دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماجرای نمایندگی رسمی آئودی در ایران و تکذیب شرکت مادر آلمانی

در هفته گذشته 9 مدل از خودروهای آئودی را شرکت رامک‌خودرو در ایران رونمایی کرد اما چند روز پیش از این اتفاق، اطلاعیه‌ای منسوب به آئودی منتشر شد که در آن وجود هر نوع نمایندگی آئودی را در ایران تکذیب می‌کرد.
کد خبر : 58800

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، دوشنبه هفته‌ گذشته شرکت رامک خودرو با برگزاری مراسمی مجلل از 9 محصول آئودی در ایران رونمائی کرد. در این مراسم که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرانی از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، عده‌ای از هنرمندان قدیم و جدید موسیقی و سینما و فوتبالیست‌های داخلی حضور داشتند، مدل‌های جدیدی از آئودی A5، A6، TT، Q3 و Q5 رونمایی شد.


شرکت «رامک خودرو» که تا پیش از این محصولات «سانگ‌ یانگ» کره را به بازار معرفی ‌می‌کرد، اکنون می‌خواهد برند دیگری را به خیابان‌های ایران بفرستد. آئودی چند روز پیش از این اتفاق اطلاعیه‌ای ظاهرا برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد که داشتن هرگونه نمایندگی رسمی در ایران را تکذیب می‌کرد.


در این اطلاعیه منسوب به آئودی آمده‌است که شرکت «آئودی آگ» آلمان هیچگونه نمایندگی مجاز توزیع‌کننده یا وارد‌کننده رسمی در ایران ندارد و این شرکت به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی یا خارجی اجازه واردات محصولات این شرکت، انتصاب واردکنندگان یا اجازه اعطای نمایندگی به منظور واردات محصولات آئودی به جمهوری اسلامی ایران را اعطا نکرده است.


«آئودی آگ» در ادامه از مالکیت انحصاری خود بر برند آئودی گفت و عنوان کرد: به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی یا خارجی اجازه استفاده از علامت تجاری خود در جمهوری اسلامی ایران اعطا نشده است. بدیهی است شرکت آئودی آگ انطباق کیفیت محصولاتی را که بدون مجوز این شرکت و خارج از پروسه معمول فروش آئودی آگ در بازار ایران عرضه می‌شوند، با استانداردهای خود تضمین نمی کند.


مهمترین نکته اطلاعیه این شرکت آلمانی این است که به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی در ایران، امکان ارایه هر گونه پشتیبانی و خدمات پس از فروش مورد تایید و مطابق با استانداردهای «آئودی آگ» در ایران وجود ندارد. البته باید توجه داشت که این نامه هنوز رسما از طرف آئودی تایید نشده است و مکاتبات خبرنگار آنا با نماینده خاورمیانه آئودی هم به نتیجه نرسید.


یکی از مسئولان شرکت رامک خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار آنا ادعای نماینده رسمی بودن را تکذیب کرد و گفت: ما مرکز خدمات پس از فروش آئودی هستیم. البته کارهای آن در حال انجام است اما چون هنوز به مرحله نهایی نرسیده است، فعلا تبلیغات خود را شروع نکرده‌ایم و تنها با نام مرکز فروش و خدمات پس از فروش آئودی به کار خود ادامه خواهیم داد.


این مقام مسئول افزود: نامه‌ای که به صورت ایمیل به دست خبرنگاران رسیده از سوی آئودی تایید نشده است.


باید اضافه کرد فارغ از اینکه شرکت رامک خودرو با چه اسمی اقدام به فروش محصولات کند، در هر صورت استفاده زودهنگام لوگوی آئودی بر تابلوی شرکت رامک خودرو در جاده مخصوص، از سوی آئودی قابل تایید نخواهد بود.


مساله نماینده رسمی و استفاده از لوگوی شرکت مادر پیش تر در ماجرای «نماینده به اصطلاح اپل در ایران» دیده شده بود. یک شرکت داخلی سعی کرد از یک واسطه و عمده فروش محصولات اپل برای ایران نمایندگی بگیرد. فارغ از حاشیه‌های ماجرای اپل، این دو ماجرا در یک نکته با هم مشترک هستند و آن اینکه شرکت ایرانی رامک خودرو از یک نماینده ایتالیایی نمایندگی را دریافت کرده است.


البته باید به این مساله توجه داشت که تا کنون با توجه به شرایط تحریم اخذ نمایندگی رسمی در ایران ممکن نبود و شرکت‌‌های داخلی با هزینه شخصی و بدون هیچ نوع حمایتی از شرکت مادر اقدام به واردات و خدمات پس از فروش محصولات این برندها را می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته