اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان افزایش سرمایه خواهند داشت/ دانشآموزان استحکام لازم برای ورود به دانشگاه را ندارند
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محمدمهدی عرب انصاری در دومین روز نشست مطالبه گران آموزشوپرورش گفت: از صندوق ذخیره فرهنگیان و مجموعههای وابسته به آن بازرسیهایی به عمل آمد، با مدیرعامل صندوق نیز جلسه داشتیم و متوجه شدیم متأسفانه صدمه اساسی به این صندوق وارد شده و یک سری مسائل سنگین حقوقی در اینجا مطرح شده است.
وی همچنین ادامه داد: بعضی از مدیران برنامهای را مطرح کرده بودند که سبب ضایع شدن حقوق بعضی از بازنشستگانی میشد که در ظاهر تسویهحساب کردهاند اما درواقع فقط یک حداقلی را دریافت کرده بودند. متوجه شدیم که سهم افراد، آن عدد و رقمی نیست که مثلاً هیئتمدیره مطرح میکنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه افراد خاطی ملزم شدند که به اعضای صندوق با نگاهی که در بحث مشترک به تفاهم رسیدیم، محاسبه کنند؛ گفت: ممکن است صندوق بازپرداختی حتی به کسانی که بهظاهر تسویهحساب کردهاند داشته باشد و یک افزایش سرمایهای متوجه معلمانی که عضو صندوق هستند خواهد شد.
وی افزود: حوزه تعلیم و تعلم باید فضای امن و پناهگاهی برای دانشآموزان باشد ولی متأسفانه در حال حاضر فشارهای جانبی و روانی بر دانشآموزان وارد میکند که این فضای آرام را متشنج میکنند.
عرب انصاری گفت: بحث نمره آوردن، رقابت، آیندههایی که برخی از والدین بدون در نظر گرفتن توانمندی دانشآموزان در نظر میگیرند و کنکور که بحران اصلی این مسئله است دانشآموزان را مجبور به سپری کردن دوران پراسترسی در زمان تحصیل میکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان ساخت: ما در آموزشوپرورش هنوز تعریف مشخصی از خانواده نداریم. کشور ما به جهت کنترل جمعیت و سیاستهای غلط جمعیتی به سمت کهنسالی حرکت میکند و برخی از صاحبنظران معتقدند این مسئله یک فاجعه است و ما در آینده با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد. شاید یکی از دلایل آن این است که ما نتوانستهایم تعریف درستی از بنیاد خانواده ارائه دهیم و آموزشوپرورش نیز در نقد و رد این سیاستهای غلطی که در حوزه جمعیت وارد شده است نقش اساسی را ایفا نکرده است.
وی افزود: ما در جنبههای آموزشی اولویتی برای اصلاح نظام آموزشی نداریم و در ارتباط با سند تحول نظام آموزشی که قطعاً برای این سند سرمایهگذاریهای فراوانی شده است و ساعتهای زیادی کارشناسان خبره در این مورد مطالعات انجام دادهاند و شوراهای بالادستی در سند بهصورت مفصل کارکردهاند.
عرب انصاری تصریح کرد: در ساختار نظام آموزشی ما محتوی آموزشی منطبق با ساختار جامعه و کاربردی نیست، آینده شغلی دانشآموزان را تضمین نمیکند و فضای رعب و وحشتی برای دانشآموزان ایجاد میکند.
وی یادآور شد: در بحث محتوی در آموزش و نظاممند کردن اگر بخواهیم تأثیر سند تحول نظام آموزشی و استفاده تکنیکی از نرمافزارهای آموزشی را ارزیابی کنیم؛ میبینیم تاکنون توفیق زیادی نداشتیم که مصادیق آن از طریق آسیبشناسی قابلبررسی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور افزود: بعضی از دروس کاربردی مانند تعلیمات دینی که جنبههای پرورشی، تربیت مسائل روحی و روانی را دارند در آموزش و پروش مورد کمتوجهی قرارگرفته اند و باید توجه بیشتری به این دروس شود. ما در کشور با کمبود مربی دینی مواجه هستیم و در این حوزه معلم و حمایت کمتری داریم.
وی تصریح کرد: روشهای نوین آموزشی در آموزشوپرورش کمتر مورد استقبال قرار میگیرد. شیوع ویروس کرونا باعث شد که آموزشوپرورش در این حوزه خیزی بردارد، اما با توجه به تجارب جهانی و بایدونبایدهای منطقهای از این فرصتها میتوانیم استفاده بیشتری کنیم.
وی افزود: ما در حوزه تربیت ذهن، روان، اخلاق و مسائل اجتماعی و دینی باید برنامهریزی جامعی داشته باشیم تا دانشآموز پس از پایان دوران تحصیل و ورود به دانشگاه شخصیت شکل یافته و جامعی داشته باشد. یکی از دلایلی که دانشآموزان پس از ورود به دانشگاه تأثیرپذیر میشوند و تغییر هویت، شخصیت و ... میدهند به این دلیل است که در دوره آموزشوپرورش استحکام لازم را به دست نیاوردهاند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور گفت: چند نگاه در حوزه آموزشوپرورش وجود دارد ۱. مخالفت شدید با سند ۲۰۳۰ که از دغدغههای اصلی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) است و ما آن را بهصورت جدی در دستور کار خود قرار دادهایم و هر کجا از اجرای این سند اثری دیدم وارد شدیم و تذکر دادیم و مجوز باطل شد و اما مجدداً گزارشهایی از سراسر کشور میرسد که برخی درصدد اجرای این سند هستند که عمده مکان اجرای آن مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی با آموزشهای عجیبوغریب است.
وی تصریح کرد: گزارشی تهیه شد و با دستور مقام معظم رهبری وارد حوزه عمل شدیم و مهدکودکها و پیشدبستانیها زیر نظر آموزشوپرورش آمدند.
عرب انصاری خاطر نشان ساخت: سازمان بازرسی کل کشور از زمانی که آیتالله رئیسی ریاست قوه و آقای درویشیان ریاست سازمان بازرسی کشور را در دست گرفتند؛ سند تحول قوه را تهیه کردند و رویکردهای خود را نسبت به محیطهای بازرسی تغییر دادند. در گذشته بازرسیها شکلی بود و در مورد عملکردها بود، ولی مدتی است که وارد محتوی شدهایم و نظارت ما واقعیتر، دقیقتر و اصولیتر شده است.
وی افزود: ارتباط ما با آموزشوپرورش ارتباط نزدیکی است و آموزشوپرورش همراه ما است. در آموزشوپرورش مخاطرات زیادی داریم بهعنوانمثال در یک استان ۳۰۰ هزار دانشآموز اهل سنت و ۳۰ هزار نفر شیعی ورودی به دوره ابتدایی داشتیم. اثر این موضوع این است که معلمهایی که برای این دانشآموزان جذب میشوند باید مناسب باشند.
جذب معلمها را رصد میکنیم
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان ساخت: جذب معلمها را رصد میکنیم نظارت جدی بر آموزشوپرورش داریم. سازمان بازرسی اسم بزرگی دارد اما در حوزه آموزشوپرورش تنها ۵ الی ۶ نیرو نداریم که باید نظارت بر کل فرآیند آموزش، پرورش، تعلیم و تعلم را داشته باشند. این طبیعتاً شدنی نیست و ما باید رئوس مسائل مهم را مورد بررسی قرار میدهیم؛ اما حوزه نیروی انسانی و محتوی، بودجه و اعتبارات از چشمان ما دور نمیماند و همهجانبه نگر به مسائل نگاه میکنیم.
عرب انصاری افزود: برای جذب نیروی انسانی در آموزشوپرورش مقام معظم رهبری تأکید زیادی برجذب و وورد معلم برای آموزشوپرورش از دانشگاه فرهنگیان دارند. چند وقت قبل وزیر علوم نامهای داد و اعلام کرد که ما دانشجویان نخبهای داریم که پس از فارغالتحصیلی آمادگی جذب برای آموزشوپرورش را دارند که حضرت آقا موضع جدی گرفتند که نشاندهنده اهمیت این مسئله است.
وی تأکید کرد: واحدهایی که به آموزش پرورش مرتبط و یا مستقل میشوند باید تحت نظارت کامل این وزارت خانه قرار بگیرند، بهعنوانمثال مهدکودکها بهعنوان سازمان مستقلی در نظر گرفته شدهاند.
وی تأکید کرد: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده برای فرزندان ایرانی از بدو تولد تا مهدکودک نیز سازمانی در حال طراحی و برنامهریزی است. در این برنامهریزی این سازمان از اساتید علوم اجتماعی، تربیتی، کودک و ... کمک گرفتهایم تا آموزشهای لازم از بدو تولد برای فرزندان ایران طراحی، برنامهریزی و اجرا شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور افزود: سازمان بازرسی کشور اخیراً عضو افتخاری با نام دیدهبان جذب میکند و دیدهبانهای صادق، دلسوز و متعهد نظام به کلیت نظام کمک میکنند و شما فرهنگیان عزیز در آموزشوپرورش میتوانید دیدهبان ما باشید و ما میتوانیم نشستهای سهجانبه بین سازمان بازرسی، آموزشوپرورش و قرارگاه بقیهالله برگزار کنیم.
وی یادآور شد: جوانان باید خارج از وظیفه اداری باید دیدهبان باشند زیرا دستگاههای نظارتی و اجرایی به میزان لازم به وظایف خود عمل نمیکنند و اندکی پس از ورود تحت تأثیر عادتهای اداری دستگاهها قرار میگیرند و در سنتهای رایج ذوب میشوند و بسیاری از فعالیتها مغفول میماند.
عرب انصاری گفت: ما هرجا که حس کنیم فعالیتی مغایر قانون اتفاق افتاده است، نامه هشداری میدهیم اگر عمل نکردند گزارش موردی تشکیل میشود هیئت رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری به تخلفات مدیرکل به بالا و شعب قضایی کارکنان رو مورد بررسی قرار میدهد.
وی افزود: دانشآموزان ۱۲ سال از عمر خود را در سیستم آموزشی سپری میکنند. روشهای تربیتی که در این ۱۲ سال به آنها ارائه میشود در آینده این دانشآموزان و جامعه تأثیر بسزایی دارد پس باید نظارت جامع و کاملی روی این وزارت خانه و برنامههای آن داشته باشیم.
انتهای پیام/۴۱۶۱
انتهای پیام/