سومین دوره لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی برگزار شد
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مرحله اختتامیه دوره پیششتابدهی سومین دوره لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد به همت گروه نوآوری و انجمنهای علمی دانشجویی این برگزار شد.
سومین دوره لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۹۹ با مشارکت و همکاری انجمنهای علمی دانشجویی و گروه نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد در راستای ایفای رسالت خود به منظور کشف و جذب نوآورانه استعدادها و توانمندیهای دانشجویان و آحاد جامعه در سطح ملی و به ثمر رساندن ایدههای ارزشمند آنها آغاز شد.
در فراخوان ابتدایی بیش از ۱۰۰ ایده تأیید شده به دبیرخانه لیگ ارسال و سپس ایدههای دریافت شده تحت داوریهای تخصصی قرار گرفتند و از میان آنها ۴۷ ایده که حد نصاب امتیاز لازم را کسب کرده بودند به مرحله پیششتابدهی راه یافتند.
در دوره پیششتابدهی با شناسایی سطح شرکتکنندگان و صاحبان ایدهها، کارگاههای تخصصی در زمینههای کسبوکار و پرورش ایده و نگارش بوم کسبوکار به صورت فشرده در مدت زمان دو ماه برای شرکتکنندگان برگزار شد و پس از آن صاحبان ایده وارد مشاورههای فردی در زمینه رفع ایرادات احتمالی ایده و پرورش آن جهت آمادگی در مرحله فینال سومین دوره لیگ ملی نوآوری شدند.
مرحله فینال سومین دوره لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد با حضور ۴۷ تیم از سراسر کشور در سه گروه تخصصی فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی برگزار شد. در این مرحله تیمها در حضور داوران دانشگاهی و همچنین نمایندگان شتابدهندههای معتبر استان خراسان رضوی به دفاع از ایده و بوم کسبوکار خود پرداخته و در نهایت تیمهای برگزیده فینال سومین دوره لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب و جهت ورود به مرحله شتابدهی (دوره ۶ ماهه) اعتبار اجرای طرح به آنها تخصیص یافت.
این مرحله با سرمایهگذاری ۱۲۰ میلون تومانی دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین سرمایهگذاری گسترده شتابدهندههای استان خراسان رضوی بر روی ایدههای برگزیده به پایان رسید.
اختتامیه دوره پیششتابدهی سومین دوره لیگ ملی نوآوری در همین روز و با حضور کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به همراه اعضای هیئت رئیسه دانشگاه و سایر مدیران و مسئولان دانشگاهی و نمایندگان شتابدهندههای همکار در این دوره و صاحبان ایدهها برگزار شد.
در ابتدا کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: نوآوری از عرصههای جدیدی است که به آن ورود پیداکردهایم. باتوجه به اینکه دانشگاه به دنبال بینالمللی کردن و مسئولیتسازی اجتماعی است پس در این حوزه سرمایهگذاری میکند و قصد دارد سهم خود را در عرصه بینالمللی و ملی عرضه کند.
وی ادامه داد: ضمن تشکر از مجموعه انجمنهای علمی دانشجویی و گروه نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد امید دارم سال به سال این ایدهها افزایش پیدا کند تا کشور بتواند از این ایدهها بهره ببرد.
همچنین بهرامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد به بیان فرآیند و اهداف لیگ نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد پرداخته و لزوم پرداختن به مباحث نوآوری و حمایت از استعدادهای انسانی را یادآور شد.
در بخش بعدی برنامه تیمهای برگزیده در حوزه فنی مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی معرفی شدند.
در بخش فنی و مهندسی سه طرح در حوزه آبشیرینکنهای بهبود یافته با فناوری نانو، تولید گلیسرول مونو استئارات با استفاده از اسیدهای چرب بدون حضور کاتالیست و ابزار کمک توانبخشی پنجه دست بهعنوان طرحهای برگزیده از سمت دانشگاه انتخاب شد.
در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و علوم پایه طرحهایی با عنوان کشت تلفیقی توت فرنگی، تولید پایه گل رز شاخه بریده پیوندی به روش stenting، تولید گردو پیوندی به روش hotcable، استفاده از ضایعات پر مرغ کشتارگاهی در تولید پلاستیک زیستی تجزیهپذیر، تولید غذای پت با پسماند غذای رستورانی، گلدان الیافدار پشمی زیستتخریبپذیر تعدیلکننده دما و ارزیابی کارایی انواع مواد جاذب رطوبت بهعنوان طرحهای برگزیده انتخاب شد.
در حوزه علوم انسانی چهار طرح با عنوان آکادمی نوآک، مرکز سلامت کوانتومی، سامانه جامع املاک و عروسک ربات تعاملی روبوساپ جزو طرحهای برگزیده حوزه علوم انسانی قرار گرفتند.
همچنین سلیمی، رئیس گروه نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: نیاز است واژه نوآوری متناسب با نیازهای جامعه بازتعریف شود و نوآوری تنها در حوزه فناوری معنا ندارد؛ بلکه در دیگر حوزهها هم میتوان از آن بهره گرفت.
وی ادامه داد: همانطور که تجربههای جهانی نشان میدهد که نوآورانه اندیشیدن راه حلی درست است برای رسیدن به هدفهایی که نیاز است در بازه زمانی کوتاهتر به دست آید.
یادآور میشود لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت یک برنامه بلندمدت طراحی شده و در مرحله بعد، پس از دوره شتابدهی ۶ ماهه، تیمهای برگزیده مجدداً در آذرماه سال ۱۴۰۰ به رقابت خواهند پرداخت و در این مرحله با حضور سرمایهگذاران کلان، پروژههای برتر با جذب حداکثر سرمایه تعیین و معرفی خواهند شد. هدف اصلی در این مرحله، دستیابی به دستاوردهای مشخص و تولید محصولات قابل عرضه به بازار و به ثمر رسیدن فرآیند شتابدهی است.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/