دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن: ساکنان اراضی دولتی سند مالکیت دریافت می‌کنند

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن کلیدی‌ترین بحث در اجرای طرح بهسازی شهری را سنددار کردن خانه‌های بافت‌های نابسامان دانست و گفت: این سازمان قصد دارد در وهله اول به ساکنان اراضی دولتی سند مالکیت بدهد که این فرآیند در عرض پنج سال تحول بزرگی در شهرها ایجاد می‌کند.
کد خبر : 58452

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد پژمان با اشاره به وجود تعداد زیادی ساختمان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده و بافت تاریخی افزود: دولت تصمیم جدی به بازسازی و نوسازی این بافت‌ها و بهبود شرایط زندگی ۲۰ میلیون نفر ساکن بافت‌های نابسامان شهری دارد.


وی تصریح کرد: همین امر موجبات اضافه شدن ظرفیت محله‌های هدف بهسازی را به توسعه شهری فراهم آورده و همچنین این فعالیت‌ها بخشی از اجرای طرح مسکن اجتماعی محسوب می‌شود.


پژمان با تأکید بر لزوم ورود مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر در بحث بهسازی بافت‌های نابسامان شهری اظهار کرد: هرگونه اقدام درباره ساکنان بافت‌های هدف احیا و بهسازی منوط بر هویت و اسم و رسم‌دار شدن آنهاست چرا که تفکیک اراضی خارج از برنامه جامع شهری، غیرقانونی بوده و موجب می‌شود واحدهای مسکونی ساکنان این بافت‌ها سنددار نباشند.


مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تهیه طرح‌های نوسازی شهری افزود: شهرداری‌ها نیز ملزم به اعمال این طرح‌ها و اصلاح شبکه معابر بافت‌های نابسامان شهری هستند و دولت نیز برای اصلاح بنا به ساکنان این بافت‌ها وام می‌دهد.


وی بیان کرد: البته از آنجایی که بانک‌ها وام را به دارنده سند ملکی پرداخت می‌کنند و شهرداری‌ها نیز تنها به افرادی که سند دارند پروانه ساختمانی می‌دهند بنابراین کلیدی‌ترین بحث برای اجرای طرح بهسازی شهری سنددار کردن ساکنان بافت‌های نابسامان است.


وی ادامه داد: این سازمان قصد دارد در وهله اول به ساکنان اراضی دولتی سند مالکیت بدهد تا این افراد بتوانند با ارائه سند به بانک، تسهیلات نوسازی دریافت کرده و این فرآیند در عرض پنج سال تحول بزرگی در شهرها ایجاد می‌کند.


معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سازمان ملی زمین و مسکن به دو دسته از ساکنان سند اعطا می‌کند، یک دسته کسانی هستند که تنها موجودیشان همین واحدی است که در آن ساکن‌اند و ملکی ندارند که پس از کنترل فرم جیم آنها، سند را به رایگان به آنها می‌دهیم.


وی خاطر نشان کرد: دسته دوم کسانی هستند که علاوه بر ملکی که در آن ساکن‌اند از دولت تسهیلات دیگری مانند زمین و مسکن یا وام خرید مسکن دریافت کرده‌اند که به این افراد در برابر دریافت مابه ازای قیمت فعلی زمین سند می‌دهیم اما این مبلغ را اقساطی دریافت می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته