دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1400 - 10:09

سرنوشت المپیک توکیو در کشمکش مردم و دولت‌مردان ژاپنی

در حالی که هشت هفته تا برگزاری المپیک توکیو زمان باقی مانده است این روزها موج اعتراض‌ها و مخالف مردم و انجمن‌های مختلف برگزاری این رقابت‌ها را به چالش کشانده است.
کد خبر : 582990
المپیک توکیو

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، در حالی که تنها دو ماه به برگزاری المپیک زمان باقی مانده است این روزها جدال مردم ژاپن با دولت‌مردان این کشور بر سر عدم برگزاری المپیک بالا گرفته است. ژاپنی‌ها هشت سال پیش در رقابت تنگاتنگ با اسپانیا و ترکیه توانستند کمیته بین‌المللی المپیک را مجاب کنند تا میزبانی المپیک ۲۰۲۰  را برعهده بگیرند. پس از المپیک ۱۹۶۴ این دومین مرتبه بود که توکیو میزبان مسابقات المپیک شد. ژاپنی‌ها بیش از نیم قرن که از برگزاری المپیک در کشورشان می‌گذشت شوق برگزاری این مسابقات را داشتند اما بحران کرونا همه معاملات را بهم زد. سال گذشته در شرایطی که تنها ۵ ماه مانده به برگزاری المپیک زمان باقی مانده بود اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا کمیته بین‌المللی المپیک برای نخستین بار در ادوار المپیک این رقابت‌ها را یک سال به تعویق بیندازد.


این روزها مردم ژاپن به شدت با برگزاری المپیک مخالف هستند؛ در تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته ۸۰ درصد مردم مخالف برگزاری المپیک هستند و اقداماتی همچون تظاهرات، انصراف داوطلبان و امضا کردن طومار انجام دادند تا بتوانند دولت‌مردان ژاپنی‌ را در برگزاری المپیک مردد کنند، البته آن‌ها به مردم این اطمینان را دادند که سلامتی مردم در اولویت است اما شیب تند شیوع ویروس کرونا و همچنین روند کند واکسیناسیون باعث شده که مردم ژاپن به وعده‌هایی که از سوی مسئولان این کشور داده می‌شود بی‌اعتنا باشند. حالا در تازه‌ترین اقدام انجمن پزشکان هم مخالفت خود را با برگزاری المپیک اعلام کردند و باید دید جدال بین مردم ژاپن و دولت‌مردان این کشور بر سر برگزاری یا عدم برگزاری المپیک به کجا می‌رسد.


البته کشور ژاپن برای اینکه شرایط را برای برگزاری المپیک مهیا و به مردم این کشور هم اطمینان دهد که شرایط برای برگزاری المپیک امن است، قوانین سخـت‌گیرانه‌ای از جمله کنار گذاشتن تماشاگران خارجی، حذف مهمانان از ترکیب کاروان‌های ورزشی، محدودیت‌های حضور نفرات در مراسم رژه و افتتاحیه وضع کرده است، اما با این حال این مسائل هنوز مردم ژاپن را متقاعد نکرده است.


پافشاری IOC در برگزاری المپیک


با وجود مخالفت‌های مردم ژاپن اما کمیته بین‌المللی المپیک به برگزاری المپیک تأکید دارد و حتی توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک قرار است در تیرماه به این کشور سفر کند و از اعزام تیم پزشکی و ارائه خدمات در دهکده به ورزشکاران و سایر مکان‌ها  خبر داده است. با توجه به هزینه‌های صورت گرفته از سوی دولت‌مردان ژاپنی برای برگزاری المپیک و همچنین لغو این رویداد به مدت یک سال و هزینه‌هایی که بار دیگر به کشور ژاپن متحمل شد به نظر می‌رسد دولت‌مردان ژاپنی با وجود مخالفت‌های مردم تمایل به برگزاری المپیک دارند، با این حال کشمکش و هجمه‌ای که بین مردم این کشور و دولت‌مردان آن اتفاق افتاده است نگرانی در خصوص عدم برگزاری المپیک را افزایش داده است.


در حال حاضر ورزشکاران در تمامی رشته‌های مختلف سخت در تلاش هستند تا سهمیه‌های باقی‌مانده را کسب کنند؛ ورزشکاران دیگر هم که موفق به کسب سهمیه شدند این روزها سخت در تلاش هستند تا بتوانند به اوج آمادگی برسند. همچنین واکسیناسیون ورزشکاران المپیکی در برخی از کشورها از جمله ایران انجام شده است و به نظر می‌رسد تا برگزاری المپیک تمامی ورزشکاران حاضر در دهکده واکسیناسیون شوند. البته کمیته بین‌المللی المپیک زدن واکسن برای ورزشکاران را اجباری اعلام نکرده است اما آن طور که شنیده می‌شود تعداد زیادی از کشورها ورزشکاران المپیکی خود را واکسیناسیون کردند.


انتهای پیام/4057/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته