دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واکسن ایرانی یا خارجی، کدام بهتر است؟

امروز که ایران امکان ساخت واکسن را دارد و هم‌وطنان ما از این دانش بهره‌مند هستند، اکنون که توانسته‌ایم واکسنی با اثربخشی معادل اروپائی تولید کنیم چرا باید خود را در ورطه تصمیم‌گیری کشورهایی بیاندازیم که از تصمیمات سیاسی آنها بی‌اطلاعیم.
کد خبر : 584378
مراسم بهره برداری از مرکز تلقیح واکسن کرونا در بیمارستان مهدیه

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا، پس از گذشت یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا، امروز مهم‌ترین خبر مربوط به واکسن‌هایی است که توسط کشورهای مختلف من جمله ایران ساخته می شود. با توجه به اینکه هیچ کدام از انواع واکسن‌هایی که در جهان ساخته شده‌است، چه واکسن‌های اروپائی و آمریکائی و چه واکسن‌هایی که توسط هند، چین، کوبا و ایران ساخته شده است، مراحل آزمایشگاهی استانداردی را نگذرانده‌اند که پیش از شیوع این بیماری تولیدکنندگان دارو موظف بودند آن را طی کنند.


چراکه دانشمندان حوزه پزشکی در شرایط بحرانی شیوع کرونا سعی می‌کنند هرچه زودتر این واکسن را به دست بیمارانی برسانند که احتمال مرگ آن‌ها با ابتلا به کرونا زیاد است. این فوریت سبب شده است که سازمان‌های ناظر مانند سازمان جهانی بهداشت و وزارت‌های بهداشت کشورهای مختلف، سخت‌گیری کم‌تری در اخذ مجوزها داشتند. پس به استثنای سیاست‌های سودجویانه و متخاصمانه کشورها و شایعات خرافاتی نسبت به واکسن کرونا، این فوریت سبب شد تا آحاد مردم نسبت به تزریق واکسن اطمینان لازم را کسب نکنند. آحادی از جامعه که جز منابع دولتی کشورها دستاویزی برای کسب اطلاعات موثق دررابطه با واکسن کرونا آن هم در شرایط پرالتهاب شیوع یک بیماری ناشناخته ندارند. افرادی که بعضا از تزریق واکسن خودداری می کنند.


بنابراین لازم است که به تفاوت‌های واکسن‌های خارجی و ایرانی در چهارچوب شایعات رواج پیدا کرده در فضای اینترنتی و اخبار غیرموثق اشاراتی داشته باشیم. نکته اول این است که ایا واکسن های ایرانی تاثیرگذاری لازم را دارند و در مقایسه با واکسن‌های خارجی چگونه عمل می‌کنند؟


تمام واکسن‌های تولید شده در جهان به استثنای موضوعی که در رابطه با اخذ سریع مجوز صادر شد، تاثیرگذاری صددرصد نداشتند. این نکته مربوط به واکسن‌های ایرانی، هندی، چینی و آمریکائی یا انکلیسی است. هیچ کدام از این تولیدکنندگان هرگز ادعا نداشتند که واکسن آنها صددرصد می تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند. در بهترین حالت تاثیرگذاری این واکسن‌ها ۷۰ درصد بوده است که این میزان تاثیرگذاری ویژه واکسن‌های ایرانی هم می‌شود.


درواقع، چنانچه محمد مخبر، رییس ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اعلام کرده است، واکسن کشته شرکت‌های ایرانی در رابطه با کرونای چینی و انگلیسی تا قریب ۱۰۰ درصد تاثیرگذاری دارد. این حدّ تاثیرگذاری استاندارد واکسن‌های اروپایی است و حتی برخی از آنها کمتر از این اثربخش بوده‌اند. از این نظر واکسن‌های ایرانی هیچ کمبودی در خصوص واکسن‌های خارجی ندارند.


در رابطه با انواع جهش‌یافته ویروس کرونا مانند هندی، برزیلی و ... که تاثیرگذاری واکسن کاهش پیدا می‌کند، هیچ برتری نیست که واکسن‌های غربی نسبت به واکسن‌های ایرانی داشته باشند. چراکه هرکدام از آنها باید در ورطه آزمایش قرار گیرند و تاکنون هیچ یک از آنها نتوانسته‌اند تاثیرگذاری بالای خود در موارد مذکور را اثبات کنند. بنابراین اگر ایران بتواند واکسن را در شماری تولید کند که به همه افراد جامعه تزریق شود، شاید ناروا نباشد اگر بگوییم که بهتر است از واکسن ایرانی استفاده کنیم.


نکته شاید گمانه‌هایی در خصوص ویروس باشد که نه می‌توانیم آنها را رد کنیم و نه آنها را تایید کنیم. گمانه‌هایی که اشاره به انسان‌ساز بودن یا سیاسی بودن ویروس کرونا دارند. آنطور که برخی مقامات اظهار کرده‌اند همچنان می‌توانیم به این ویروس‌ و شیوع آن مشکوک باشیم. یادمان نمی‌رود که علیرضا زالی یکبار با حتمیت اشاره کرد که ویروس کرونا ویروسی سیاسی است. در اظهارات یک سال اخیر اعضای علمی ستاد کرونا نیز بیان شده است که این ویروس شش ماه قبل از انتشار در یک آزمایشگاه چینی مورد آزمایش قرار داشته است. از این نوع اظهارات بسیار بیان شده است و هرگز کسی نتوانست حتمیت آن را کذب بخواند.


با توجه به اینکه جهان امروز دستخوش تصمیمات سیاست‌مدارانی بود که عقلانیت آنها زیر سوال است، مانند ترامپ، چه کسی می‌داند که آنها برای از بین بردن موانعی که بر سر راه قدرتشان قرار دارد و برای حفظ ایدئولوژی خود چه اقداماتی انجام می‌دهند. در واقع ما نمی‌دانیم و نباید به نادانسته‌ها اعتماد کنیم. هیچ کس هنوز پاسخ نداده است که چرا چین از انتشار این بیماری مصون مانده است و چه مدیریتی کرده است؟ واقعا اگر چنین مدیریتی در جهان ممکن بود الان همه کشورهای جهان از الگوی چین استفاده نمی‌کردند؟ این چه دستاورد مدریتی و پنهانی است که چین نه به کسی می‌گوید و نه کسی می‌تواند بفهمد تا کشورش را نجات دهد؟


با توجه به این نادانسته‌ها سخت است که بفهمیم ویروس سیاسی است یا خیر؟ یا این سیاست‌ورزی پایان یافته است یا خیر؟ یا ما در این سیاستورزی قربانی هستیم یا خیر؟ بنابراین خیلی قابل اعتمادتر است که کشور خود را در پناه دانش خود مصون نگه دارد. حتی اگر احتمال یک ویروس سیاسی هم باشد، هیچ کس نمی‌تواند بفهمد که این بازی منحوس پایان یافته یا خیر. حداقل می‌توانیم رویه‌ای را پیش بگیریم که از تاثیر سیاست‌های آنها مصون بمانیم. انزوا بهتر است از بازی در میدانی که شائبه و جنایت مهره‌های آن هستند.


در پایان باید گفت امروز که ایران امکان ساخت واکسن را دارد و هم‌وطنان ما از این دانش بهره‌مند هستند، اکنون که توانسته‌ایم واکسنی با اثربخشی معادل اروپائی تولید کنیم چرا باید خود را در ورطه تصمیم‌گیری کشورهایی بیاندازیم که از تصمیمات آنها بی‌اطلاعیم. واکسن ایرانی هرچه باشد خودمان ساخته‌ایم و می‌دانیم چه ساخته‌ایم.


انتهای پیام/ ۴۱۶۱

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته