برخی دانشگاههای جدیدالتاسیس با حداقل استانداردهای لازم فعالیت میکنند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،دراین نشست که به منظور هم اندیشی برای ارتقای برنامههای آموزشی دانشگاهها برگزار شد، دکتر شریعتی نیاسر کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی را سه رویکرد اصلی و سیاست راهبردی این معاونت بیان کرد و گفت: در دهه گذشته روند گسترش کمی مراکز آموزشی در حوزههای مختلف بیش از حد نیاز جامعه بوجود آمده بود که باید این روند اصلاح شود.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه داشتن سرعت عمل بالا، اخلاق محوری، قانون مداری و فراجناحی عمل کردن را از جمله ویژگیهای بارز برنامههای معاونت آموزشی وزارت علوم برشمرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از دانشگاههای جدید التاسیس با حداقل استانداردهای لازم مشغول فعالیت هستند که در صورت عدم کسب استانداردهای لازم از پذیرش دانشجو تا رسیدن به استانداردهای لازم جلوگیری خواهد شد، خاطر نشان کرد: ارتقای کیفی شعار و رویکرد دوم این معاونت است که میخواهیم با کمک گرفتن از دانشگاههای جامع و برتر کشور و به ویژه با همفکری اساتید سرشناس دانشگاهها این وضعیت را بهبود بخشیم.
دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به رویکرد سوم این معاونت که مربوط به اقتدار و هماهنگی بود، افزود: در کنار نظارت دقیق و سیاست گذاری وزارت علوم، بسیاری از مسئولیتها به مدیران دانشگاهها و به خصوص دانشگاههای قدیمی و برتر تفویض میشود که با این کار میتوان اقتدار وزارت و این دانشگاهها را افزایش داد.
معاون آموزشی وزارت علوم فعال کردن شورای عالی برنامه ریزی آموزشی را از دیگر اقدامات اساسی این معاونت اعلام کرد و گفت: برنامههای آموزشی و سرفصل دروس در دانشگاهها باید حداکثر ۵ سال با تحول علوم در جهان، به روز رسانی و متحول شود.
دکتر شریعتی نیاسر، در خاتمه اظهار داشت: برخی از مراکز آموزش عالی کشورمان با توجه به دور شدن از رسالت اصلی خود - نظیر آموزش از راه دور و یا آموزشهای فنی و حرفهای، احتیاج به کمک دارند که به جایگاه اصلی خود برگردند؛ البته این کار نیز یک شبه درست نمیشود و باید در این راستا هم صبر و حوصله کرد.
همچنین در این مراسم دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم، مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بایستی همه برنامه ریزیها با مشارکت دانشگاهها و اساتید به سرانجام برسد، تصریح کرد: این امر موجب شتاب بیشتر و جامعتر شده تدوین برنامه عملیاتی با یک سند راهبردی مدون میشود.
به گفته وی، برنامههای تدوین شده دانشگاهها نیاز به بازنگری دارد که باید این برنامهها با توجه به شرایط امروز جامعه ما به روز رسانی و دوباره تدوین شود که در این خصوص ۱۰ دانشگاه برتر کشور میتوانند نقش تعیین کنندهای داشته باشند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم در ادامه افزود: ما از طرحها و برنامههای مدون و کارشناسی شده دانشگاهها استقبال میکنیم و در برنامهریزی آموزشی از همفکری و هم اندیشی بسیاری از اساتید دانشگاهها استفاده خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه تبریز نیز در این آیین با اشاره به پتانسیلها و ظرفیتهای این دانشگاه در زمینههای مختلف گفت: دانشگاه تبریز برند آذربایجان و به ویژه شهر تبریز است و در امتداد دانشگاه ربع رشیدی بوجود آمده که ۷۰۰ سال پیش این دانشگاه با رویکرد بین المللی و دانش بنیان در تبریز تاسیس شده بود.
دکتر محمدرضا پورمحمدی، در ادامه با اشاره به سابقه درخشان دانشگاه تبریز افزود: این دانشگاه در قبل و بعد از انقلاب در همه عرصههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور فعالی داشته است که میتوان نمود بارز این را به عینه در زمینههای مختلف مشاهده کرد.
وی همچنین با اشاره به موفقیتهای علمی و اجرایی دانشگاه تبریز گفت: بر اساس رتبهبندی جدید دانشگاه لایدن در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تبریز رتبه ۴۹۲ جهان، ۶۳ آسیا و دوم ایران را کسب کرده و در رتبه بندی اخیر پایگاه استنادی جهان اسلام رتبه ۹ کشوری در رشتههای علوم پایه و فنی مهندسی و جایگاه پنجم را در حوزه کشاورزی بدست آورده و در جهان اسلام نیز رتبههای ۲۱ الی ۲۵ را کسب کرده است.
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار دانشجو در ۱۱۵ رشته در مقطع کارشناسی، ۲۵۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از صد رشته در مقطع دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصل هستند که از این تعداد ۴۰ درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی میباشد.
در این آیین دکتر محمدعلی حسینپور فیضی، رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، معاونان، روسای دانشکدهها و اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز درخصوص گسترش کمی آموزش عالی، ساماندهی بازنگری سرفصل دروس دانشگاهها، بازنگری در دورههای کارآموزی دانشجویان، نیاز محوری در پذیرش دانشجویان، افزایش اختیارات هیئت امنای دانشگاهها به ارائه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.
انتهای پیام/