سروری: لزوم استفاده از متخصصان جامعهشناسی سیاسی برای تفسیر نظرسنجیهای انتخابات/ نیرهدی: موافق انتشار عمومی نظرسنجیها نیستم
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، برنامه تبادل با موضوع بررسی نظرسنجیهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور سید طه نیرهدی، متخصص نظرسنجی و حامد سروری، عضو پژوهشکده تحقیقات راهبردی در شبکه اینترنتی آرا برگزار شد.
نیرهدی: موافق انتشار عمومی نظرسنجیهای انتخاباتی نیستم
سید طه نیرهدی، متخصص نظرسنجی در این برنامه اظهار کرد: وقتی یک تیم با تجربه نظرسنجی انتخاباتی انجام میدهد، به آن اعتماد میکنیم و میدانیم که پیمایش او درست است. همچنین ما بدون کار علمی، فنی و دقیق نظرسنجی انجام نمیدهیم.
وی افزود: خواسته یا ناخواسته انتشار افکارسنجی و پیمایش نظرسنجی انتخاباتی، ابزاری برای ستادهای کاندیدهاست که عملیات روانی نسبت به رقیب داشته باشند.
این متخصص نظرسنجی بیان کرد: انتشار عمومی نظرسنجیهای انتخاباتی توسط ارگانهای مختلف را نمیپسندم و ممکن است موج رأی دادن مردم به سمت کاندیدای پیروز در نظرسنجیها برود. در واقع در پیمایشها و نظرسنجیها یک گروه اجتماعی داریم که این افراد از سال ۷۶، حدود ۸۵ درصد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردهاند و غالباً به کاندیدای پیروز رأی دادند.
نیرهدی گفت: انتشار عمومی نظرسنجی، ما را به دوقطبی بودن انتخابات کمک سوق میدهد و در واقع نظرسنجی به مردم میگوید یا به فرد الف رأی بدید یا به فرد ب که این مسئله آسیبزاست. همچنین دادههای یک نظرسنجی تفسیرپذیر است. مثلاً در یک هفته میتوان کاری کرد که رأی فرد الف ۴۰ درصد باشد و فرد ب کمتر و همچنین هفته دیگر میتوان کاری کرد که رأی فرد ب ۴۰ درصد شود!
وی ادامه داد: در نظرسنجیهای انتخاباتی، پیشبینی حقیقی اتفاق نمیافتد. همچنین معمولاً نظرسنجیهای دو روز مانده به برگزاری انتخابات میتواند درست از آب دربیاید نه اینکه ۱۰ روز قبل از انتخابات.
این متخصص نظرسنجی بیان کرد: ما در پیمایش، نظرسنجیهای مختلف را میانگین نمیگیریم و از لحاظ فنی و روش تحلیلی به مسائل دیگری توجه میشود. همچنین حرف ما به مردم این است که به فرد اصلح رأی بدهید و خیلی به نظرسنجیها توجه نکنید. البته نامزدها نیاز است که پس از حرفهای خود پیمایش و نظرسنجی شوند تا خود را بسنجند.
سروری: لزوم استفاده از متخصصان جامعهشناسی سیاسی برای تفسیر نظرسنجیهای انتخابات
همچنین حامد سروری، عضو پژوهشکده تحقیقات راهبردی در این برنامه گفت: بنده نظرسنجیهای انتخاباتی مختلف را در کنار یکدیگر بررسی و تحلیل میکنم. همچنین دادهها را باید در بافت تاریخی، سیاسی و اجتماعی خود دید.
وی افزود: معمولاً رئیسجمهور مستقر که میخواهد برای ۴ سال دیگر رئیسجمهور شود، ۴۰ درصد رأی دارد و این مسئله در نظرسنجیها تأثیرگذار است. صرف نظرسنجیها و دادههای آن نشان نمیدهد که دقیقا نتیجه انتخابات چیست.
عضو پژوهشکده تحقیقات راهبردی بیان کرد: متخصصان جامعهشناسی سیاسی تفاسیر مختلفی درباره نظرسنجیهای انتخاباتی دارند و باید از ظرفیت آنها برای پیشبینی نتیجه انتخابات بر اساس نظرسنجیها استفاده کرد. در واقع ما در تفسیر دادههای نظرسنجی باید پویاییها و شاخصهای فرآیندی را لحاظ کنیم.
همچنین روحالامین، یوسفی و قاسمینژاد از کارشناسان شبکههای اجتماعی و نظرسنجی، از طریق اسکایپ به ارائه توضیحاتی درباره نظرسنجیهای انتخاباتی پرداختند.
انتهای پیام/۴۱۶۳/
انتهای پیام/