دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1394 - 14:53
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

مراکز جدید عرضه قلیان مجوز دریافت نمی‌کنند/ رشد مصرف قلیان در دختران

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: این مسئله جای تأمل است که چرا در منطقه در مورد میزان مالیات بر سیگار، ایران دومین کشور در انتهای جدول قرار دارد و در واقع بعد از افغانستان کمترین مالیات را ایران از دخانیات دریافت می‌کند.
کد خبر : 58528

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ خسرو صادق نیت در نشست خبری امروز گفت: مسیر دریافت مالیات از سیگار طی سال‌های گذشته رو به کاهش بوده و باید اقدامات جدی در این زمینه صورت می‌گرفت بر همین اساس پیشنهاداتی به هیأت دولت ارائه کردیم که این مسئله در برنامه بودجه‌ای سال آتی قرار گیرد.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: البته در این زمینه نگرانی ما از قاچاق سیگار بود که پیوستن ایران به پروتکل جهانی پیشگیری قاچاق که با همکاری مجلس انجام شد از این دغدغه اندکی کاست.


صادق نیت گفت: امیدواریم با بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده پیشنهاد ما برای افزایش مالیات بر دخانیات مورد استقبال قرار گیرد. این مسئله جای تأمل داشته چرا که در منطقه در مورد میزان مالیات بر سیگار ایران دومین کشور در انتهای جدول قرار داشته و در واقع بعد از افغانستان کمترین مالیات را ایران از دخانیات است. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده که این مالیات افزایش یابد و پیشنهاد ما افزایش مالیات 70 درصدی بر قیمت خرده‌فروشی بوده که در واقع مالیاتی حدود 25 درصد در ابتدای این طرح اخذ شود.


وی تأکید کرد: کسی در حال حاضر نمی‌تواند در کشور مجوز عرضه قلیان بگیرد و در واقع هیچ مجوز جدیدی جهت را‌ه‌اندازی این مراکز عرضه قلیان ارائه نمی‌شود و در صورتی که خلاف این موضوع انجام گیرد مراجع قانونی با جدیت با آنها برخورد می‌کند.


صادق نیت بیان داشت: در برخی از مراکز غیرقانونی عرضه قلیان مواد روانگردان نیز همراه تنباکو به بازار ارائه می‌شود که مردم باید در این زمینه هوشیار باشند همچنین برخی تنباکوهای معطر به مواد شیمیایی همچون ترکیبات بنزن و آروماتیک آغشته بوده که سبب بیماری‌های مختلف همچون سرطان خون می‌شود.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: 90 درصد افرادی که سیگاری و قلیانی هستند در سنین زیر 18 با این دود از طریق خانواده‌هایشان مواجه بودند.


وی همچنین نسبت به رشد مصرف قلیان در دختران هشدار داد و گفت: حتی این میزان رشد در میان دختران بیش از آمار پسران بوده است و باید اقدامات و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام گیرد البته نسبت مصرف سیگار در میان زنان و مردان هنوز تفاوت داشته و به طور کلی نگرانی ما در رابطه با مادران آینده است که بسیار در معرض دود قرار دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته