیرد


در همین ارتباط، حبیب اسماعیلی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان باسابقه سینمای ایران درگفت‌وگو با خبرگزاری آنا عنوان کرد: این طبیعی است که هرکس به دنبال رسیدن به حق و حقوق خود باشد. من به هردو طرف این ماجرا یعنی سینماداران از یک سو و تهیه‌کنندگان از سوی دیگر حق می‌دهم. سینماداران در این یک سال واقعاً تحت فشار بوده‌اند. من از نزدیک با بسیاری از آنها آشنا هستم. شاهد تلاششان برای حفظ کارکنان و روشن نگه‌داشتن چراغ سالن‌ها هستم؛ اما به هر حال فشارهای اقتصادی و هزینه‌‎های سنگین باعث می‌شود که ناگزیر تصمیماتی را بگیرند که دلخواه آنان نیست.


وی اظهار کرد: از سوی دیگر تهیه‌کنندگانی که با سرمایه شخصی خود فیلمی را با بازیگران مطرح و هزینه‌های بالا ساخته‌اند، توقع دارند که فیلمشان فروش برود و دیده شود. نه قانون و نه وجدان این اجازه را به ما نمی‌دهد که آن‌ها را مجبور کنیم از سرمایه خودشان به راحتی بگذرند؛ این توقع عادلانه نیست.


اسماعیلی گفت: استقبال از سینما دو شرط مهم دارد؛ اول این که فیلم‌های جذاب داشته باشیم. یعنی برای تماشاگر خوراک خوبی فراهم کنیم. فرض کنید شما مالک یک فروشگاه بزرگ با بهترین تزئینات هستید که به صورت شبانه‌روزی هم باز باشد.اما وقتی اجناس و مواد غذایی باکیفیت و ضروری را نداشته باشد مشتری هم نخواهد داشت.


این تهیه‌کننده سینما افزود: علاوه بر تأمین فیلم‌های جذاب، تبلیغات هم مهم است. هنوز خیلی از مردم هنوز از بازگشایی سینماها اطلاع ندارند یا فکر می‌کنند که سینماها اماکنی شلوغ با جمعیت به هم فشرده‌ای است که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود! درحالی‌که در این مدت دیدیم سالن‌های سینما در مقایسه با اماکنی مثل رستوران‌ها، پاساژها و مراکز خرید و وسایل حمل و نقل عمومی از این حیث امن‌تر هستند. در این میان، نقش شهرداری و صداوسیما برای تبلیغ فیلم‌ها و محیط امن سینما پررنگ‌تر است.



راهکار پیشنهادی برای جان گرفتن اکران



وی عنوان کرد: پیشنهادی که الان بین همکاران تهیه‌کننده و اهالی سینما مطرح شده این است که شورای صنفی نمایش چهار یا پنج فیلم را که احتمالاً فروش بالایی دارند انتخاب کند. معیارهای انتخاب هم می‌تواند مواردی همچون ترکیب بازیگران، موفقیت در جشنواره فجر و جشنواره‌های خارجی و میزان خبرسازی و جریان‌سازی این آثار باشد. سپس با تأمین اعتبار از دولت و منابع بالادستی، به صورت توافقی درصدی از فروش احتمالی این فیلم‌ها را تضمین کند تا تهیه‌کننده با خیال راحت فیلمش را اکران کند و سینما جان بگیرد.


اسماعیلی گفت: من به عنوان تهیه‌کننده وقتی بدانم که حداقل درصد قابل توجهی از هزینه فیلمم جبران می‌شود با خیال راحت فیلمم را اکران می‌کنم. حالا طبق تواقفی که انجام شده، اگر فیلم فروش قابل‌توجه و مقبولی داشت دیگر به آن مبلغ وعده‌ داده‌شده هم نیازی نیست، اما اگر شرایط مثل سال گذشته یا اکران نوروزی باشد که موج‌های کرونا سینما را تعطیل کرد، صاحبان فیلم حداقل با این مبلغ دلخوش هستند. البته اگر این طرح عملی شود، مطمئن هستم که تماشگران هم به تدریج اعتماد کرده و به سالن‌ها می‌آیند و فیلم‌ها به فروش موردنظر خود می‌رسند و چه بسا اصلاً به آن مبلغ ضمانتی هم نیازی نباشد.


حرکت چرخ‌ زنگ‌زده اکران به فداکاری سینماگران نیاز دارد/ دولت بخشی از فروش چند فیلم‌ را تضمین کند تا سینما جان بگیرد


وی عنوان کرد: هم شورای صنفی نمایش که از انجمن تهیه‌کنندگان،کانون پخش فیلم‌های سینمایی، انجمن سینماداران تشکیل شده و هم سازمان سینمایی نیتشان خیر است و به دنبال این هستند که سینما رونق بگیرد اما یک مقدار سر همین تضمین گیشه اختلاف دارند. آن‌طور که شنیدم، در جلسه دیروز به توافق‌هایی هم رسیده‌اند و حتی اسم چند فیلم هم مطرح شده است و قرار است ادامه بحث‌ها فردا (سه‌شنبه ۲۵ خرداد) انجام شود.


این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: وقتی این همه مبالغ سنگین در حوزه فرهنگی هزینه می‌شود، بالاخره باید به این موضوع هم رسیدگی کرد تا جریان اکران را از این وضع نامطلوب نجات داد. نمی‌شود دست روی دست گذاشت و با اکران فیلم‌هایی که شوق رفتن به سینما را در مخاطب ایجاد نمی کند، به این دلخوش باشیم که صرفاً سینماها فعال هستند.


با اعتراض سایر فیلمسازان چه کنیم؟


وی در پاسخ به این موضوع که اتخاذ چنین شیوه‌ای حتی به فرض تأمین اعتبار آن، با اعتراض جمع دیگری از تهیه‌کنندگان که فیلمشان انتخاب نشده مواجه خواهد شد نیز گفت: ببنید، باید واقع‌بین بوده و نگاه عادلانه داشته باشیم. خودِ‌ من به عنوان تهیه‌کننده و پخش‌کننده پنج فیلم آماده اکران دارم اما آیا واقعاً این همه این پنج فیلم گیشه را تسخیر می‌کنند؟! معلوم است که نه. همه فیلم‌ها در جای خود قابل احترام بوده و مخاطبان خاص خودشان را دارند، اما شرایط فعلی عادی نیست. اقتصاد سینما رو به نابودی است و باید مثل یک پزشک احیاگر، فکری برای این بیمار درحال احتضار کرد. ما در شرایط عادی به سر نمی‌بریم که بخواهیم با روش‌های معمولی رفتار کنیم. صاحبان فیلم‌ها باید مقداری درایت و فداکاری به خرج دهند؛ کمی از منافع خود عقب‌نشینی کنند تا این چرخ‌های زنگ‌زده اکران به حرکت دربیاید تا در آینده‌ای نه چندان دور آنها هم از این جریان منتفع شوند.


حرکت چرخ‌ زنگ‌زده اکران به فداکاری سینماگران نیاز دارد/ دولت بخشی از فروش چند فیلم‌ را تضمین کند تا سینما جان بگیرد


اسماعیلی افزود: ما باید نگاه حرفه ای داشته باشیم. قرار نیست وقتی من فیلمی را ساخته‌ام و می‌دانم که بالاخره در شرایط عادی هم مخاطب فراوانی ندارد، غُر بزنم که چرا فیلم من اکران نمی‌شود؟ از آن طرف فیلم پربازیگری که بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران شده، داستان جذاب و بازیگران مطرحی دارد هم پشت خط اکران بماند. اگر قرار باشد هرکس به جیب خودش نگاه کند و کار خودش برایش مهم باد عملاً هیچ اتفاق مثبتی در روند اکران نمی‌افتد و این شرایط تا پایان سال هم ادامه پیدا می‌کند. اتفاقاً اگر این شیوه به درستی، با شفافیت و با بیان جزئیات اجرا شود نه رانتخواری رقم می‌خورد و نه رابطه جای ضابطه را می‌گیرد. این کار یک جرقه اولیه است تا این ماشین از کارافتاده به راه بیفتد. حرکت چرخ‌های زنگ‌زده اکران به فداکاری و همدلی خود سینماگران نیاز دارد.


انتهای پیام/۴۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب