دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1400 - 17:19
در جلسه هیئت دولت؛

آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس تصویب شد

هیئت دولت شرکت ملی گاز را مکلف کرد در سال ۱۴۰۰، زیرساخت‌­های فیزیکی و نرم افزاری لازم را جهت عرضه و انجام معامله تا سقف حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس ایجاد کند.
کد خبر : 585794
جلسه-هیات-دولت.jpg

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، در جلسه هیئت دولت به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، سازمان برنامه‌وبودجه کشور گزارشی در خصوص «آمایش سرزمین» به هیئت‌وزیران ارائه داد.


سازمان برنامه‌وبودجه کشور در گزارش خود با اشاره به اهمیت و ضرورت «آمایش سرزمین» به‌عنوان برنامه‌ریزی راهبردی سرزمینی برای بازآرایی فعالیت، جمعیت و زیرساخت‌ها بر شالوده فرصت‌ها و توان سرزمین، تاریخچه و سیر تطور و تکوین آمایش سرزمین در ایران از دهه ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ را مورد بررسی قرار داده است.


سند آمایش سرزمین با توجه به الزامات قانونی مندرج در اصل چهل و هشتم قانون اساسی، سیاست‌های کلی آمایش سرزمین (ابلاغی مقام معظم رهبری)، ماده (۳۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده (۲۶) قانون برنامه ششم توسعه کشور، در دو سطح ملی و استانی تهیه و تدوین شده است.


به‌موجب چشم‌انداز «سند آمایش سرزمین» در افق ۱۴۲۴، ایران سرزمینی خواهد بود که با تکیه بر جامعه بالنده، تمدن دیرین فرهنگ اسلامی – ایرانی فاخر، انسجام ملی، هم‌نوایی خرده‌فرهنگ‌ها، استعدادهای انسانی و سرزمینی خدادادی، جوشش‌های نوآوری فناورانه، نمودهای بارز تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت را به جهان عرضه می‌کند و به دستاوردها و اهداف زیر شده است:


نقش‌آفرینی و رقابت‌پذیری در شبکه جریان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اقتصاد متنوع، درون‌زا، برون‌گرا و ارزش‌آفرین مبتنی بر سرمایه انسانی، فناوری نوآورانه و تخصص‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای، حفاظت، احیاء و بهره‌برداری خردمندانه از منابع طبیعی و محیط‌زیست، سازمان فضایی شبکه‌ای، متعادل، منسجم، هم پیوند، تاب آور، انعطاف‌پذیر و غیرمتمرکز سازگار با تغییر اقلیم، عدالت، رفاه و مشارکت اجتماعی، حفظ و تعمیق انسجام ملی، یکپارچگی سرزمین و هویت ایرانی – اسلامی و نیز امنیت بالنده سرزمین در همه وجوه قدرت بازدارنده.


در گزارش سازمان برنامه‌وبودجه کشور همچنین از اقدامات زیر به‌عنوان الزامات تحقق و پیاده‌سازی «سند آمایش سرزمین» یاد شده است:


تهیه پیش‌نویس مصوبه آب قابل‌برنامه‌ریزی، تدوین لایحه اصلاح قانون تقسیمات سیاسی کشور، تدوین تمهیدات، دستورالعمل‌ها و یا بخشنامه‌ها، منطقه بندی آمایشی کشور و تدوین اسناد آمایش منطقه‌ای، سامانه پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور، بازنگری دوره‌ای سند، تعیین محدوده شهر منطقه‌ها، تبیین الگوی توزیع فضایی و محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تعیین اولویت‌های صنعتی ملی و استانی، تعیین اراضی مستعد (مرغوب) کشاورزی، تهیه نقش‌های کاربری اراضی در سطح ملی و تدوین الگوی کشت ملی و منطقه‌ای با در نظر گرفتن آب قابل‌برنامه‌ریزی مصوب.


تصویب آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی


هیئت‌وزیران در اجرای تکلیف مقرر در بند «ک» تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر فراهم کردن زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم جهت عرضه و انجام معامله گاز طبیعی در بورس انرژی در سال ۱۴۰۰، آیین‌نامه اجرایی مربوط به آن را تصویب کرد.


به‌موجب آیین‌نامه فوق، شرکت ملی گاز ایران مکلف است در سال ۱۴۰۰، با در نظر داشتن تراز تولید و مصرف گاز طبیعی، زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم را جهت عرضه و انجام معامله تا سقف حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس ایجاد نماید.


همچنین به‌منظور تجاری‌سازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه انرژی، سایر عرضه‌کنندگان که صلاحیت آن‌ها به تأیید شرکت گاز و بورس می‌رسد، در سال ۱۴۰۰ می‌توانند گاز طبیعی را از یکی از منابع گازهای بازیافتی از مشعل واحدهای عملیاتی، گاز صرفه‌جویی شده در قالب گواهی‌های صرفه‌جویی در بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، تأمین و در بورس انرژی عرضه نمایند.


روش انجام معامله، مراحل و اقدامات لازم پیش از عرضه، حین عرضه و پس از عرضه، حدود وظایف و مسئولیت‌های کارگزاران، شرایط انجام معامله، امور مربوط به تسویه پایاپای و تحویل کالا، تسویه و تحویل با تأخیر و شکایت در خصوص کمیت و کیفیت کالاهای معامله‌شده و سایر موارد مربوط به معاملات گاز طبیعی، مطابق با مقررات بازار سرمایه خواهد بود.


شرکت‌های ملی گاز ایران و بورس انرژی ایران همچنین موظفند در اجرای این آیین‌نامه، هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد در خصوص معاملات گاز طبیعی را به وزارت نفت، سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه نمایند.


تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان‌های جایگزین خاتم‌الانبیاء، بهاران و بوعلی زاهدان


هیئت‌وزیران با پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبنی بر تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان‌های جایگزین بیمارستان‌های فرسوده خاتم‌الانبیاء، بهاران و بوعلی زاهدان موافقت کرد.


به‌موجب این تصمیم، دستگاه اجرایی طرح یادشده از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان، به سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی تغییر یافت.


تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی


هیئت‌وزیران به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با هدف ایجاد و حمایت از شرکت‌های تعاونی تولید روستایی، آیین‌نامه اجرایی قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی را به تصویب رساند.


ایجاد انگیزه برای جذب و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و کاهش احتمال زیان تولید، ساماندهی فرآیند تولید و افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و بهبود کیفیت مواد و فرآورده‌های غذایی، تخصیص هدفمند منابع به بخش کشاورزی روستایی در جهت تحقق خودکفایی، حمایت از ساخت زیربناها و رویکرد حمایتی و تشویقی در حوزه آب‌های کشاورزی، از مهم‌ترین دلایل تصویب این آیین‌نامه بشمار می‌روند.


بر اساس این آیین‌نامه، وزارت جهاد کشاورزی مجاز است با رعایت حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی، در مناطقی که بر اساس موافقت صاحبان حداقل دوسوم اراضی کشاورزی متعلق به اعضای شرکت تعاونی تولید روستایی و سایر کشاورزان و نتایج مطالعات امکان‌سنجی، مناسب تشخیص داده می‌شود، برنامه تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی را اجرایی نماید.


این برنامه مشتمل بر مجموعه‌ای از اقدامات فنی و اجرایی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور بهره‌برداری جمعی و گروهی از منابع، عوامل تولید و اعمال مدیریت یکپارچه آب و کشاورزی در قالب سازوکارهای مشارکتی و با هدف تسهیم منافع به نسبت منابع، کار، سرمایه و یکپارچه شدن قطعات اراضی در حوزه عمل شرکت تعاونی تولید روستایی به اجرا درمی‌آید.


همچنین وزارتخانه مذکور موظف است به‌منظور بهره‌برداری مناسب از منابع آب‌وخاک و افزایش بهره‌وری، برنامه تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی را در قالب حمایت از تشکیل، توسعه و پایداری شرکت‌های تعاونی تولید روستایی و استقرار و توانمندسازی این شرکت‌ها به اجرا درآورد.


علاوه‌براین، شرکت تعاونی تولید روستایی می‌تواند رأساً بر حسب ضرورت و با موافقت کشاورزان، عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی را در تمام یا قسمتی از اراضی آنان انجام دهد و یا اجرای تمام یا قسمتی از برنامه را با موافقت اعضای ذینفع، تحت نظارت خود به گروهی از اعضا و یا اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کند. همچنین شرکت می‌تواند در صورت لزوم اراضی اشخاصی را که عضو شرکت نیستند، اما اراضی آنان در حوزه عمل شرکت قرار دارد، برای اجرای فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی خریداری و یا اجاره نماید.


وزارت نیرو نیز موظف است به‌منظور ارتقای کارایی و بهره‌وری آب کشاورزی، اعمال مدیریت صحیح در جهت استقرار نظام بهره‌برداری مناسب و تحقق مدیریت مشارکتی آب کشاورزی در حوزه عمل شرکت‌های تعاونی تولید روستایی، اقدامات ذیل را انجام دهد:


الف) تحویل حجمی آب در شبکه‌های آبیاری، زهکشی و منابع آب زیرزمینی در چارچوب الگوی کشت منطقه تا سقف پروانه بهره‌برداری.


ب) واگذاری وظایف مدیریت توزیع، بهره‌برداری، نگهداری و حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی، تأسیسات و شبکه‌های آبیاری، زهکشی و جمع‌آوری هزینه‌ها و نیز سایر وظایف تصدی‌گری به شرکت‌های تعاونی تولید روستایی مشروط به وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های لازم مورد تأیید وزارت نیرو در این شرکت‌ها در چارچوب مقررات موجود.


پ) رفع نواقص و بهسازی شبکه‌های آبیاری و نصب سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری به‌منظور تحویل حجمی آب در منابع آب سطحی.


ت) کنترل و نظارت بر فرآیند تجهیز چاه‌های کشاورزی به ابزار اندازه‌گیری


ث) تعیین نحوه استفاده و برداشت منابع آب با توجه به ضوابط موجود.


همچنین شرکت‌های تعاونی تولید روستایی موظف به رعایت الگوی کشت و مصرف بهینه آب براساس مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی و سیاست‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی برای آن منطقه تا سقف پروانه بهره‌برداری آب صادره توسط وزارت نیرو می‌باشند.


شرکت‌های تعاونی تولید روستایی می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط، نسبت به تأسیس اتحادیه‌های تعاونی تولید روستایی مبادرت نمایند.


تصویب آیین‌نامه اجرایی نشان (برند) ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران


هیئت‌وزیران در راستای تکلیف مقرر در قانون تشکیل وزارت (سازمان سابق) میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انجام برنامه‌های تبلیغی در حوزه گردشگری از سوی این وزارتخانه و نیز نقش قابل‌توجه نشان ملی گردشگری در ارتقای هویت صنعت گردشگری کشور، آیین‌نامه اجرایی نشان (برند) ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران را از تصویب گذراند.


مطابق این آیین‌نامه، نشان (برند) ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران براساس هویت ایرانی - اسلامی توسط وزارت میراث فرهنگی، طراحی و پس از تأیید شورای راهبری و نظارت بر سند راهبردی توسعه گردشگری ابلاغ می‌شود.


همچنین برنامه عملیاتی و اجرایی و سازوکار همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در خصوص نشان (برند) ملی گردشگری، توسط وزارت میراث فرهنگی، تهیه و تدوین و پس از بررسی و تأیید در کارگروه‌های تخصصی نشان (برند) ملی گردشگری که ذیل شورای راهبری و نظارت بر سند راهبردی توسعه گردشگری تشکیل می‌گردد، از سوی این شورا ابلاغ می‌شود.


علاوه‌براین، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند، به‌منظور ترویج و نهادینه‌سازی نشان (برند) ملی گردشگری، اعتبارات موردنیاز برای اجرای فعالیت‌ها و اقدامات حمایتی را در چارچوب اعتبارات سالانه خود پیش‌بینی و به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارائه نمایند.


انتهای پیام/۴۱۲۹/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب