دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1400 - 00:10
افاضلی در گفت‌وگو با آنا:

اسکوچیچ سر تیمش کلاه نگذاشته است/ جبران میراث تلخ ویلموتس آسان نیست

سرمربی پیشین تیم امید گفت: دراگان اسکوچیچ خیلی بهتر از مارک ویلموتس نتیجه می‌گیرد و سر تیمش کلاه نگذاشته است.
کد خبر : 585170
تمرین تیم ملی فوتبال



به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی راهی بحرین شده که به دنبال آن است تا با کسب چهار پیروزی در دور برگشت مرحله مقدماتی گزینشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ چین بتواند راهی دور نهایی مسابقات شود.


هومن افاضلی درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در دیدارهای انتخابی جام جهانی به خبرنگار ورزش آنا اظهار کرد: نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که شرایط برای تیم ملی به شدت سخت است، به خصوص پس از انصراف کره شمالی، چاره‌ای جز کسب چهار پیروزی برای حضور در مرحله انتخابی جام جهانی وجود ندارد. دیدارهای بسیار دشواری با عراق و بحرین داریم و البته که دیدارهای نسبتاً آسان مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج می‌تواند فریبنده باشد.


وی ادامه داد: در دیدارهایی که روی کاغذ احتمال پیروزی تیم بسیار زیاد است و حریف دست‌کم گرفته می‌شود، اگر تیم مقابل با ۱۰۰ درصد توانایی بازی کند و تیم شما به ۹۰ درصد آمادگی وارد مسابقه شود، احتمال دارد برنده زمین را ترک نکند. بنابراین تیم ملی فوتبال ایران در تمامی دیدارهای خود در بحرین باید با تمرکز کافی بازی کند و فراموش نکنیم که یکایک رقبا یک بازی کمتر انجام می‌دهند و انجام بازی هر چهار روز یک بار خیلی سخت است.


کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: متأسفانه مارک ویلموتس میراث و سابقه تلخی برای تیم ملی فوتبال ایران ایجاد کرد که حالا چاره‌ای جز پیروزی در تمامی دیدارهای پیش رو برای‌مان باقی نمانده است. تیم ملی باید با حداکثر تمرکز و دقت بازی کند تا مقابل رقبا پیروزی را به دست آورد. البته که تیم ملی کشورمان در خطوط میانی و هجومی در مجموع بهتر از دیگر تیم‌های آسیایی است و حتی در ژاپن و کره جنوبی چنین کیفیتی از بازیکنان را نمی‌بینیم.


وی ادامه داد: تیم ملی فوتبال ایران لژیونرهایی دارد که در انگلیس، پرتغال، روسیه، بلژیک و دانمارک در ترکیب ثابت تیم‌های خود بازی می‌کنند و عصای دست سرمربی تیمشان هستند. مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، کاوه رضایی و علی قلی‌زاده می‌توانند با خلاقیت‌های خوبی که دارند به داد تیم ملی کشورمان برسند.


افاضلی درباره اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان در چهار بازی اخیر خود مقابل عراق برنده نشده و هرگز بحرین را در خانه‌اش شکست نداده است، تصریح کرد: من به واسطه کار مربیگری‌ام در ترکیب تیم‌های ملی فوتبال ایران حضور داشتم و در این مدت سه بار با عراق و پنج بار با بحرین بازی کردیم. بنابراین شناخت خوبی از تیم‌های ملی این دو کشور دارم. تیم‌های ملی بزرگسالان بحرین و عراق در بازی‌های دیگر به شکلی بازی می‌کنند که این تصور ایجاد می‌شود که حریفان قدرتمندی نیستند ولی آنها در مصاف با ایران، انرژی و انگیزه فوق‌العاده‌ای برای کسب پیروزی دارند.


وی افزود: بحرین برای آنکه بتواند مقابل ایران برنده شود، دیدار تیم ملی کشورش با ما را ساعت ۱۹ به وقت محلی گذاشته و سه دیدار دیگر کشورمان ساعت ۱۷ به وقت بحرین است. بازی در چنین ساعتی طاقت‌فرساست به خاطر اینکه گرمای هوا زیاد است و ریکاوری بعد از مسابقه آسان نیست. این موضوع نشان می‌دهد که میزبان بازی‌ها به دنبال آن است تا صعودش به مرحله بعدی را قطعی کند و باید شاهد نمایش بسیار فوق‌العاده‌ای از سوی ملی‌پوشان فوتبال کشورمان باشید.


کارشناس فوتبال درباره اینکه تیم ملی هنگ‌کنگ برنامه مشخصی برای کسب نتیجه مقابل ایران دارد، یادآور شد: در فوتبال امروز تمامی تیم‌ها برنامه و پلن مشخصی دارند. پیدا کردن حجم بالایی از اطلاعات در مورد تیم رقیب کار آسانی شده و بنابراین هنگ‌کنگ هم شناخت کافی را از تیم ملی کشورمان دارد. کافی است سرمربی فنلاندی این تیم شناخت خوبی از بازیکنانش داشته باشد. قابل پیش‌بینی است که هنگ‌کنگ با دفاع متراکم و استفاده از ضد حملات به دنبال گلزنی هم خواهد بود. کافی است این تیم بتواند به درستی برنامه‌هایش را اجرایی کنند که در چنین حالتی، شرایط برای بازیکنان اسکوچیچ بسیار سخت خواهد بود.


وی درباره اینکه تیم ملی فوتبال ایران مقابل بحرین و عراق دروازه‌اش باز شده و امکان تکرار چنین اتفاقی وجود دارد، تأکید کرد: در دیدارهای دور رفت که مقابل این دو حریف گل خوردیم، مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی بود که چون پولش را دریافت نکرده بود سه روز در ترکیه باقی ماند و این موضوع به بازیکنان تیم نیز تسری پیدا کرد. الان اسکوچیچ بالای سر تیم است و می‌تواند کاری کند که شاگردانش به راحتی به بحرین و عراق فرصت ندهند.


افاضلی در مورد اینکه اسکوچیچ توانایی فنی لازم را برای رساندن تیم ملی فوتبال ایران به دور نهایی جام جهانی دارد، عنوان کرد: فکر می‌کنم دراگان اسکوچیچ خیلی بهتر از مارک ویلموتس است. او تمام فاکتورهای لازم برای موفقیت در قامت سرمربی را دارد و به هیچ عنوان سر تیمش کلاه نگذاشته است، کاری که ویلموتس چند باری تکرار کرد. دومین مسئله شناخت وی از فضای فوتبال ایران و خاورمیانه است. ضمن اینکه با شرایط تیم‌های خاور دور نیز تا حدود زیادی آشنایی دارد. سومین مسئله هم شناخت دقیق او از لیگ برتر کشورمان است. او به روحیات ایرانی‌ها آگاهی کافی دارد و با توجه به انگیزه بسیار زیادی که دارد، می‌تواند ناکامی‌های دور رفت را جبران کند.


انتهای پیام/۴۰۴۸/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته