دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1400 - 14:45

چرا نظرسنجی‌های اینترنتی قابل اتکا نیستند؟

مدیر بخش مطالعات شهری و منطقه‌ای موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران درباره دلایل قابل اتکا نبودن نظرسنجی‌های اینترنتی توضیح داد.
کد خبر : 586786
تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 1400



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، اعظم آهنگر سله بنی مدیر بخش مطالعات شهری و منطقه‌ای موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران درباره قابل اتکا نبودن نظرسنجی‌های اینترنتی اظهار کرد: برای اینکه نظرسنجی اینترنتی قابل اتکا باشد باید از نرم افزار درستی برای نمونه گیری استفاده شود.


او افزود: نمونه گیری باید صحیح باشد، با کد ملی می‌توان نظرسنجی‌های اینترنتی را ثبت کرد، برای مثال فرم‌هایی را تهیه کنیم که فرد تنها با یک کدملی آن هم به صورت یک مرتبه بتواند نظر خود را اعلام کند و دیگر نباید نگران تخلفی بود که در این زمینه می‌توان به نظرسنجی اعتماد کرد.


آهنگر تصریح کرد: نظرسنجی‌های گروه مجازی به هیچ عنوان قابل اتکا نیستند؛ چرا که این نظرسنجی‌ها در گروه‌های مجازی انجام می‌شود و این گروه‌ها با یک دیگر روابط دوستانه و وجه اشتراک دارند و احتمال زیادی دارد که در یک موضوع جواب یکسانی با یک دیگر داشته باشند؛ بنابراین نظرسنجی‌های مجازی صحیح نیستند و نباید به آن‌ها اعتماد کرد.


مدیر بخش مطالعات شهری و منطقه‌ای موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: نظرسنجی‌هایی وجود دارند که می‌توانند حداقل تا یک هفته آینده را پیش بینی کنند به شرط آنکه نمونه گیری، صحیح انجام شود و حتما از تک تک گروه‌های اجتماعی در آن نماینده وجود داشته باشد و بر اساس میزان جمعیت نمونه‌ها کم یا زیاد شده باشند، یعنی از گروه بانوان، آقایان، خیاط ها، کارگران، معلمان، استادان، مشاغل آزاد و ... حتما نمونه انتخاب شود.


آهنگر درباره دلیل اشتباه نظرسنجی‌ها گفت: اگر نمونه گیری‌ها صحیح نباشند یا پرسشگر در کار حرفه‌ای عمل نکند نظرسنجی‌ها دچار اشتباه می‌شوند؛ بنابراین با مدیریت صحیح می‌توان این مسیر را کنترل کرد و موسساتی در این زمینه فعالیت می‌کنند که به انجام نظرسنجی‌های صحیح با تحقیقات درست اقدام می‌کنند و می‌توانند یک هفته الی دو روز قبل از انتخابات نتایج را پیش بینی کنند.


او ادامه داد: نظرسنجی‌ها در صورتی می‌توانند آینده را پیش بینی کنند که به صورت متناوب در دوره‌های زمانی مشخص از افراد و نمونه‌های معین انجام شده باشند و سپس جواب‌ها را روی پیوستار نموداری به یک دیگر وصل کنند و مسیر جامعه را به این تربیت متوجه شوند تا بتوانند مسیر افکار، ارزش ها، نگرش‌ها و فرهنگ‌ها را پیش بینی کنند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب