دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1394 - 09:43

تحلیلگر آمریکایی مسیر رسیدن سلاح آمریکایی به دست داعش را لو داد/ پای بزرگترین شرکت نفتی جهان در میان است

یک تحلیلگر آمریکایی گفت که داعش سلاح مورد نیاز خود را از برخی کشورهای خاورمیانه و با همکاری گسترده شرکت‌های نفتی آمریکا به‌دست می‌آورد.
کد خبر : 58433

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کالب موبین تحلیلگر آمریکایی درباره منبع سلاح داعش و یا هر گروه تروریستی دیگر در سوریه، گفت: «آن‌ها سلاح خود را از امارات، پادشاهی عربستان، بحرین و قطر به‌دست می‌آورند و این کشورها همکاری گسترده‌ای با شرکت «اکسون موبیل» (شرکت نفتی آمریکا و بزرگ‌ترین شرکت نفتی در جهان) و برخی دیگر از شرکت‌های تاثیرگذار نفتی در جهان دارند.»


این تحلیلگر آمریکایی افزود: «وجود سلاح آمریکا در دست افراد مسلح دلیل آشکاری بر این است که این سلاح‌ها از عربستان به دست این گروه‌های مسلح می‌رسد. با وجود اینکه عربستان ارتش بزرگی در اختیار ندارد ولی از لحاظ بودجه‌بندی در رتبه چهارم در میان ارتش‌های جهان قرار دارد. علاوه بر این، سعودی‌ها مشتری انحصاری سلاح آمریکایی هستند. این در حالی است که بزرگ‌ترین قرارداد سلاح میان واشنگتن و ریاض به مبلغ بیش از 60 میلیارد دلار امضا شده است.»


دولت آمریکا تلاش خود را برای منع مبارزه با تروریستها به‌کار نمی‌بندد


به‌گفته موبین، رسانه‌های خبری عربستان و قطر نقش فعالی در تبلیغ فعالیت‌های داعش دارند و نباید فراموش کرد که هم‌پیمان دیگر واشنگتن، ترکیه‌ای است که عضو ناتو می‌باشد و نفت خام را از تروریست‌ها می‌خرد و حتی مانع ورود تروریست‌ها از مرزهایش به سوریه نمی‌شود. این در حالی است که آمریکا برای محدود کردن چنین وضعیتی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.


موبین تصریح کرد: «باوجود تمایل جهانی برای نابودی گروه تروریستی داعش، دولت آمریکا تلاش خود را در راستای مبارزه با تروریستها به‌کار نمیبندد.»


این تحلیلگر آمریکایی خاطرنشان کرد:‌ «داعش جهان را تهدید می‌کند و نابودی این گروه تروریستی خواسته مورد توافق مردم آمریکا،روسیه، چین، ایران، ونزوئلا و تقریبا همه کشورهای جهان است. باوجود این، سران آمریکا چنین تهدیدی را جدی نمی‌گیرند و تلاش می‌کنند مانع مبارزه نیروهای ائتلاف علیه داعش شوند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته