دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1400 - 00:02
گزارش آنا؛

صید شاه‌ماهی بندر عکا چگونه صنایع هوافضای اسرائیل را زمین‌گیر می‌کند؟

ناتوانی اسرائیل در محافظت از دانشمند موشکیوقتی رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند مدیر سابق صنایع هوافضای اسرائیل بر اثر جراحاتی که در حمله به محل اقامتش متحمل شد به هلاکت رسیده، مشخص شد که شکار وی به صنعت موشکی این رژیم چه خسارتی سنگینی زده‌ است.
کد خبر : 586701
ایون



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، آوی هان ایون ۸۴ ساله که به نوشته رسانه‌های اسرائیلی براثر پرتاب بمب دست‌ساز کوکتل مولوتف توسط یک فلسطینی به محل اقامتش در هتل افندی در شهر بندری و باستانی عکا در شمال اراضی اشغالی به‌شدت زخمی شده بود و روز یکشنبه در بیمارستانی در حیفا جان باخته بود کسی نبود جز رئیس پیشین صنایع هوافضا و مغز متفکر اسرائیل در حوزه موشکی و فضایی.


پوشش گسترده هلاکت ایون


تایمز اسرائیل نوشت، آوی هار ایون رومانیایی‌الاصل در جریان نبرد شمشیر قدس و درگیری‌های شهر عکا، در هتل افندی ساکن بود. این روزنامه افزود در جریان اعتراضات و قیام مردمی به محل استقرار ایون در هتل کوکتل مولوتف پرتاب شد که طی آن وی به‌شدت زخمی شد و درنهایت روز یکشنبه براثر شدت جراحات وارده در بیمارستانی در حیفا جان باخت.


صید شاه‌ماهی بندر عکا چگونه صنایع هوافضای اسرائیل را زمین‌گیر می‌کند؟


اسپوتنیک بلافاصله این خبر را پوشش داد و نوشت: ایون از سال ۱۹۸۲ وارد صنایع هوافضای اسرائیل شده بود، از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ ریاست این سازمان را بر عهده داشت و تسلیحات پیشرفته‌ای را وارد زرادخانه نیروهای نظامی اسرائیل کرد.



روایتی که دستگاه امنیتی اسرائیل در خصوص کشته شدن ایون به رسانه‌ها گفت قابل‌قبول نیست



مرگ او آن‌قدر برای اسرائیلی‌ها مهم بود که بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به مرگ وی نوشت: من از مرگ آوی هار ایون کسی که جایزه امنیت اسرائیل را گرفت و برای امنیت اسرائیل زحمات زیادی کشید ناراحتم.


دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد که برای محافظت بیشتر از جان ایون وی را در هتلی در شهر عکا جای داده بود تا از مناطق بحران‌زده در اراضی اشغالی دور باشد. لازم به ذکر است که عکا شهری بندری در شمال اراضی اشغالی است که جمعیت آن در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۶ هزار و ۹۳۰ نفر اعلام شد. این شهر بندری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود که از حدود ۴ هزار سال قبل پیوسته مردم در آن سکونت داشته‌اند و میزبان پیروان مذاهب و آیین‌های گوناگونی ازجمله: یهودیان، مسلمانان، مسیحیان، موحدان دُروز و فرقه بهائیان است.




بیشتر بخوانید:


هلاکت مغز متفکر فضایی و موشکی صهیونیست‌ها


هماهنگی حماس، حزب‌الله لبنان و انصار الله یمن در جنگ ۱۲ روزه غزه




ماجرایی که دستگاه امنیتی اسرائیل در خصوص کشته شدن ایون به رسانه‌ها گفته اصلاً قابل‌قبول نیست. چگونه می‌توان باور کرد که دانشمند برجسته صنعت موشکی اسرائیل تحت حفاظت شدید در محل اقامتش براثر یک حمله اتفاقی کشته شده باشد؟!


لازم است بدانیم صنایع هوافضای اسرائیل که کاملاً دولتی است طراح و تولید کننده سامانه‌های نظامی و غیرنظامی هوایی و فضایی است. شمار کارمندان این شرکت در سال ۲۰۱۸ به ۱۵ هزار نفر می‌رسید. این شرکت کار طراحی، توسعه، تولید و تعمیر نگهداری انواع هواپیماهای جنگنده‌، پهپاد، هواپیماهای غیرنظامی، سیستم‌های اویونیک، موشکی و سامانه‌های فضا-پایه را انجام می‌دهد. تمرکز اصلی این صنایع بر مهندسی، هوانوردی و صنعت الکترونیک با فناوری برتر است. این شرکت همچنین سامانه هوایی نظامی برای نیروهای دریایی و زمینی تولید می‌کند و به نیروهای مسلح این رژیم و دیگر کشورها تحویل می‌دهد.


بسیاری از کارشناسان صنعت هوافضا و تحلیلگران امنیتی در منطقه، جایگاه فنی و مدیریتی ایون برای صنعت هوافضای اسرائیل را با جایگاهی که شهید محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی ایران که در آذرماه سال ۱۳۹۹ در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید مشابه می‌دانند. فخری زاده از برجسته‌ترین دانشمندان صنعت هسته‌ای و موشکی ایران بود که تحمل فقدانش هم از بابت روانی و هم از جنبه علمی برای کشور بسیار سنگین بود.



بسیاری از کارشناسان صنعت هوافضا و تحلیلگران امنیتی در منطقه، جایگاه فنی و مدیریتی ایون برای صنعت هوافضای اسرائیل را با جایگاهی که شهید محسن فخری زاده داشت، مقایسه می‌کنند



اینکه جروزالم پست در خبری کوتاه بنویسد ایون در بخش هوافضا عهده‌دار مناصب مهمی بود و ریاست صنایع هوافضای اسرائیل را به مدت ۹ سال در اختیار داشت و پس از ۲۰۰۴ هم به‌عنوان محقق در مرکز مطالعات استراتژیک در دانشگاه بار- ایلان مشغول بوده نشان می‌دهد که وی فردی بسیار باارزش برای رژیم صهیونیستی بود اما اینکه مرتبط کردن هلاکت وی به پرتاب تصادفی کوکتل مولوتف منطقی به نظر نمی‌آید.


صنایع هوافضای اسرائیل مهم‌ترین مرکز طراحی و ساخت جنگنده‌های


جروزالم پست سعی دارد با بازخوانی مرگ دو نفر دیگر در شهر لود که ساکنانش متشکل از مسلمان و یهودی است به این نتیجه برسد که مرگ ایون هم مانند یک فرد عادی براثر یک حمله تصادفی صورت گرفته بود.


در خلال سال‌ها فعالیتش در مشاغل نظامی، ایون مدیریت پروژه‌های مهم تحقیق و توسعه را بر عهده داشت و می‌توان به‌جرئت گفت که وی گنجینه‌ای باارزش برای نیروهای مسلح اسرائیل بود که باعث اضافه شدن تسلیحات پیشرفته به زرادخانه این رژیم شد. او همچنین از معدود افرادی بود که موفق به کسب جایزه امنیت از وزارت جنگ اسرائیل شده بود.


وقتی‌که به سال ۱۹۶۸ بازمی‌گردیم و می‌بینیم که صنایع هوافضای اسرائیل تحت تحریم فرانسوی‌ها به مهم‌ترین مرکز طراحی و ساخت جنگنده‌هایی تبدیل شد که بعدها در عملیات متعدد مورداستفاده قرار گرفتند و به ستون اصلی نیروی هوایی اسرائیل بدل شدند به این موضوع پی می‌بریم که ریاست بر چنین مجتمع عظیمی به هر فردی سپرده نمی‌شود. تا به حال آمار و ارقام زیادی در خصوص تنوع و کیفیت بالای تولیدات صنایع هوافضای اسرائیل ارائه شده است.


صنایع هوافضای اسرائیل در دوره ریاست ایون آن‌گونه برنامه‌ریزی شد که بتواند حتی بدون حضور وی نیز با شرکت‌های بین‌المللی به‌خوبی رقابت کند و به گفته منابع مطلع، ایون حتی پس از اتمام دوره ریاستش بازهم بر روند انجام پروژه‌های مهم در این صنایع نظارت داشته است به همین دلیل است که مرگ او را می‌توان مهم‌ترین ضربه بر پیکر صنعت هوافضای اسرائیل دانست.


انتهای پیام/۴۱۵۵/



انتهای پیام/

برچسب ها: مقاومت فلسطین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته