دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1400 - 18:59

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به کشت و فرآوری گیاهان دارویی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح بزرگ ملی کشت و فرآوری گیاهان دارویی خبر داد.
کد خبر : 584420
زعفران

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح بزرگ ملی کشت و فرآوری گیاهان دارویی خبر داد.


نوراله زاده اولویت کشت در زمین‌های شیبدار، به روز کردن بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی و بازاریابی بین المللی را از اهداف این طرح ملی اعلام کرد. وی با اشاره به غنای گونه های گیاهان دارویی در ایران افزود: سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی است. تاکنون حدود ۳۰ هزار گونه گیاهی در جهان شناخته شده ولی تعداد گونه‌های گیاهی شناخته شده در ایران در حدود ۸ هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.


سهم تجارت جهانی از محصولات گیاهی دارویی حدود ۱۲۴ میلیارد دلار و سهم کشور ما از این میزان ۵۷۰ میلیون دلار است که می‌توان گفت صرفاً ۰٫۵ درصد از کل سهم تجارت جهانی در حوزه گیاهان دارویی مربوط به کشور ما است. در برنامه ششم توسعه، اصلاح و احیای ۹٫۶ میلیون هکتار از رویشگاه‌های گیاهان مرتعی و دارویی و ۱۰۰هزار هکتار کشت گیاهان دارویی پیش‌بینی شده است.


در سال ۹۷ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور به ۲۰۳۴۷۹ هکتار و تولید به مقدار ۲۳۳۸۰۰ تن بوده است. همچنین  صادرات گیاهان دارویی کشور ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۵۰ میلیون دلار و میزان واردات نیز حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده است و در سال ۱۳۹۷ میزان صادرات گیاهان دارویی ۵۷۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته از رشد ۱۲۰ میلیون دلاری برخوردار است.


انتهای پیام/۴۱۲۹/ر

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته