دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1400 - 13:13

رئیس‌جمهور سوریه رأی خود را به صندوق انداخت + عکس

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با حضور در یکی از شعب رأی‌گیری، رأی خود را به صندوق انداخت.
کد خبر : 584117
بشار اسد

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با حضور در یکی از شعبه‌های رأی‌گیری در شهر دوما واقع در حومه دمشق رأی خود را به صندوق انداخت.


رئیس‌جمهور سوریه به همراه اسماء اسد، همسرش به این شعبه مراجعه کرد و هر دو آرای خود را به صندوق انداختند.


رأی‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه امروز چهارشنبه از ساعت هفت صبح به‌وقت محلی (۰۸: ۳۰ به‌وقت‌تهران) در داخل این کشور آغاز شد و مردم باید از میان سه نامزد تأیید صلاحیت شده، یک نفر را برای یک دوره هفت‌ساله به‌عنوان رئیس‌جمهوری خود انتخاب کنند.


به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به دمشق، رأی‌گیری از سوری‌های ساکن خارج پنجشنبه هفته گذشته انجام شد اما سوری‌های ساکن این کشور امروز چهارشنبه باید به‌پای صندوق‌های رأی بروند.


بر اساس ماده چهارم قانون انتخابات تصویب‌شده سال ۲۰۱۴، شهروندان سوری که ۱۸ سال تمام عمر داشته باشند، در صورت محروم نبودن از حقوق مدنی (به دلیل حجر، بیماری‌های روانی یا محکوم بودن به زندان به دلیل انجام جنایت و ...) می‌توانند در انتخابات یا همه‌پرسی‌ها شرکت کنند. وزارت کشور سوریه اعلام کرده است ۱۸ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۰۹ نفر در داخل و خارج سوریه واجد شرایط برای رأی دادن هستند.


مقام‌های سوری از میان ۵۱ نفر که برای نامزدی در این انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، بشار اسد، محمود المرعی و عبدالله سلوم عبدالله را حائز شرایط برای نامزدی تشخیص داده و درنتیجه رقابت بین این سه نامزد در جریان است.


 نوری فارس عضو کمیته عالی انتخابات سوریه گفت، از ساعت هفت صبح به‌وقت محلی روز چهارشنبه ۱۲ هزار و ۱۰۲ مرکز رأی‌گیری در مناطق مختلف این کشور آماده رأی‌گیری از واجدان شرایط است فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه روز سه‌شنبه با بیان اینکه برخی کشورها مانع رأی دادن سوری‌ها شدند و بااین‌حال میزان مشارکت سوری‌های مقیم خارج در این انتخابات بسیار بالا بوده است، گفت، سوری‌های مقیم لبنان که هفته گذشته نتوانسته‌اند در رأی‌گیری شرکت کنند، روز چهارشنبه می‌توانند در حوزه‌های رأی‌گیری در داخل این کشور حاضر شده و رأی خود را به صندوق بیندازند.


نوری فارس پیش‌ازاین گفته بود مقدمات و تجهیزات لازم برای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات فراهم‌شده است و با توجه به شیوع کرونا، تدابیر خاصی اندیشیده شده تا رأی‌دهندگان بدون نگرانی و با فراغ بال در مراکز رأی‌گیری حاضر شوند.


از ساعت هفت صبح به‌وقت محلی روز سه‌شنبه سکوت انتخاباتی در سوریه آغاز شد. نوری فارس در این زمینه گفت، هیچ‌گونه تخلفی در خصوص رعایت نشدن سکوت انتخاباتی از سوی نامزدها گزارش نشده است، بنا بر مشاهدات میدانی، نامزدها تبلیغات انتخاباتی خود را از روز سه‌شنبه متوقف کردند اما برخی طرفداران نامزدها اصرار بر تبلیغات تا آخرین لحظه‌ها داشتند؛ اواخر شب سه‌شنبه، حدود ۱۰ جوان طرفدار یکی از نامزدها در نزدیکی جسر الرئیس دمشق، عکس نامزد موردحمایت خود را به خودروهای خود چسبانده و کاروان تبلیغاتی راه انداخته بودند و در خیابان‌های این منطقه با سروصدای زیاد در حال گردش بودند.


وزارت کشور سوریه روز سه‌شنبه اعلام کرد اتاق‌های عملیاتی برای پیگیری روند برگزاری انتخابات و تضمین با سلامت برگزار شدن آن در همه مراکز رأی‌گیری تشکیل داده است و این اتاق‌های عملیات آماده دریافت شکایات در خصوص تخلفات و حل هرگونه مشکلی هستند.


سرلشکر حسین جمعه فرمانده پلیس دمشق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز سه‌شنبه گفت، اقدامات لازم برای تأمین امنیت مراکز رأی‌گیری انجام‌شده و در هر مرکز رأی‌گیری، شماری نیروی پلیس جهت تأمین امنیت آن و دخالت در صورت اعلام نیاز رئیس مرکز رأی‌گیری حضور خواهند داشت.


سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی با حمله گسترده تندروها و تروریست‌هایی از پنج قاره جهان مواجه بوده است و این گروه‌ها با حمایت طرف‌های خارجی، سوریه را به یکی از ناامن‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده بودند اما با تلاش‌های صورت گرفته طی چند سال اخیر و به برکت خون شهدای ارتش سوریه و نیروهای محور مقاومت، امنیت به این کشور بازگشته و اکنون هیچ‌گونه نشانه ناامنی دست‌کم در دمشق پایتخت این کشور عربی مشاهده نمی‌شود.


اکنون چندین هیئت پارلمانی از کشورهای مختلف و ازجمله ایران، بلاروس، روسیه برای نظارت بر برگزاری این انتخابات در سوریه بسر می‌برند. شمار زیادی از خبرنگاران از رسانه‌های مختلف جهان نیز برای پوشش خبری این انتخابات در مناطق مختلف سوریه حضور دارند.


عماد ساره وزیر اطلاع‌رسانی سوریه سه‌شنبه‌شب ضیافت شامی با حضور برخی خبرنگاران خارجی برگزار کرد.


انتهای پیام/۴۱۵۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته