دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
داوود نظام‌اسلامی:

مقاومت دزفول از سقوط خوزستان جلوگیری کرد

امیر سرتیپ داوود نظام‌اسلامی به مناسبت روز مقاومت و پایداری دزفول، به بیان جزئیات مقاومت این شهر و شرح عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر پرداخت.
کد خبر : 583936
دزفول

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، داود نظام اسلامی در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که چهارم خرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، به مناسبت روز مقاومت و پایداری مردم دزفول، یادآور شد: در هشت سال دفاع مقدس شهدای زیادی تقدیم اسلام و انقلاب شد. هر کدام از این شهدا به نوعی قهرمان هستند. مردم دزفول در ایام جنگ تحمیلی در مقابل دشمن، جانانه به دفاع پرداختند. مردم این شهر به قدری با رزمندگان خونگرم و مهربان بودند که هیچ یک از ما در این شهر احساس غریبی نمی‌کردیم.


این جانباز سرافراز پیرامون عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر، عنوان کرد: بعد از اشغال خرمشهر و سقوط این شهر، عملیاتی تحت عنوان بیت‌المقدس ترتیب داده شد که واقعا یک معجزه بود. در این عملیات که یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین عملیات‌های ما بود، حزب بعث تصورشان این بود که اگر نیروهای ما بخواهند اقدامی برای آزادسازی شهر انجام دهند از شمال خوزستان سمت فکه و سوسنگرد طراحی عملیات می‌کنند. اما نقطه‌ی متمرکز عملیات در غرب کارون بود و نیروهای عراقی فکر نمی‌کردند ما از غرب وارد عملیات شویم. 
 
نظام اسلامی در ادامه چنین توضیح داد: اگر نیروهای دشمن آمادگی داشتند در هنگام عبور نیروهای ایرانی از رودخانه کارون، می‌توانستند تلفات زیادی از ما بگیرند. یکی از نقاط مثبت عملیات بیت المقدس این بود که نیروهای ما در همان گام اول عملیات پس از عبور از رودخانه کارون، ضربه مهلکی را به حزب بعث وارد کردند؛ تا جاده اهواز به خرمشهر پیش‌روی و از تپه‌های آن منطقه به‌عنوان دژ نظامی و سنگر استفاده کردند. بنابراین ضربه‌های مهلکی به بعثی‌ها وارد شد.


مقاومت دزفول از سقوط خوزستان جلوگیری کرد


 
وی در خصوص چگونگی پیش‌گیری از محاصره آبادان توسط بعثی‌ها، بیان کرد: آبادان شهری جزیره مانند است. یک طرف آن را اروند احاطه کرده و یک طرف بهمن‌شیر. نیروهای عراقی بعد از تسلط بر خرمشهر از سمت بهمن‌شیر قصد تصرف آبادان را داشتند. زمانی که نیروهای عراقی شروع به پیاده کردن تجهیزات‌شان برای تصرف کرده بودند؛ یک پیرمرد که در کار آهن و ضایعات بود، از اشغال آبادان جلوگیری می‌کند. این فرد که به کل ولی معروف بوده قصد داشته به انبارش در شرق آبادان سری بزند. در آن‌جا متوجه نیروهای عراقی می‌شود و با موتور خود را به نیروهای مسلح می‌رساند و گزارش می‌دهد. سرهنگ کهتری در آن زمان نیروهای ارتش و سپاه را سازماندهی می‌کند و منجر به عقب نشینی نیروهای عراقی از بهمن شیر و خروج‌شان می‌شود.


وی در خصوص اهمیت مقاومت مردم دزفول، خاطرنشان کرد: دزفول شمالی ترین نقطه خوزستان است و یک پل بسیار مهم دارد. اگر نیروهای عراقی موفق می‌شدند دزفول را اشغال کنند؛ به یک برتری نظامی نسبت به نیروهای ما دست می‌یافتند. بنابراین تقریبا می‌توانستیم بگوییم سقوط خوزستان حتمی بود. الحمدلله با مقاومت مردم دزفول و رزمندگان از این اتفاق جلوگیری شد.


 انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته