دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خاوازی:

عراق جایگزین مناسبی برای واردات محصولات کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به نظر من زمینه بسیار خوبی فراهم شده که به جای وارد کردن کالا از دیگر کشورها، این کالاها را از عراق وارد کنیم.
کد خبر : 586879
کاظم خاوازی



به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: این آمادگی را داریم که هر مقدار جو در عراق وجود داشته باشد را خریداری کنیم. همچنین این آمادگی وجود دارد که در مورد واردات جو با عراق قراردادهای بلندمدتی بین دو کشور بسته شود. ضمن اینکه تجار عراقی می‌توانند کمک کرده و این کالا از کشورهای دیگر نیز وارد ایران شود.


خاوازی در نشست مشترک وزرای جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و کشاورزی جمهوری عراق که عصر امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از سال گذشته منتظر بازدید رسمی وزیر کشاورزی عراق از ایران بوده‌ایم.


وی افزود: ایران در خصوص همکاری‌های سیاسی و امنیتی پشتیبان دولت و مردم عراق در مسائل سیاسی و اجتماعی این کشور است. نمونه‌ای از آن را نیز در مبارزه علیه داعش مشاهده کرده‌ایم و امروز بسیار خوشحالم که در خصوص مباحث کشاورزی با مسئولان این کشور گفت‌وگو نماییم.


وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: به نظر من زمینه بسیار خوبی فراهم شده که به جای وارد کردن کالا از دیگر کشورها، این کالاها را از عراق وارد کنیم.


خاوازی بیان کرد: شناختی در مورد وضعیت تحقیقات کشاورزی عراق ندارم اما در ایران سیستم تحقیقات کشاورزی بزرگی وجود دارد. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سازمان بزرگی است که در این زمینه فعالیت می‌کند که تقریبا بیش از ۱۰ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.


وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نتایج و تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده در این نشست خاطرنشان کرد: کشور ایران مراودات تجاری بسیار خوبی با کشور عراق دارد و میزان زیادی از کالاهای ما به کشور عراق صادر می‌شود که ۲۳ درصد از این کالاها مربوط به بخش کشاورزی است.


خاوازی ادامه داد: برای اینکه نظم خوبی برای صادارت این کالاها ایجاد شود و از یک تعرفه ترجیحی برخوردار باشیم و همچنین مسائل مربوط به گمرک، کیفیت محصولات کشاورزی، پروتکل‌هایی که باید رد و بدل شود و مباحث مربوط به حفظ نباتات و هم دامپزشکی و... بایستی گفت‌وگو کرد تا بازرگانان ما دچار گرفتاری و دشواری در مرزها نشوند.


وی تصریح کرد: امضای واردات بسیاری از کالاها بر عهده وزیر کشاورزی و وزیر تجارت عراق است. در این راستا مقرر شد مباحثی که مربوط به وزیر تجارت است، مورد پیگیری قرار گیرد و الباقی مباحث در تفاهم‌نامه‌ای گنجانده شود. با این نگرش پس از بازدید وزیر کشاورزی کشور عراق از نمایشگاه دام، طیور و آبزیان اصفهان آماده امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور ایران و عراق خواهیم شد.


وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که وزیر کشاورزی عراق قول پیگیری آن را داد، موضوع سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی ما و شرکت‌های مرتبط با بخش کشاورزی آن کشور بود.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته