نظام آموزشی باید در زمینه آموزش قرآن حرفی برای گفتن داشته باشد
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی در آئین افتتاحیه طرح ملی ارتقای توانمندیهای قرآنی که به صورت ویدئوکنفرانس و به میزبانی استان البرز، برگزار شد، گفت: یکی از مأموریتهای آموزشوپرورش در تمام دنیا، آماده کردن دانش آموزان برای یک زندگی مستقل و شرافتمند است.
وزیر آموزشوپرورش افزود: بر این باور هستم که مهمترین وجه توسعهیافتگی و پیشرفت یک جامعه و پیشنیاز اصلی برای همه موفقیتها، همین قابلیتها است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: جامعهای پیشرفته است و استعداد توسعهیافتگی دارد که نسل آینده او میتواند روی پای خود بایستد و از حقوق و ارزشهای خود دفاع کند و قادر به برقراری تعامل با محیط و تحولات را داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر در جامعهای همه عناصر و ابزارهای پیشرفت وجود داشته باشد، اما قابلیت لازم در نیروی انسانی آن به وجود نیاید، پیشرفت در آن جامعه پایدار نبوده و اعتباری نخواهد داشت، بنابراین غفلت از این مأموریت، نتایج بسیار تلخ و رنجآوری به همراه خواهد داشت.افرادی که این قابلیت در آنها ایجاد نشود، در جریان تحولات جامعه و کوران حوادث، محو میشوند، دچار درماندگی و استیصال میشوند و قادر به اتخاذ تصمیمهای صحیح نیستند و از نقشآفرینی عاجزند.
حاجی میرزایی یکی از نشانههای عقبماندگی فرهنگی جوامع، در عین دارا بودن تجلیات مادی، را عدم وجود قابلیتها لازم در نیروی انسانی برشمرد و عنوان کرد: فاصلهای که بین تواناییهای یک انسان و پیشرفت جامعه ایجاد میشود، مصداق واقعی عقبماندگی فرهنگی است، بنابراین فرهنگ پویا و کارساز و غنی با انسانها، تعریف میشود.
عضو کابینه تدبیر و امید، اظهار کرد: ممکن است جامعهای از لحاظ اقتصادی و عمرانی دارای کارخانههای بزرگ و عمارتهای باشکوه باشد و در بعد مادی پیشرفتهایی را داشته باشد، اما این انسانها هستند که از این امکانات بهرهمند میشوند. اگرچه این امکانات هر یک ارزشی دارند، اما ارزش واقعی بهرهوری، به ارزشی است که انسان به آن میبخشد.
وی ادامه داد: همه قابلیتهای محیطی، مانند جاده، کارخانه، سد، و ...، دارای ارزش هستند، اما ارزش واقعی ارزشی است که مسئول تلاش و تکاپوی انسانها باشد این انسانها هستند که با هوشمندی مؤثر، نمونههای پیشرفت را ایجاد میکنند، لذا اگر انسانها نتوانند ارزش افزایی کنند، ارزش داراییهای آنها پایدار نخواهد بود.
حاجی میرزایی اذعان کرد: نسل ما برای آیندهای تربیت میشوند که پر از شگفتی و تغییرات عمیق و گستردهای است، و نیازمند توانمندیها و ظرفیتهای والایی است که او را در این تغییرات راهبری کند. درگذشتههای دوربین دیروز و امروز، تفاوتها چشمگیر نبود، و در دههها تفاوت آنچنانی در سبک زندگیها ایجاد نمیشد، اما امروزه داستان متفاوت و تغییرات شتاب گرفته است و آهنگ تغییرات سریع است، بنابراین هر نسلی در برابر مسائلی قرار میگیرد و با پدیدههایی روبرو میشود که نسل قبلی با آن مواجه نشده و تجربهای پیرامون آن شکل نگرفته و دانشی در مورد آن ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: این قابلیتها و شخصیتهای وجودی انسانها است که میتواند ارزشها را ایجاد و کاستیها را جبران کند و ما موظف هستیم فرزندانمان را برای چنین عرصهای تربیت کنیم. و با چنین قابلیتهایی کشورمان را بیمه کنیم و مأموریت داریم مسئولیتهای لازم را در نسل نو برای مواجهه مؤثر با پدیدههای نو به وجود آوریم.
وزیر آموزشوپرورش، دوران مدرسه را بهترین زمان برای افزایش ظرفیتهای لازمه برشمرد و افزود: بیشترین بار این آرزوی بزرگ و این مسئولیت خطیر بر دوش مدرسه است. معلمان هستند که میتوانند به زندگی آینده سمتوسو بدهند و این موضوعی است که در بین تمام کشورها مشترک است و همه باید برای ایجاد چنین ظرفیتی تلاش کنند.
وی ادامه داد: ما دارای فرهنگی هستیم که اسلامی و دینی است، هدف دین؛ تربیت انسانها و پرورش افرادی است که بتوانند به مأموریتها و وظایفی که بر عهده دارند عمل کنند. قرآن برنامه خداوند برای پرورش انسانهاست تدوین گر این برنامه و الگوی این روش تربیتی، کلام خداوند و پیامبران الهی هستند.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: پیامبران، رسولان و منادیان این برنامه هستند و از سویی الگوهای عینی و عملی این برنامه هستند ما برای دستیابی به قابلیتها، نیازمند قرآن هستیم و به عنوان یک مسلمان در قبال قرآن، مسئولیتهای قطعی، حتمی و یقینی داریم تعابیر متعدد و گوناگونی در قرآن آمده است و انسان را به تلاوت، انس، تأمل و تدبر در قرآن، عمل به احکام قرآن دعوت میکند بنابراین عمل به اصول تربیتی قرآن جز مأموریتهای ما است.
وی افزود: بدیهی که یک نظام آموزشی که هدفش پرورش انسانهاست باید برای آموزش قرآن حرفی برای گفتن داشته باشد و دانش آموزان را برای داشتن چنین ظرفیت والایی تجهیز کند.
حاجی میرزایی برنامههای قرآنی گذشته را مطلوب ندانست و خاطرنشان کرد: «طرح ملی ارتقای توانمندیهای قرآنی» آمده است تا با ارزیابی دقیق برنامهها قبل، طرح جدیدی را ارائه کند و بر اساس یک نگرش عمیقتر و طرحی سنجیدهتر این مأموریت بزرگ را انجام دهد.
وی با تقدیر از دستاندرکاران طرح مذکور، اظهار کرد: امیدوارم نتیجه اجرای این طرح، انس با قرآن و فهم مفاهیم قرآنی باشد و ما موفقیت خود را با این شاخصها اندازهگیری میکنیم و امیداست در پرتوی تلاش همه همکاران، این دوره سه سال بتواند همه آموزگاران را با این ظرفیت بزرگ آشنا کند و برای انجام این مأموریت قرآنی آماده کند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: با توسل به قرآن و پیامبر (ص) به نتایج این طرح امید بستهایم و انتظار داریم که امیدمان در این زمینه محقق شود.
انتهای پیام/۴۱۵۸/
انتهای پیام/