دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زنگنه: نان عده‌ای در دوران پساتحریم آجر می‌شود/ فضایی که در آن رسانه‌ها حرف نمی‌زنند، فساد ایجاد می‌کند

وزیر نفت به صحبت‌‌های عده‌ایی مبنی بر اینکه پس از برجام هیچ اتفاقی نمی‌افتد اشاره و اظهار کرد: پس از اجرایی شدن برجام نان عده‌ای آجر می‌شود اما وضع زندگی ملت ایران به مرور بهتر خواهد شد.
کد خبر : 58630

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بیژن زنگنه در چهارمین جشنواره نفت و رسانه با بیان اینکه ما در مرحله‌ای هستیم که وارد دوران پساتحریم می‌شویم، افزود: تمام تحریم‌ها از شورای حکام تا تحریم‌های سازمان ملل در حال لغو شدن هستند.


وی به هزینه زیادی که ملت ایران بابت این تحریم‌ها پرداخت کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: ما توانسته‌ایم به این نقطه برسیم که تمام قطعنامه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران رفع شود و به دوران پس از تحریم وارد می‌شویم.


زنگنه عنوان کرد: در پسابرجام برای انتقال پول نیازی نیست که 30 درصد پول اضافه در جیب دلال‌ها ریخته شود؛ پولمان دست خودمان است و می‌دانیم کالای مورد نیازمان را از چه کسی می‌خریم و همچنین تمام حقوقی که از ما سلب شده بود، پس گرفته می‌شود.


وی به درآمد 22 میلیارد تومانی فرد مدعی (متهم نفتی) اشاره و تصریح کرد: این فرد چقدر کار کرده است که می‌گوید 22 میلیارد در آن سود کردم.


وزیر نفت ادامه داد: این فرد باید 150 میلیارد دلار کار کرده باشد تا چنین سودی به دست بیاورد و چه کار کرده است که می‌گویید 2 تا 3 میلیون یورو برایش پول خرد است.


وی اظهار کرد: این نوع کار زشت است و باید تمام رسانه‌ها و افکار عمومی علیه آن باشند.


زنگنه ضمن تاکید براینکه چنین کارهایی در هر نوع بد است، عنوان کرد: باید بیدار باشیم و از چنین کارهایی جلوگیری کنیم.


وی بیان کرد: رسانه زنده جلوی فساد را می‌گیرد اما فضایی که در آن رسانه‌ها حرف نمی‌زنند، فساد ایجاد می‌کند.


این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه اگر همه چیز جلوی نور افکن باشد کار خلافی انجام نمی‌شود، افزود: ما همیشه جلوی نورافکن بودیم و همه نگاه‌ها به سمت ما بوده است.


وی به اتفاق‌هایی که در گذشته در بی‌خبری افتاده است اشاره کرد و گفت: از جمله این موارد بحث ایران و اوپک است که هماهنگ کرده بودند در اوپک سهمیه کشورها برداشته شود و در این میان نه وزارت نفت و نه هیچ خبرگزاری از آن اطلاع نداشت.


زنگنه با بیان اینکه اکنون سرمایه‌گذاران زیادی قصد ورود به ایران را دارند، تاکید کرد: ما باید از مسیر حضور این سرمایه‌گذاران به ایران بهره‌مند شویم.


وی به دو رویکرد در زمینه بهره‌مندی از حضور سرمایه‌گذاران اشاره و عنوان کرد: یک رویکرد درون‌زاست یعنی هر چه می‌توانیم ارزش تولید داخلی خود را بالا ببریم.


وزیر نفت ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار است در پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود خودمان هزینه بیشتری برای ساخت کارخانه‌های پتروشیمی بدهیم و تکنولوژی را وارد کنیم که در این صورت کار درون‌زایی انجام داده‌ایم.


وی رویکرد دوم را برون‌زایی دانست و گفت: در صورت سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها در واقع برون‌گرایی هم انجام می‌دهیم زیرا محصولاتی تولید کرده‌ایم که می‌توانیم صادر کنیم.


این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: عده‌ای می‌گویند، شما 50 درصد درآمد تولید نفت هر میدانی را بابت بازپرداخت آن به سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت می‌کنید و این رفتار همان مشارکت در تولید است اما بالاخره باید پول این خارجی‌ها که کار انجام می‌دهند، پرداخت شود و این یا باید از طریق خود میدان یا از خزانه دولت باشد.


وی تاکید کرد: ما در کشور پتروشیمی، گاز، میدان نفتی مشترک و غیرمشترک داریم و باید از آنها استفاده کنیم و همچنین باید بازیافت را بالا ببریم و به منافع ملی توجه داشته باشیم.


زنگنه در بخش دیگری از سخنانش درباره کارشکنی‌‌های منطقه‌ای علیه ایران اظهار کرد: اینکه عده‌ای در منطقه علیه ما رفتار می‌کنند از عقده حقارت و ضعف بنیاد درونیشان است.


وی خاطر نشان کرد: ما اگر درست رفتار کنیم، ظرف 10 سال آینده قدرت برتر منطقه خواهیم شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته