دانشگاهها در زمینه سرانه جذب اعتبارات تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند/ لزوم پیشرفت پژوهش در دوران کرونا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد ایران که امروز بهصورت مجازی و به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: هر سال که میگذرد بخش پژوهش دورههای آموزشی اهمیت بیشتری پیدا میکند و اهتمام به پژوهش افزایش مییابد و نشان میدهد که با وجود شیوع کرونا باید برنامههایی داشته باشیم که پژوهش آسیب نبیند و فزونی یابد و در عرصه کمیت و کیفیت و دستاورد رشد کند.
وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک اکثر دانشگاههای کشور با کمبود داوطلب ورود به دورههای دکتری روبرو میشوند، اظهار افزود: باید بخشی از پژوهشگران دانشگاهی دورههای دکتری به ویژه در دانشگاههای استانی به شیوههای دیگر تأمین شوند و لذا ما نمیتوانیم به طور مرتب روی متقاضیان نامحدود دورههای دکتری و کارشناسی ارشد حساب کنیم.
به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، باید دورههای پسادکتری و دستیار پژوهشی را تقویت کنیم و دپارتمانهای مهندس مکانیک باید برنامههای جدی داشته باشند تا دورههای پسادکتری و دستیار پژوهشی را جایگزین دورههای دکتری کنند و این امر اعتباراتی میخواهد که باید بخشی از آن توسط دانشگاهها و بخشی از سوی صندوقها و نهادهای حمایتی مانند بنیاد نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران تأمین شود یا از طریق اعتبارات پژوهشی ۴۰ درصد که از طریق عقد قرارداد بین دستگاهها و پژوهشگاهها و دانشگاهها تامین میشود.
رحیمی گفت: اساتید باید موضوعهایی را برای پروپوزالها جهت جذب پسادکتری پیشنهاد کنند که دستگاهی که بودجه را تأمین میکند آن موضوع را بپذیرد و هر دانشگاهی که وسیعتر وارد این عرصه شود امکانات بیشتری جذب خواهد کرد.
تفاوت فاحش میان دانشگاهها در زمینه سرانه جذب اعتبارات از طریق عقد قرارداد
وی افزود: دانشگاه دولتی داریم که سرانه جذب اعتباراتش از طریق عقد قرارداد زیر یک میلیون تومان است و دانشگاه دولتی دیگری نیز داریم که ۸۰۰ میلیون تومان قرارداد بسته است و این تفاوت فاحش میان دانشگاهها قابل قبول نیست.
رحیمی به بحث مهارتآموزی در رشتههای فنی و به خصوص مهندسی مکانیک اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف ما کمک کردن به بالا بردن قابلیت اشتغالپذیری دانشجویان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است. در این سه، چهار سال گذشته با ایجاد مراکز مهارتآموزی و ایجاد مراکز کارآفرینی این آمادگی ایجاد شده که اگر انجمنها برای مهارتآموزی برنامههای مناسبی دارند این برنامهها را برای ما بفرستند. در هر حال باید بدانیم که انجام تحقیقات قابل چاپ در مجلات بینالمللی و داخلی همیشه جایگاه ویژه خود را دارد و یکی از شاخصهای ارزیابی دانشگاهها همین چاپ مقالات بینالمللی است.
وی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر آن است که دانشگاهها در گسترش و تقویت ارتباط با صنعت بکوشند. ارتباط با صنعت دو بخش دارد؛ بخش اول گرفتن پروژه مبتنی با نیاز صنایع و بخش دوم حضور اساتید در صنایع مختلف برای برنامهریزی بهتر تا مدیریت بهتری انجام شود که در این راه با کمک از سامانه ساتع برای جذب ۴۰ درصد اعتبارات دستگاهها و سامانه سمات که مربوط به یک درصد میشود میتوان برنامهریزی کرد. رشتههای مهندسی از جمله مهندسی مکانیک از چند رشته اول دانشگاهی است که در حوزه توسعه فناوری خیلی نقش دارد و مشارکت مهندسان مکانیک در حوزه فناوری باید مشارکتی اثرگذار باشد.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/