مراقب تکنیک تحریف در انتخابات باشیم
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، مهدی فضائلی در یادداشتی نوشت: «تحریف» به معنای آدرس غلط دادن درباره مشکل یا تجویز ناصواب راهحل، تکنیک پرمصرفی است که در عرصههای گوناگون مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
مقطع انتخابات هم یکی از مقاطع پرکاربرد تکنیک انحراف است که باید با هوشیاری مراقب آن بود.
از جمله موضوعات بسیار حائز اهمیت در انتخابات، موضوع مشارکت است.
مشارکت به معنی نسبت تعداد کسانی که در انتخابات شرکت میکنند بهکل واجدان شرایط، امر مهمی است و مشارکت پایین معمولاً عنصری نامطلوب ارزیابی میشود.
حضور مردم پای صندوقهای رأی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم از سوی حضرت امام (ره) مورد تأکید بوده است و هم از ناحیه رهبر حکیم انقلاب اسلامی.
بهواسطه همین تأکیدات و همچنین هوشیاری مردم، خوشبختانه اکثر قریب بهاتفاق انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با مشارکت بالا انجام شده و کشور ما را از این جهت در ردیفهای بالای جدول کشورهایی قرار داده که انتخابات برگزار میکنند و اصطلاحاً در آنها دموکراسی وجود دارد.
بحثهای فراوانی دربارهٔ عوامل مؤثر در میزان مشارکت و راههای افزایش آن هست و پژوهشگران سیاسی و اجتماعی نظرهای گوناگونی دربارهٔ عوامل تأثیرگذار بر مشارکت دارند. صاحبنظران این حوزه، طیفی گسترده از عوامل اقتصادی و جمعیتی و فرهنگی و فناورانه و سازمانی را بر کاهش یا افزایش مشارکت مؤثر میدانند.
طی سالهای اخیر در مقطع انتخابات و از جمله مقطعی که در آن به سر میبریم موضوع مشارکت در کشور ما نیز با چالشهایی روبرو بوده و هست.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ با پایینترین میزان مشارکت در بین همه ادوار مجلس برگزار شد و نگرانیهایی را به وجود آورد.
اکنون نیز میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با تردیدهایی روبر است.
بر اساس همه نظرسنجیهای انجامشده و واقعیتهای قابلمشاهده، دلسردی مردم ناشی از ناکارآمدی دستگاه اجرایی کشور و عمل نکردن به وعدهها و گرانی و تورم افسارگسیخته مهمترین عامل بیرغبتی به مشارکت در شرایط فعلی است.
به این وضعیت باید نگرانیها از بیماری کرونا را اضافه کرد که بر طبق برخی نظرسنجیها بین ۱۰ تا ۱۷ درصد در کاهش مشارکت مؤثر خواهد بود.
برای مقوله رقابت در بین نامزدها نیز بهعنوان یکی از عوامل مشارکت تا حدود ۷ درصد تأثیرگذاری برآورد میشود.
اما جریانی با تمسک به تکنیک تحریف تلاش میکند این واقعیتها را نادیده گرفته و همه یا سهم بیشتر کاهش مشارکت را به نبودن رقابت در بین نامزدها نسبت دهد تا سپس شورای نگهبان و مرکزیت نظام را به خاطر نظارت استصوابی و عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها مقصر این کاهش مشارکت معرفی نماید!
علاوه بر نتیجه نظرسنجیها در میزان تأثیر عوامل مختلف بر مشارکت، انتخابات ریاست جمهوری ادوار گوناگون شاهد خوبی بر این مدعاست.
در ادوار دوم، سوم، چهارم و پنجم انتخابات ریاست جمهوری تقریباً هیچ رقابت جدی و معنیداری جود نداشت اما در همه این دورها مشارکت بالای پنجاهدرصد را شاهد بودیم و در دور سوم که آیتالله خامنهای نامزد اصلی بودند بالای ۷۴ درصد را تجربه کردیم.
در دور ششم که دکتر احمد توکلی برای اولین بار وارد رقابت نسبتاً جدی با مرحوم هاشمی رفسنجانی شد این مشارکت به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی آن زمان فاقد مشارکت بالا بود و با ۵۰/۶۶ درصد مشارکت برگزار شد.
مجدداً دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی در عین اینکه رقابت جدی را شاهد نبودیم شاهد مشارکت بالای ۶۷/۷۷ درصد بودیم.
همانطور که ملاحظه میکنید، بیش از مقوله رقابت، اوضاع اجتماعی و حضور یک نامزد خاص موجب مشارکت بالا بوده است؛ لذا مراقب باشیم اصحاب تحریف برای قلب واقعیت و القای اندیشه باطل خود به افکار عمومی آدرس غلط ندهند.
انتهای پیام/ ۴۱۶۳/
انتهای پیام/