دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سعید لیلاز: افزایش مناطق آزاد ثمره قول‌های انتخاباتی پارلمانی است

یک کارشناس اقتصادی درباره تلاش نمایندگان برای افزایش مناطق آزاد کشور در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این اصرار از طرف نماینگان مجلس ثمره قول‌های انتخاباتی آنها برای اشتغال‌زایی و رونق در مناطق محلی خود است.
کد خبر : 58743

سعید لیلاز مهرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه نمایندگان مجلس بر تمام موضوعات مطرح‌شده از سوی خود در آستانه انتخابات اصرار می‌ورزند، افزود: ساختار مجلس در ایران نمایندگان را به حوزه اجرایی سوق داده است و دائماً آنها را در حوزه‌های اجرایی به تداخل می‌کشاند.


وی دلیل چنین وضعی را قول‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس برای ایجاد رونق دانست و گفت: در صورتی که همین مقدار مناطق آزاد در کشور نیز لازم نیست و در واقع این مناطق یک ایده شکست خورده در ایران محسوب می‌شوند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه تعداد کنونی مناطق آزاد نیز در کشور زائد است، اظهار کرد: مناطق آزاد تاکنون دالانی برای واردات بی‌‌حساب‌ و‌ کتاب و گسترده به کشور بوده است.


وی به حضور سرمایه‌گذاران در این مناطق برای فرار از پرداخت سود و عوارض گمرکی اشاره و تصریح کرد: مناطق آزاد نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا نکرده‌اند و می‌توان گفت که تمام ارزش افزوده صنعتی مناطق آزاد کشور با یکی از شرکت‌های فرعی خودروسازی‌ ایران قابل مقایسه نیست.


لیلاز درباره علاقه هیات‌های خارجی به شروع سرمایه‌‌گذاری از مناطق آزاد نیز عنوان کرد: این تمایل بیش از آنکه نشان از پیشرفته بودن مناطق آزاد داشته باشد، عقب‌ماندگی سرزمین اصلی ایران را نشان می‌دهد.


وی ادامه داد: هیچ یک از بازدیدهای هیات‌های خارجی در 40 سالی که از ایده ایجاد مناطق آزاد در ایران می‌گذرد، منجر به شکل‌گیری یک نظام صنعتی درست یا تولید ارزش افزوده با حجم بالا در مناطق آزاد ایران نشده است.


این اقتصاددان تاکید کرد: به عنوان مثال اگر هم اکنون از منطقه آزاد کیش امکان واردات بدون گمرکی را حذف کنیم فوراً پژمرده و همه چیزش نابود می‌شود.


لیلاز همچنین درباره تاثیر آخرین مصوبه آمریکا برای بلوکه کردن مجدد بخشی از پول‌های بانک مرکزی ایران نیز خاطر نشان کرد: این اتفاق تاثیری در اقتصاد کشور نخواهد داشت زیرا حجم دارایی‌های ما در این کشور عدد چشمگیری نیست اما هر یک سنت آن می‌تواند منجر به تیره شدن روابط و فضای دیپلماتیک میان دو کشور شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته