دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1394 - 11:14
​مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم:

دانشگاه آزاد اسلامی طلیعه‌دار مباحث علمی ارزش‌های دفاع مقدس است

​مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، ​ارائه دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی را مهم‌ترین اقدام در راستای حفظ و گسترش ارزش‌های دفاع مقدس دانست.
کد خبر : 58764

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سرهنگ احمد حسینی در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، گفت: دانشگاه آزاد به عنوان اولین مجری ارایه‌دهنده درس آشنایی با دفاع مقدس طلیعه دار مباحث علمی درباره حفظ و گسترش ارزش‌های دفاع مقدس است.


وی خط مشی اساسی بنیاد را درباره اشاعه فرهنگ دفاع مقدس از طریق مراکز دانشگاهی دانست و اظهار کرد: فعالیت‌های هنری و علمی به صورت توامان برای اشاعه و گسترش فرهنگ دفاع مقدس بویژه در دانشگاه‌ها نتیجه‌بخش است و در غیر این صورت ماندگاری و پایداری لازم را ندارد و خاستگاه کار علمی در دانشگاه‌هاست.


مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با بیان اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عضو شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و همچنین عضو هیات امنای مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس نیز است، ابراز کرد: ان‌شاءالله با همدلی و همزبانی، شاهد تدوین نقش جامع استان در دوران دفاع مقدس و همچنین تهیه مدخل‌های ورودی دانشنامه دفاع مقدس در حوزه مجامع علمی و دانشگاهی باشیم.


وی با توجه به اهمیت توجه به بعد علمی حماسه دفاع مقدس گفت: اقداماتی چون فعالیت کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار قم با بیش از ۱۶ هزار جلد و هفت هزار عنوان کتاب، ایجاد رشته ادبیات پایداری در مقطع کار‌شناسی ارشد دانشگاه آزاد قم و نیز حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط، ارائه دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و همچنین پیگیری و مشارکت در برگزاری همایش ملی ادبیات پایداری در بهمن ماه، نشان از اهتمام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به مقوله علمی و آکادمیک فرهنگ ایثار و شهادت دارد.


کسرایی: دفاع همه جانبه و مقدس، جزیی از هویت و فرهنگ ملت ماست و همه تکلیف داریم از این سرمایه معنوی و میراث پرافتخار بخوبی حفاظت و حمایت کرده و آن را تقویت کنیم

حسینی در این دیدار ارزش‌های دفاع مقدس را متعلق به عامه مردم دانست و گفت: با توجه به بیانات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بسیج متعلق به همه مردم است و بنابراین ارزش‌های دفاع مقدس متعلق به عامه مردم است و همه ما محصول انقلاب و دفاع مقدس هستیم.


دکتر محمدسالار کسرایی با توجه به ضرورت حفظ آثار دوران هشت ساله دفاع مقدس به عنوان طولانی‌ترین جنگ قرن معاصر گفت: دفاع مقدس ماهیتی مردمی داشت و اداره کل حفظ آثار هم از جمله نهادهایی است که خاستگاه مردمی داشته و بستر آن، ضبط و ثبت حماسه‌های حضور مردم، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با توجه به اینکه مقاومت مردم در دوران حماسه و ایثار هیچگاه فراموش نخواهد شد، ادامه داد: دفاع همه جانبه و مقدس، جزیی از هویت و فرهنگ ملت ماست و همه تکلیف داریم از این سرمایه معنوی و میراث پرافتخار بخوبی حفاظت و حمایت کرده و آن را تقویت کنیم.


وی با بیان این نکته که هر رزمنده‌ای در حکم یک کتاب از خاطرات و اسناد دفاع مقدس است، تاکید کرد: اگر برگی از این خاطرات از تاریخ کم شود، آیندگان ما را نخواهند بخشید.


کسرایی خاطره‌نویسی را شیوه جاری شخصیت‌های تاثیرگذار جهان برشمرد و افزود: با ثبت خاطرات رزمندگان اسلام و پیشکسوتان دفاع مقدس می‌توان این فرهنگ طلایی را به نسل‌های آینده منتقل کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با توجه به برگزاری همایش ملی ادبیات پایداری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: برگزاری این همایش، از افتخارات دانشگاه آزاد است و ما به دنبال آن هستیم علاوه بر ایجاد دبیرخانه دائمی همایش ادبیات پایداری، اندیشه‌های حضرت امام(ره) و سبک زندگی اسلامی، از برگزاری این همایش علمی، خروجی‌های مطلوبی در سطح ملی و در تراز علمی، پژوهشی بالا به دست آوریم.


وی ایجاد رشته ادبیات پایداری در مقطع کار‌شناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم را افتخار دیگر این دانشگاه در حوزه دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: دانشگاه آزاد ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و علاقمندی‌های قابل قبولی در استادان، دانشجویان و کارکنان در حوزه‌های علمی، هنری، پایان نامه‌ها و... مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت دارد؛ به‌ویژه اگر خلاقیت‌های هنری با مقوله علمی، حماسی و آیینی آمیخته شود، تاثیرات مضاعف و ماندگاری به دنبال خواهد داشت.


کسرایی یادآور شد: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته با گروه‌های معماری و گرافیک، یادمان دو شهید گمنام دانشگاه آزاد قم به‌زودی بهسازی می‌شود.


در این جلسه که دکتر محمدجنتی‌فر مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد قم، محمدصادق واصف رییس دفتر حوزه ریاست دانشگاه و محمدحسین خاکی مدیر کل روابط عمومی نیز حضور داشتند، تفاهمنامه همکاری فیمابین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دانشگاه آزاد اسلامی استان قم برای بررسی کار‌شناسی تبادل شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته