دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1394 - 12:08
در مصاحبه با شبکه العربیه

اردوغان: به درخواست العبادی به عراق آمده‌ایم و رفتنی نیستیم

رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگویی درباره مسائل منطقه خاورمیانه گفت: داعش در حال حاضر، یک‌سوم مساحت عراق را تصرف کرده و دولت عراق هیچ اقدام جدی برای آن انجام نداده است.
کد خبر : 58500

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رجب طیب اردوغان در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه گفت: «روابط ما با عراق بسیار خوب بود و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفرش به ترکیه به‌ویژه بعد از ورود داعش به عراق و موصل از ما درخواست کمک کرد. ما نیز به نوبه خود گفتیم که می‌توانیم کمک‌های لازم را به آن‌ها بکنیم.»


وی افزود: «ما در راستای درخواست مطرح‌شده، خواستار تعیین مکانی مناسب برای ایجاد پایگاه شدیم. آن‌ها نیز پایگاه بعشیقه را به ما پیشنهاد کردند و این اتفاق در مارس 2015 افتاد و مربیان نظامی ترکیه به بعشیقه رفتند و عملیات آموزش آغاز شد. مسئولان عراقی نیز به ترکیه سفر کردند که از جمله آن‌ها وزیر دفاع این کشور بود که از ما قدردانی و استقبال خود را از فعالیت‌های مربیان نظامی ما در این پادگان اعلام کرد.»


اردوغان تصریح کرد: «موضوع میان دو کشور به درخواست روسیه به شورای امنیت سازمان ملل رسید و شورای امنیت آن را رد کرد ولی به درخواست عراق بار دیگر مطرح شد که به‌دنبال آن این‌گونه توافق شد که این موضوع به‌وسیله مذاکره میان دو کشور بررسی شود. ما اکنون در این برهه هستیم.»


به‌گفته رئیس‌جمهوری ترکیه، «برخی کشورها گام‌هایی را هم‌زمان با تحولات سوریه برداشته‌اند. یکی از آن‌ها ایجاد دفتر ائتلاف چهارگانه در بغداد با مشارکت روسیه، ایران، عراق و سوریه است. از ما نیز خواستند که به این ائتلاف بپیوندیم اما من به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفتم که ما در کنار دولتی که مشروعیت ندارد، قرار نمی‌گیریم. ما نمی‌توانیم با نظام سوریه پای میز مذاکره بنشینیم.»


اردوغان در پاسخ به اینکه چطور تصمیم دولت عراق بر تنش دو کشور افزوده و ممکن است بر تلاش‌های ترکیه در مبارزه با داعش نیز تاثیرگذار باشد، گفت: «مهم‌ترین دلیل حضور ترکیه در عراق، مبارزه با داعش است و دولت بغداد تاکنون گام‌های مناسبی برای مبارزه با داعش برداشته است. اگر آن‌ها این کار را می‌کردند، این اتفاق‌ها رخ نمی‌داد و من با رئیس‌جمهوری آمریکا درباره این موضوع صحبت کردم.»


وی درباره تصمیم مناسب نگرفتن از سوی دولت عراق برای مقابله با خطر تروریسم ابراز تاسف کرد و افزود: «داعش در حال حاضر یک‌سوم مساحت عراق را تصرف کرده و دولت عراق هیچ اقدام جدی برای آن انجام نداده است. ما بنا به درخواست آن‌ها در عراق هستیم. ما با هدف آموزش به عراق آمده‌ایم نیروی جنگجو نداریم.»


رئیس‌جمهوری ترکیه با اظهار این نکته که موضع کشورش با روسیه و ایران تفاوت دارد، گفت: «ما به‌طور مستمر از سوی گروه‌هایی که در عراق هستند تهدیداتی دریافت می‌کنیم و خطر علیه ما فقط داعش نیست. گروه‌های تروریستی دیگری نیز هستند که ترکیه را تهدید می‌کنند. کشور من در حال حاضر میزبان 300 هزار عراقی در اردوگاه‌های این کشور است در حالی که ایران و روسیه چنین کاری را نکرده‌اند. شیوه عراق و برخی کشورها علیه ترکیه بسیار اشتباه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته