آلودگی هوا مثل توپ فوتبالی زیر پای متولیان امر/ پلیس: معاینه فنی به بنگاه اقتصادی تبدیل شده/ مرکز معاینه فنی: تعداد موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی نشانگر عدم نظارت پلیس است
الهه خانی، گروه اجتماعی- طی سالهای اخیر بحث آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران از جمله تهران به بحث داغی برای رسانهها و البته مسئولان تبدیل شده است اما این بحثها هرگز به جایی نرسیده و تنها این مردم پایتخت و برخی دیگر از کلانشهرها هستند که در فصل زمستان نفسشان به شمارش میافتد. البته در این میان هر یک از مسئولان ذیربط تلاش میکنند تا توپ را به زمین دیگری بیاندازند و از زیر بار آلودگی هوا شانه خالی کنند.
روز گذشته طبق منوال روزهای اخیر، کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و نتیجه این بود که مدارس و ادارات شهر تهران نیازی به تعطیلی ندارند. این نظری بود که از سوی استانداری مطرح شد و آموزش و پرورش هم یک پای ثابت این تصمیم بود. این تصمیم در حالی گرفته شد که روز گذشته هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران پس از تشکیل جلسه کمیته اضطرار در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «همیشه دموکراسی و رایگیری خوب نیست. امروز هر چه تلاش کردم، داد زدم تعطیلی مدارس و کاهش ساعت اداری برای روز دوشنبه، در کمیته اضطرار رای نیاورد. عذرخواهی میکنم.»
شب گذشته اما گفتوگوی ویژه خبری با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در خصوص وضعیت آلودگی هوای شهر تهران برگزار شد و سردار تیمور حسینی مهمان تلفنی این برنامه بود. سردار حسینی در این برنامه آمار برخورد قانونی ۵۳۰ هزار موردی را در ۹ ماه اخیر با خودروهای دودزا و آلاینده و فاقد معاینه فنی اعلام کرد و توضیح داد: «واقعیتهای میدانی را نمیشود با حرفهای به اصطلاح علمی، گم کرد.»
او در ادامه اضافه کرد: «برگه ای که شما به صاحبان خودرو به عنوان معاینه فنی میدهید، کاغذ پاره است.»
رئیس پلیس راهور پایتخت که کمی عصبی به نظر میرسید ادامه داد: «بیشتر معاینه فنیها از شهرهای اقماری و اطراف گرفته شده بود. اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه کسانی که برای فرافکنی و برداشتن مشکل از روی دوش خودشان می آیند، باعث این مشکل شده،کدام عقل سلیم و منطق می گوید این آلودگی با این حد و شرایط وحشتناک را فقط ۳۰۰ هزار خودرو ایجاد میکند؟ یک خودرو با یک تکه کاغذ پاره به عنوان معاینه فنی مشکلش حل نمی شود. بیش از نیمی از خودروهایی که کاغذ معاینه فنی دارند، دودزا هستند. اینکه تصور کنیم با دادن یک تکه کاغذ پاره به نام معاینه فنی می شود مشکل را حل کرد، قطعا اشتباه است. باید علت ها را جویا شد. وضعیت ناوگان خودرویی امروز مناسبتتر است یا ۱۰ سال پیش؟»
مدیر روابط عمومی مرکز معاینه فنی خودرو: هیچ خودرویی بدون حضور در مراکز معاینه فنی برگه دریافت نمیکند
گفتوگوهای مطرح شده از سوی سردار حسینی در این برنامه باعث شد تا به سراغ مسئولان ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران برویم. در این زمینه محمدرضا گویا مدیر روابط عمومی این ستاد با بیان اینکه در شهر تهران اولین مرکز معاینه فنی در سال 79 و تحت عنوان مرکز بیهقی راهاندازی شد به خبرنگار آنا میگوید: «در مرحله اول افتتاح این مراکز، فاز توسعه کمی مدنظر ما بود و در طول زمان به سمت توسعه کیفی رفتیم و در همین راستا در سال 87 سامانه مدیریت یکپارچه در مراکز تحت نظارت شهرداری تهران ایجاد شد.»
او با اشاره به اینکه این یک سرمایه گذاری بسیار سنگین بود که برنامهاش توسط سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران تهیه و تدوین شد و به صورت مکانیزه و نرم افزاری تمام خطوط مجاز مشخص شدند، ادامه میدهد: «حدود 4 سال پیش تمام مراکز ما تحت نظارت دوربینهای ثبت پلاک قرار گرفتند و این شائبه که خودرو بدون حضور بتواند برگه معاینه فنی دریافت کند در واقع صد در صد رد میشود و در واقع تا زمانی که دوربینها، پلاک خودرو را نخواند هیچ برگه معاینه فنی صادر نمیشود. ما تا آنجایی که توانستهایم این دست تخلفات را به صفر رسانده ایم. البته در هر سیستمی ممکن است تخلفی صورت گیرد و هیچ کس نمیتواند مدعی شود که در سیستمش تخلفی صورت نمیگیرد.»
گویا ادامه میدهد: «شب گذشته در رسانه ملی مطرح شد که 50 درصد از خودروها برگه معاینه فنی خود را به صورت رانت دریافت کردهاند که این موضوع صحیح نیست. میزان تخلفات در خصوص دریافت برگه معاینه فنی در کلانشهرهای دیگر هم بسیار پایین است. برای اینکه مشکل معاینه فنی در شهرهای کوچکتر برطرف شود مصوبهای را در سال 82 در هیات وزیران به تصویب رساندیم که در آن مصوبه یکسری نقاط مبهم در خصوص نظارت و بحث کیفی سازی نظارت وجود داشت.»
مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی تهران اضافه میکند: «در 93/10/14 در این آیین نامه، اصلاحاتی صورت گرفت تا این مشکلات مرتفع شود. در واقع وزارت کشور مکلف شد تا در تاریخی اصلاحات صورت گرفته در این مصوبه را به تمامی مراکز معاینه فنی در سراسر کشور ابلاغ کند تا دیتاهای معاینه فنی به صورت مشخص در یک نقطه تجمیع شود تا بتوانیم حدود مجاز را مدیریت کنیم. البته هنوز تمام مراکز تحت این نرم افزار فعالیت نمیکنند و اجرا کردن این نرم افزار در مراکز معاینه فنی در سطح کشور در حال اجرا شدن است. در آیین نامه اجرایی که از سال 82 و سنوات قبلی در حال اجرای آن هستیم جایگاه های نظارتی کاملا مشخص است و اگر اتفاقی در سطح کشور بیفتد این وظیفه دستگاههای نظارتی است که بر روی آن نظارت کنند و پاسخگو باشند.»
گویا با تاکید بر این موضوع که وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و به طور مخصوص اهرم نظارتی که در واقع پلیس راهور است باید در این خصوص پاسخگو باشند و پلیس باید یک نظارت عالی بر روی این مساله داشته باشد، عنوان میکند: «در خصوص معاینه فنی ایران از کشورهای دیگر الگوبرداری کرده است. در واقع آنها در این بحث یک قدمت 70 ساله دارند و ما حدود 15 سال است که مراکز معاینه فنی را در ایران افتتاح کردهایم. وقتی که هر وسیله نقلیهای از کارخانه تولید و خارج میشود و تا زمانی که فرسوده میشود که این فرسودگی در کشورهای مختلف زمان متفاوتی دارد باید یک اهرم حاکمیتی بر وضعیت خودروها از لحاظ سلامت نظارت داشته باشد. خودرو در طول مدت زمانی که مورد استفاده قرار میگیرد باید از لحاظ آلایندگی و همچنین ایمنی استاندارد لازم را حفظ کند و یک اهرم حاکمیتی به صورت دولتی باید بر این موضوع نظارت داشته باشد.»
در کشور ما تنها نهاد ناظر بر خودروها پلیس راهور است
او ادامه میدهد: «قسمت اجرایی این نظارت در دست معاینه فنی است که ما در حال حاضر آن را اجرا میکنیم، اما طبق قانون یک اهرم سلبی و نظارتی وجود دارد که تمامی خودروها را کنترل کند تا دارای معاینه فنی باشند که این اهرم سلبی در کشور ما، پلیس است. اما در دیگر کشورهای دنیا اهرمهای دیگری برای کنترل خودروها از لحاظ آلایندگی و استاندارد وجود دارد؛ به عنوان مثال در کشورهای خارجی اگر شخصی قرار باشد مالیات خودروی خود را پرداخت کند باید حتما معاینه فنی داشته باشد. نقل و انتقال، خرید و فروش، تغییر پلاک و از جمله این موارد همگی عواملی هستند که اگر معاینه فنی وجود نداشته باشد در کشورهای خارجی اتفاق نمیافتد.»
تعداد موتورسیکلتهایی که معاینه فنی دارند، نشاندهنده عدم نظارت پلیس است
گویا در خصوص آلودگی هوا ناشی از موتورسیکلتها و اینکه هر موتور سیکلت دو تا شش برابر خودرو آلودگی ایجاد میکند، توضیح میدهد: «استاندارد موتور سیکلتها در واقع همان استاندارد خودروهای یورو 2 است که امروزه در کشورهای دنیا دیگر تولید نمیشود. اینکه از بین بیش از سه میلیون و 500 هزار موتور سیکلت تنها 128 موتور سیکلت برگه معاینه فنی داشته اند نشان میدهد که پلیس هیچ نظارتی بر این موتور سیکلتها و وضعیت آلایندگی آنها نداشته است.»
مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر با بیان اینکه آنگونه که در کف خیابان دیده میشود تا به امروز مشاهده نشده پلیس، خودرو و یا موتور سیکلتی را به دلیل نداشتن معاینه فنی متوقف کند، میگوید: «پلیس راهور میگوید طی 9 ماه 525 هزار خودرویی که فاقد معاینه فنی بوده است را جریمه کرده است. بر اساس آماری که پلیس راهور اعلام کرده است این پلیس روزی 50 خودرو را به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه میکند که اگر بخواهیم این تعداد را ضربدر تعداد روزهای مد نظر کنیم حدود 164 هزار خودرو میشود.»
مسئولان بر روی برگه معاینه فنی حساس شدهاند
گویا با بیان اینکه تمام موتور سیکلتها در دنیا یورو3 هستند اما در ایران موتور سیکلتهایی که تولید میشود حتی کاتالیزگر هم ندارند، اضافه میکند: «برای کاهش آلودگی هوا باید مجموعهای از اقدامات صورت گیرد، معاینه فنی هم در این زمینه سهم خود را دارد اما اینگونه نیست که اگر همه خودروها برگه معاینه فنی داشته باشند، مشکل آلودگی هوا برطرف شود و البته امروز همه بر روی معاینه فنی حساس شدهاند شاید در حال حاضر تنها راهکاری که به ذهن مسئولان میرسد همین برگه معاینه فنی باشد. بر طرف کردن مشکل آلودگی هوا اما یک سرمایه گذاری بلند مدت میخواهد اما نمیتوان با 80 خط معاینه فنی مشکل آلودگی هوای کلان شهر تهران را برطرف کرد.»
سردار حسینی: معاینه فنی به یک بنگاه اقتصادی برای درآمدزایی تبدیل شده است
سردار حسینی با تاکید بر صحبتهایش که شب گذشته در رسانه ملی مطرح شد، به خبرنگار آنا میگوید: «در واقع مراکز معاینه فنی هیچ کارکردی مثبتی ندارند و معاینه فنی به یک بنگاه اقتصادی برای درآمدزایی یک طبقه و گروه تبدیل شده است.»
او با تاکید بر این موضوع که افراد بدون حضور در مراکز معاینه فنی اقدام به دریافت برگه معاینه فنی میکنند، در خصوص میزان آلایندگی موتور سیکلتها و اینکه پلیس راهور در این زمینه هیچ برخوردی انجام نمیدهد، میگوید: «موتور سیکلتی که از بیخ و بن غیر استاندارد است و اصلا از نظر پلیس استاندارد لازم را ندارد، اگر سوال کنید که پس چرا شماره میشود باید گفت ملاک ما در واقع گواهی استاندارد است پس اصلا دیگر بحث معاینه فنی موتور سیکلتها مطرح نمیشود. موتور سیکلتها از کارخانه که خارج میشوند، در واقع غیر استاندارد هستند و فریاد ما هم به جایی نمیرسد.»
رئیس پلیس راهور پایتخت در خصوص مرگ یکی از ماموران پلیس راهور که گفته میشد بر اثر آلودگی هوا بوده است، توضیح میدهد: «این مامور بر اثر آلودگی هوا فوت نکرده است و دلیل مرگ او شبه آنفولانزا مطرح شده است.»
دنیامالی: موتور سیکلتهای برقی برای مردم صرفه اقتصادی ندارد
در ادامه احمد دنیا مالی با بیان اینکه در سطح شهر تهران بیش از دو میلیون و 700 موتور سیکلت که دارای پلاک تهران هستند تردد میکنند، به خبرنگار آنا میگوید: «علاوه بر موتورسیکلتهایی که با پلاک تهران در حال تردد در شهر هستند میتوان به بخش دیگری از موتور سیکلت ها اشاره کرد که با پلاک شهرستان در شهر تهران تردد میکنند. مشکل اصلی این است که آمار درستی برای پیمایش موتور سیکلتها و تعداد آنها در سطح شهر تهران وجود ندارد.»
او ادامه میدهد: «از سال 82 عوارضی برای موتور سیکلتها از شورای شهر تهران به تصویب رسید که این عوارض از همان سال ثابت باقی مانده است. اخیرا اصلاح این عوارض در دستور کار شورای شهر قرار گرفته و در این خصوص شهرداری لایحهای را ارائه کرده است. در این لایحه یکی از مبحثهای مورد نظر معاینه فنی موتور سیکلتها است. ما عوارضی را که از موتور سیکلتها دریافت میکنیم در واقع برای خارج کردن موتور سیکلتهای کاربراتوری و توسعه موتور سیکلتهای برقی مورد استفاده قرار میدهیم.»
دنیامالی در خصوص ورود خودروها و موتور سیکلتهای هیبریدی به داخل کشور توضیح میدهد: «درست است که این خودروها و موتور سیکلتها در واقع خودروهای پاک نامیده میشوند اما باید برای مردم به صرفه باشد. دولت و بانکها باید یکسری تسهیلاتی را قائل شوند تا مردم بتوانند به وسیله این تسهیلات به خرید خودرو و موتور سیکلتهای برقی اقدام کنند. اگر خرید این خودروها و موتورسیکلتها برای مردم به صرفه نباشد، خرید آن را برای خود مناسب نمیبینند زیرا فرد نمیتواند موتورسیکلتی که 8 تا 9 میلیون تومان قیمت دارد را خریداری کند.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه میدهد: «تا امروز به غیر از تعدادی از شرکتهای بادپا موتور سیکلت برقی قابل توجهی وارد کشور نشده و وقتی به شرکتها گفته میشود از این موتورسیکلتها استفاده کنند به ما میگویند هنوز هیچ تسهیلاتی در این زمینه به ما ارائه نشده است. در لایحه عوارض موتور سیکلتها در نظر داریم تا برای موتور سیکلتهای پاک و برقی پرداخت هیچ عوارضی مطرح نشود.
او در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح شهر تهران و تاثیر آن بر روی آلودگی هوا توضیح میدهد: «سالهای متوالی است که در بحث توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری هیچ کمکی نمیشود و این طبیعی است که یکسری از اتوبوسها که وسیله حمل و نقل عمومی محسوب میشوند طی این سالها فرسوده شود و از طرف دیگر تقاضا برای حمل و نقل عمومی زیاد است. با وجود اینکه محدودیتهای دولت را در بحث منابع میدانیم، اما اعتقاد داریم پایتخت در خصوص حمل و نقل عمومی نیاز به توجه جدی دارد. برای اینکه ترافیک در شهر تهران و همچنین آلودگی هوا کاهش پیدا کند باید به بحث حمل و نقل عمومی و به خصوص توسعه ناوگان اتوبوسرانی چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی توجه شود.»
معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران: هوای تهران همچنان آلوده است
محمد رستگاری درباره آخرین وضعیت هوای استان تهران به خبرنگار آنا میگوید: «هوای استان تهران همچنان برای گروههای حساس، بیماران قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان ناسالم است. دستگاه های تعیین غلظت آلاینده ها بیشترین میزان آلودگی را در منطقه شهرری نشان میدهند و عدد شاخصها در این محدوده 175 است، البته بخاطر همین آلودگی بود که دبستانهای این منطقه تعطیل شده است.»
معاون نظارت و پایش سازمان محیط زیست تصریح میکند: «با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و ورود موج بارش ها، از عصر فردا و روز چهارشنبه شاهد کاهش آلایندهها خواهیم بود.»
رستگاری در خصوص جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا که در روزهای گذشته تشکیل شده بود، توضیح میدهد: «این جلسه که به سبب مواقع اضطرار تشکیل میشود و برای روزهای آلوده تصمیم میگیرد به علت تعطیلی فردا سه شنبه و کاهش آلاینده ها در روزهای آتی، تشکیل نمی شود.»
تشکیل کارگروه «دعا»برای رفع آلودگی هوای تهران!
در حالی که هیچ یک از مسئولان رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا را وظیفه مستقیم خود نمیدانند پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران اخیرا گفته است: «موج انفعال در مجریان و مسئولان ذیربط با آلودگی هوا به خوبی قابل مشاهده است و مسئولان به این نتیجه رسیدهاند که کارگروههای «دعا» تشکیل دهند و با مدیریت باد و باران مسئله آلودگی هوا را حل کنند!
انتهای پیام/