دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1400 - 21:30
مصاحبه تفصیلی

سردار هادی مراد پیری: همه برای دفاع از خرمشهر آمده بودند

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: ما در صحنه نبرد شاهد همه مردم بودیم به معنای واقعی همه بودند.
کد خبر : 583405
آزاد سازی خرمشهر

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا؛ سوم خرداد ۱۴۰۰ سی و نهمین سالگرد آزاد سازی خرمشهر است. خرمشهر یکی از شهرهای بسیار مهم ایران است که در اوایل جنگ ایران و عراق به تصرف نیروهای بعثی در می‌آید، اما پس از ۵۷۶ روز طی عملیات بیت المقدس در ۳ خرداد ۱۳۶۱ بازپس گرفته می‌شود. آزاد سازی خرمشهر به عنوان نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران عراق شناخته می‌شود چون عراق از نظر سیاسی با از دست دادن خرمشهر تکیه گاهش را برای مذاکره از دست داد. آزاد سازی خرمشهر بازتاب جهانی بسیاری در آن زمان داشت.


در این مطلب به گفت‌و‌گو با سردار پیری، فرمانده دفاع مقدس و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس می‌پردازیم.


آنا: درباره اشغال خرمشهر و بازپس گیری آن توضیح می‌دهید؟


سردار پیری: عراق با ۲۲۰ هزار نفر به ایران حمله کرد که حدود ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد، نیروی زمینی ارتش عراق بودند از نظر تجهیزات و امکانات و بحث آموزش و روحیه نسبت به ارتش ما برتری فوق العاده‌ای داشتند. نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به دلیل مشکلاتی که در اوایل انقلاب داشت دچار آسیب شده بود. سپاه هم در آن زمان تازه تشکیل شده و اصلا آمادگی برای چنین جنگی را نداشت. ایران در چنین شرایطی بود که عراق با ۱۲ لشکر حمله می‌کند و از این ۱۲ تا ۵ لشکر فقط وارد خوزستان می‌شوند. این ۵ لشکر شامل لشکرهای مکانیزه و زرهی بودند که جزو قویترین لشکرهای عراق محسوب می‌شدند.


آنها براورد کرده بودند که ۳ یا ۴ روزه خرمشهر را تصرف می‌کنند به همین دلیل از منطقه عمومی شلمچه حمله می‌کنند.


همه مردم خرمشهر اعم از زن و مرد، ارتش جمهوری اسلامی سپاه پاسداران، نیروهای مردمی و تکاوران نیروی دریایی ارتش در مقابل این حمله ۳۴ روز مقاومت می‌کنند.


ما در صحنه نبرد شاهد همه مردم بودیم به معنای واقعی همه بودند و اصلا اینطور نیست که بخواهیم بگوییم یک طیف خاص از خرمشهر دفاع می‌کردند، نه، همه به کمک هم از شهر دفاع می‌کردند ولی خب توانمندی ارتش عراق بسیار بالا بود و در نهایت مقاومت مردم بعد از سی و چهار روز شکسته می‌شود و شهر به دست نیروهایی عراقی اشغال می‌افتد.


پس از سقوط خرمشهر بعثی‌ها به سمت آبادان و اهواز می‌روند و آبادان را محاصره می‌کنند، در اینجا ما ابتدا دشمن را متوقف کردیم سپس در مواضعش تثبیتش کردیم و بعد از آن با عملیات‌های کوچک، بزرگ، مشترک و تک نیرویی توانستیم دشمن بعث را بیرون کنیم.


کشور در آن زمان دچار مشکلات داخلی بود اما بعد از فرار بنی صدر، بین نیروهای مسلح و سیاسیون و بین ارتش و سپاه وحدت و انسجام شکل می‌گیرد که این نقطه آغازی برای شکل گرفتن عملیات‌های بزرگ بود.


اولین عملیاتی که بعد از این اتفاقات شکل گرفت عملیات شکست حصر آبادان تحت عنوان ثامن الائمه بود و بعد از آن عملیات طریق القدس که شهر بستان طی این عملیات ازاد شد، سپس عملیات فتح المبین در شمال خوزستان و در نهایت عملیات آزاد سازی خرمشهر انجام شد.


عملیات آزاد سازی خرمشهر از ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ شروع شد و در ۳ خرداد همان سال به پایان رسید؛ این عملیات ۲۴ روز طول کشید و در این مدت فرماندهان شبانه روزی در حال جنگیدن با رژیم بعث بودند، فرمانده‌هایی مانند شهید سلیمانی، شهید باقری، سرلشکر صفوی، سرلشکر غلام علی رشیدی، امیر قوی دل و ...


ما طی ۲۴ روز لشکر تا دندان مسلح عراق را از صحنه نبرد خارج کردیم.


در طی این عملیات‌ها حدود چهل هزار عراقی را اسیر کردیم که طبق اصول نظامی بر اساس تعداد اسرا می‌توان فهمید که ما حداقل ۱۲۰ هزار نفر از ارتش عراق را از رده خارج کردیم و این باعث شد ارتش عراق به صورت کامل نابود شود.


آنا: علت پیروزی شما در برابر چنین ارتش قدرتمندی چه بود؟


سردار پیری: مهمترین دلیلش بحث روحیه ایثار، شهادت و از خود گذشتگی در رزمندگان بود.


دومین دلیل بحث معنوی است؛ یعنی کاری را برای خدا انجام دادن و تکلیفی عمل کردن.


سومین مورد ولایت مداری عمل کردن؛ اصلا بین فرمانده و رزمنده جایگاه مهم نبود و همه برای رضا خدا می‌جنگیدند.


عاقلانه و عالمانه جنگیدن؛ بعضی از افراد جنگ را به صورت احساسی نشان می‌‌دهند در صورتیکه اصلا اینطور نیست، جنگ یک علم است که تمام علوم را در اختیار می‌گیرد، بنابر این کسی به عنوان فرمانده انتخاب می‌شد که آدمی عاقل و اگاه بود.


مهم ترین بحثی که ما در این عملیات‌ها داشتیم شناسایی بود. در این زمینه فرمانده‌های ما، فرمانده لشکر حتی فرمانده کل سپاه، این‌ها خودشان برای شناسایی می‌رفتند. این‌ها آسیب پذیری و خطر را می‌پذیرفتند و می‌رفتند برای شناسایی که تلفات کمتری بدهیم.


امروزه شما به هر ارتش کلاسیکی بگویید که فرمانده قرارگاه برای شناسایی به خط می‌رفت، می‌گویند که این کار دیوانگیست. در صورتی که فرماندهان ما برای حفظ نیروهای خودشان این خطر را می‌پذیرفتند چرا؟ چون بهترین جوانان کشور، داوطلبانه آماده بودند و فرماندهان تمام تلاش خود را می‌کردند تا این جوانان را سالم به خانوادهایشان برگردانند ولی در کنارش پیروزی هم داشته باشند.


جنگ به صورت عاقلانه و عالمانه مدیریت می‌شد اگر اون طراحی دقیق نبود اگر اون تقسیم کار دقیق نبود قطعا ما پیروزی نداشتیم و به هیچ کدام از اهدافمان نمی‌رسیدیم.


آنا: تلخ‌ترین یا شیرین‌ترین خاطره‌ای که از آن زمان دارید را برای ما تعرف می‌کنید؟


سردار پیری: یک روز داخل کمک‌های مردمی یک کمپوت خالی از طرف یک دختر دبستانی اهدا شده بود به همراه یک نامه که داخلش نوشته بود من پدرم فوت کرده و مادرم کار می‌کند نمی‌تونستم به شما کمک کنم برای همین این کمپوت خالی را پیدا کردم و قوطیش را تمیز شستم. خواهش می‌کنم  با این قوطی آب بخورید.


این هدیه با اینکه از نظر مادی هیچ ارزشی نداشت ولی برای ما به شدت ارزشمند بود.


بحث کمک‌های مردمی بهترین چیزی بود که به ما روحیه و انرژی ‌می‌داد. وقتی مردم را می‌دیدم که چقدر به ما کمک می‌کنند و از ما حمایت می‌کنند، دیگر خودمان را یک رزمنده ساده یا یک نیروی ارتش جمهوری اسلامی نمی‌دانستیم بلکه خودمان را برای مردم می‌دیدم  و با ذوق و شوق بیشتر می‌جنگیدیم.


آنا: به نظر شما ما که الان در جنگ اقتصادی هستیم، مسئولین و مردم باید چیکار کنند تا در این جنگ نیز پیروز شویم؟


سردار پیری: ما در زمان دفاع مقدس نیز اقتصاد مقاومتی داشتیم و مردم واقعا صرفه جویی می‌کردند، مسئولین هم صرفه جویی می‌کردند.


اگر ما بتوانیم فرهنگ قناعت و صرفه جویی را در سبک زندگیمان به جای تجمل گرایی و اصراف گرایی که متأسفانه برخی مسئولین هم دچارش شدند جایگزین کنیم از این وضعیت اقتصادی نیز می‌توانیم بیرون بیایم.


ما الحمدلله کشور ثروتمندی هستیم و اگر بتوانیم مدل مدیریتمان را مانند  مدیریت جهادیی که در دوران دفاع مقدس داشتیم تغییر دهیم قطع به یقین ما مشکلی نخواهیم داشت.


اما متأسفانه این فرهنگ توسط برخی از مسئولین دارد به فراموشی سپرده می‌شود و اصلا یادشان نیست و یا توجیح نیستند که در آن زمان چگونه زندگی می‌شد، چگونه جامعه مدیریت می‌شد؛ در حالی که در آن زمان ما کنار تحریم‌ها، بحران‌های داخلی و جنگ را داشتیم. 


ما برای اینکه جامعه را درست کنیم باید ابتدا دوگانه‌هایی که درست شده‌اند را جمع کنیم دوگانه‌هایی مثل اینکه به مردم بگوییم صرفه جویی کنید اما مسئولین خودشان رعایت نمی‌کنند.


شما اگر به زندگی آیت‌الله خامنه‌ای زمانی که رئیس جمهور بودند یا الان که رهبر هستند نگاه کنید ساده زیستی مسئولین را در زمان دفاع مقدس متوجه خواهید شد ولی وقتی الان مسئولین در خانه‌های لوکس زندگی می‌کنند و سوار ماشین‌های لوکس می‌شوند دیگر نمی‌توانند از مردم توقع صرفه‌جویی یا ساده زیستی باشند به همین دلیل این مشکلات به وجود می‌آید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته